Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty s nejčastěji používanými vyšetřovacími a
terapeutickými přístupy u vybraných onemocnění v ergoterapii u dětí. Důraz je kladen na využití prvků Bobath
konceptu, Senzorické integrace a orofaciální stimulace v nápravě motorických, senzorických a kognitivních funkcí u
dětí a dospívajících. Student získá znalosti o specifickém přístupu k pacientům dětského věku a využití hry jako
terapeutického prostředku v ergoterapii.
Syllabus - Czech
Last update: Jana Kolářová (26.01.2022)
Periodizace psychologického vývoje.
Motorický vývoj dítěte. Fyziologický vývoj úchopu u dětí.
Úvod do vyšetření a hodnocení ergoterapeuta v pediatrii. Vyšetření reflexů.
Grafomotorika. Nácvik psaní. Pomůcky.
Základy orofaciální stimulace.
Terapeutický přístup: Sensorická integrace - J. Ayres. Poruchy senzorické integrace: dyspraxie, vestibulární poruchy, poruchy taktilního zpracování.
Terapeutický přístup: Bobath concept - základy handlingu. Základní prvky Bobath konceptu u dětí při nácviku ADL.
Neurologická onemocnění v praxi ergoterapeuta u dětí: Dětská mozková obrna. Spina bifida. Muskulární dystrofie. Kompenzační pomůcky.
Neurologická onemocnění - kazuistiky (DMO, Spina bifida, MD).
Využití hry v ergoterapii u dětí.
Role ergoterapeuta v komunitní péči u dětí a dospívajících.
Literature - Czech
Last update: Jana Kolářová (02.02.2022)
Povinná:
O'BRIEN, Jane Clifford, Kuhaneck, Heather. Case-Smith's Occupational Therapy for Children and Adolescents. : Elsevier Mosby, 2019, 904 s. ISBN 978-0323512631.
Dolínková, Iva. Rádci pro rodiče a vychovatele. Praha: Portál, 2012, 123 s. ISBN 978-80-7367-379-6.
Muntau, Ania. Pediatrie. Praha: Grada, 2014, 588 s. ISBN 978-80-247-4588-6.
Švestková, Olga, Angerová, Yvona, Druga, Rastislav, Pfeiffer, Jan, Votava, Jiří. Rehabilitace motoriky člověka : fyziologie a léčebné postupy. Praha: Grada Publishing, 2017, 319 s. ISBN 978-80-271-0084-2.
Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011, 364 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
Langmeier, Josef, Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 978-80-247-1284-0.
Lebl, Jan, Janda, Jan, Pohunek, Petr, Starý, Jan. Klinická pediatrie. Praha: Galén, 2014, 698 s. ISBN 978-80-246-2697-0.
Doporučená:
Gangale, Debra C.. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada, 2004, 229 s. ISBN 80-247-0534-6.
Kirby, Amanda. Nešikovné dítě : dyspraxie a další poruchy motoriky : diagnostika, pomoc, podpora, cesta k nezávislosti. Praha: Portál, 2000, 206 s. ISBN 80-7178-424-9.
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2020, 713 s. ISBN 978-80-7492-500-9.
Castillo-Morales, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie : metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál, 2006, 183 s. ISBN 80-7367-105-0.
Newman, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením : rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Praha: Portál, 2004, 167 s. ISBN 80-7178-872-4.
Parham, L. Diane Fazio, Linda S. (eds.). Play in occupational therapy for children. St. Louis: Mosby/Elsevier, 2008, 461 s. ISBN 978-0323-02954-4.
Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2003, 239 s. ISBN 80-7204-312-9.