Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (06.09.2021)
The goal of the subject is to impart knowledge of structure and main functions of human body as propaedeutic professional base for occupation of vocational training teacher. The subject emphasises on basic knowledge of human body structure, control and regulation systems regarding to the development and biological speciality of the child, teenager* and adolescent development.
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (06.09.2021)
Předmět má vybavit studenty znalostmi o stavbě a zejména funkci lidského těla v jeho ontogenetické proměně jako propedeutického profesního základu pro povolání učitele odborného výcviku a praktického vyučování. Důraz je kladen na ty partie učiva, které jsou podstatné pro pochopení vývoje a biologických zvláštností adolescenta.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (06.09.2021)
The goal of the subject is to impart knowledge of structure and main functions of human body as propaedeutic professional base for occupation of vocational training teacher.
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (06.09.2021)
Cíl předmětu: Student je schopen správně používat odbornou terminologii, znalosti o stavbě lidského těla je schopen dávat do kontextu.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (07.09.2021)
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na klasifikovaný zápočet a zkouška 12 hodin.
Literature -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (06.09.2021)
Dylevský, I. (2000). Somatologie. Olomouc: Epava.
HANUŠOVÁ, J. (2013). Kapitoly z biologie člověka. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta.
Křivánková, M., & Hradová, M. (2009). Somatologie – Učebnice pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada.
Machová, J. (2010). Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum.
PŘÍVRATSKÝ, V. (2004). Biologie člověka pro učitele a vychovatele. Praha: PedF UK.
Šmarda, J. et al. (2004). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál.
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (23.01.2020)
Dylevský, I. (2000). Somatologie. Olomouc: Epava.
HANUŠOVÁ, J. (2013). Kapitoly z biologie člověka. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta.
Křivánková, M., & Hradová, M. (2009). Somatologie – Učebnice pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada.
Machová, J. (2010). Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum.
PŘÍVRATSKÝ, V. (2004). Biologie člověka pro učitele a vychovatele. Praha: PedF UK.
Šmarda, J. et al. (2004). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (06.09.2021)
The course-unit credit requirements: successful writing of the credit test - open and closed questions (min. 75%). It is possible to use 3 attemps for writing test - one regular, two corrective.
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (09.09.2023)
Požadavky pro splnění klasifikovaného zápočtu:
- V průběhu semestru: průběžné plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle. Student/studentka bude připuštěna k písemnému testu pouze pokud budou splněny průběžně úkoly v Moodle. Každý úkol musí být ohodnocen min. na 70 %.
- Úspěšné absolvování testu - otevřené i uzavřené otázky (min. 75 %).
Syllabus -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (06.09.2021)
1. Properties of living matter, its integration stages - genes, cells, tissues, organs, organ systems.
2. Basics of human cytology, histology and organology.
3. Musculosceletar system.
4. Cardiovascular system.
5. Respiratory system.
6. Gastrointestinal system.
7. Urogenital system.
8. Immune system.
9. Endocrinous system.
10. Nervous system.
11. Sensory system.
12. Organism as a dynamic system - man and the environment.
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (06.09.2021)
1. Vlastnosti živé hmoty, její integrační stupně - geny, buňky, tkáně, orgány, orgánové soustavy.