SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
German Literature, Theatre and Film - OPBG2G139B
Title: Německá literatura, divadlo a film
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBG4G055B
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (05.09.2021)
The content of the subject can be summarized into the following problem areas: 1. Creative postulates of theater and film in comparison with the literary text. 2. Narrative of literary, theater and film texts. 3. Analysis of specific authors and works, comparison of literary and theater or film versions of texts. Special attention is paid to 20th century art texts. (S. Zweig, F. Durrenmatt, M. Frisch, G. Grass, J. Becker, U. Plenzdorf). In the area of ​​literature for children and youth, the seminar focuses on the work of the Grimm brothers, K. Maye, M. Ende and W. Herrendorf. An additional part is an excursion to filmmaking created in the Czech-German context. The course also includes a visit to selected theatrical performances within the framework of the "Prager festival der deutschen Sprache", one theater performance in Czech and a screening of the film festival "Der Film". The course also includes the monitoring of theater productions in Prague from the perspective of the repertoire classification of works by German authors.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (05.09.2021)

Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky interdependence knihy a jiných médií zprostředkujících literární texty, seznámit je s vybranými kapitolami vývoje divadla a filmu 20. století a s některými ze stěžejních osobností divadla a filmu. Cílem kurzu je rovněž podle možností upozornit na aktuální repertoár divadelní a filmové scény (adaptaci děl německy psané literatury v českých divadlech a kinech). 

Literature -
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (05.09.2021)

Fischer-Lichte, E. Kurze Geschichte des deutschen Theaters. UTB Uni Taschenbücher Bd. 1667. ISBN 3-8252-1667-5.
SIMHANDEL, P. Theatergeschichte in einem Band : Aktualisierte Neuauflage. 2. überarbeitete Auflage. Berlin : Henschel Verlag, 2001. ISBN 3-89487-261-6.
FUNKE, C.; JANSEN, W. Theater am Schiffbauerdamm : Geschichte einer Berliner Bühne. Berlin : Links Verlag, 1992. ISBN 3-86153-047.
IRMER, T.; SCHMIDT, M. Die Bühnenrepublik : Theater in der DDR. Hrsg. von Wolfgang Bergmann. Berlin : Alexander Verlag, 2003. ISBN 3-89581-106-8.
Asmuth, B. Einführung in die Dramaanalyse. Stuttgart : Metzler, 2004. ISBN 3-47616-188-9.
BAUSCHINGER, S.; COCALIS, S.L.; LEA, H.A. Literarische Texte und der neue deutsche Film. München : Francke, 1984. ISBN 3-7720-1571-9.
Jakobsen, W.; KAES, A.; PRINZLER, H.H. (Hrsg.). Geschichte des deutschen Films. Stuttgart : Metzler 2004. ISBN 3-47-601-9527.
ARNHEIM, R. Film als Kunst. Mit einem Vorwort zur Neuausgabe. Frankfurt am Main : Suhrkamp. ISBN 3-518-29153-X.
MARTINI, F. Deutsche Literatur von den Anfängen bis zur Gegenwart. Stuttgart : Kröner, 1991. ISBN 3-520-19691-0.
WETZEL, C. Lexikon der Autoren und Werke. Stuttgart : Ernst Klett Schulbuchverlag, 1987. ISBN 3-12-922641-9.
EMMERICH, W. Kleine Literaturgeschichte der DDR. Darmstadt : Hermann Luchterhand Verlag, GmbH, 1981. ISBN 3-472-61326-2.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (05.09.2021)

SYLABUS

1.

Téma JAK ČÍST FILM (DIVADELNÍ HRU)?, část 1: Filmový, divadelní a litrerární text jako proces a produkt.

Seminář: Práce s filmem "Krysař" natočeným na motivy stejnojmenné legendy.

/ Thema WIE LIEST MAN DEN FILM (DAS THEATERSTÜCK)?, Teil 1: Filmischer, literarischer Text, Text eines Theaterstückes als Prozess und Produkt.

Seminar:  "Rattenfänger" - filmische Nacherzählung der gleichnamigen Legen von J. und W. Grimm.

2.

Téma JAK ČÍST FILM (DIVADELNÍ HRU)?, část 2: Literární, filmový a divadelní narativ.

Práce s filmem "Unavená smrt" jako další možný způsob zpracování legendy. Kulturní děditcví - režisér Fritz Lang.

Thema WIE LIEST MAN DEN FILM (DAS THEATERSTÜCK)?, Teil 2: Filmischer, literarischer Narrativ, Narrativ eines Theaterstückes.

 Seminar: Arbeit mit dem Film "Der müde Tod" als eine Art der filmischen Nacherzählung einer Legende. Das Kulturerbe - Der Regisseur Fritz Lang.

3.

Téma INTERKUTURNÍ ASPEKTY RECEPCE, část 1: reflexe následujících problémových okruhů a otázek: Jaká cesta je častější? Od literatury k filmu (divadlu) nebo naopak? Příklady? Čím může být ovlivněna (podmíněna) výsledná podoba filmového či divadelního převyprávění původní literární předlohy? Sehrává zde určitou roli i kultura? V případě, že ano, pak jakou? Příklady?

Seminář: Literatura pro děti a mládež: Michael Ende: Die unendliche Geschichte

Thema INTERKULTURELLE REZEPTIONSASPEKTE, Teil 1: Überlegungen zu folgenden Schlüsselfragen: Was kommt öfter vor? Filmische Nacherzählungen eines literarischen Textes oder literarische Fassungen eines Films? Wie ist es mit dem Theater? Beispiele? Welche Faktoren beeinflussen die endgültige Form filmischer Nacherzählung  oder  Theateradaptation eines literarischen Werkes? Ist es Kultur, die hier wichtig ist? Beispiele?

Seminar: Kinder- und Jugendliteratur: Michael Ende: Die unendliche Geschichte.

4.

Téma INTERKUTURNÍ ASPEKTY RECEPCE, část 2: Příklady děl z literatur pro mládež a mladé dospělé.

Seminář: Gudrun Pausewangová: Mrak. Nebo: Vlna (německý film podle ameriské předlohy (Morton Rhue: The Wave).

Thema INTERKULTURELLE REZEPTIONSASPEKTE, Teil 2: Beispiele aus der Jugendliteratur und Literatur für junge Erwachsene

Seminar: Gudrun Pausewang: Die Wolke / Die Welle (nach dem amerikanischen Roman The Wave von Morton Rhue).

5.

 Návštěva filmového festivalu "Das Filmsfest." 

Kinobesuch- Filfest.

6.

Návštěva vybraného představení PRAŽSKÉHO FESTIVALU NĚMECKÉHO JAZYKA 

Besuch einer Vorstellung im Rahmen DES PRAGER FESTIVAL DES DEUTSCHSPRACHIGEN THEATERS 

7.

Téma INTERKUTURNÍ ASPEKTY RECEPCE, část 3: Téma II. světové války

Seminář: Stefan Zweig: Šachová novela / Jurek Becker: Jakub Lhář

Thema: Interkulturelle Rezeptionsaspekte, Teil 3: Thema des II. Welkriegs

Seminar: Stefan Zweig: Schachnovelle /Jurek Becker: Jakob Der Lügner

8.

Vícejazyčné divadlo na KG PedF UK.

Mehrsprachiges Theater am Lehrstuhl für Germanistik.T

9.

Téma INTERKUTURNÍ ASPEKTY RECEPCE, část 4: Literatura NDR

Seminář: Ulrich Plenzdorf: Legenda o Pavlovi a Pavle

Thema: Interkulturelle Rezeptionsaspekte, Teil 4: DDR-Literatur

Seminar: Ulrich Plenzdorf: Die Legende von Paul und Paula

10.

Téma INTERKUTURNÍ ASPEKTY RECEPCE, část 5: Příklad švýcarské literatury

Seminář: Max Frisch: Homo Faber / Pascal Mercier: Der Nachtzug nach Lissabon

11.

Shrnutí kurzu. Zusammenfassung des Kurses

Thema: Interkulturelle Rezeptionsaspekte: Schweizer Literatur: Max Frisch: Homo Faber / Pascal Mercier: Der Nachtzug nach Lissabon.

Zusammenfassung des Kurses.

Registration requirements - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (05.09.2021)

Formální žádné. Obsahové - zájem o danou problematiku.

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (05.09.2021)
Active participation in seminars (75%)
To complete the course it is necessary to continuously work on assigned homework.

Short introductory presentation (group work) to the discussed films (5 minutes) with materials for the whole group.

Protocol from a visit to a theater performance (max 2 pages). Deadline for submission: the first week of January 2020. Method of submission: in printed form and electronically.

 
Additional work if the task aren't done: Essay on one film processing of a literary fiction,2 - 3 pages, or essay on a selected chapter in the history of German, Austrian, Swiss drama, 3-5 pages. Essays will be written in German. Last possible submission date: (1/31/2020). Method of submission: in printed  and e-form.
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (05.09.2021)

viz moodle:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3916

 

výuka:

MS Teams

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html