Absolvent výukového kurzu získá vědomosti a dovednosti umožňující podílet se na plánování a realizaci zájmových činností s různě diverzifikovanou skupinou dětí a mládeže (případně dospělých, resp. seniorů – dle vlastní volby prohlubujících specializací), schopnost reflektovat hodnotová východiska pedagogického jednání. Rovněž dokáže propojit teoretickou znalost s praktickou aplikací pedagogických a etických principů a dokáže poskytnout metodické vedení dalším pedagogickým pracovníkům. Dokáže také navrhovat komplexní výchovně-vzdělávací programy, které budou odpovídat na změny v životním stylu současného člověka a zvýšený význam volného času.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (20.02.2019)
Předmět seznamuje studenty se základními koncepcemi výchovy ve volném čase jak z pohledu historického vývoje tak z hlediska výchovně-praktického. Studenti si osvojují základní znalosti a dovednosti spojené s organizací volnočasových aktivit a her ve vztahu ke zvolené cílové skupině, z hlediska naplňování definovaných cílů apod.
Po absolvování kurzu bude student/ka schopen: • Popsat koncepce výchovy ve volném čase (z hlediska historického vývoje a z pohledu významných představitelů), vysvětlit jejich specifika (filozofická východiska, principy, metody práce); • definovat rozdíly a uvést příklady vzdělávání formálního, neformálního a informálního, včetně popisu tvorby kurikula (vzdělávací programy), metod, cílů apod.; • ovládat základní terminologii (např. cíle, metody, prostředky, animátor, animace, participace, výchova prožitkem, program, dramaturgie apod.); • navrhnout vícedenní program (kurz, tábor, školu v přírodě apod.) se zaměřením na konkrétní cílovou skupinu, vymezení cílů, návrh her a činností, dramaturgie, organizačního a technického zajištění; • organizovat volnočasové aktivity a hry s cílem rozvoje konkrétních kognitivních procesů (paměť, myšlení, pozornost, vnímání, představivost) a rozvoje osobnostních vlastností (např. kooperace, tvořivost, vůle apod.) pro konkrétní cílovou skupinu;
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (20.02.2019)
PÁVKOVÁ, J. aj. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002.
PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
PŘADKA, M. aj. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
NĚMEC, Jiří. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9.