Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (27.10.2019)
Learning outcomes of the course unit The subject provides space for practical use of didactic skills in creating programs aimed at health promotion at primary and secondary schools. Learning outcomes of the course unit The subject provides ideas for suitable inclusion of subject matter "Man and health" into thematic plans of secondary schools. Students compare the strategy of health education at elementary and secondary schools, reflect the continuous practice at secondary schools and secondary schools. The outcome is a comprehensive project aimed at promoting health at secondary school, with special attention being paid to the concept of emergency programs at secondary schools.
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (27.10.2019)
Předmět poskytuje prostor pro praktické využití didaktických dovedností při tvorbě programů zaměřených na podporu zdraví na základních i středních školách. Předmět poskytuje náměty pro vhodné zařazování učiva z oblasti "Člověk a zdraví" do tematických plánů středních škol. Studenti porovnávají strategii výchovy ke zdraví na ZŠ a SŠ, reflektují souvislou oborovou praxi na gymnáziích a SOŠ. Výstupem je komplexně zpracovaný projekt zaměřený na podporu zdraví na střední škole, zvláštní pozornost je věnována koncepci programů ochrany za mimořádných událostí na středních školách.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (27.10.2019)
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to deepen the knowledge of didactics of Health Education with a focus on secondary and tertiary education
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (27.10.2019)
Cílem předmětu je prohlubování znalostí oborové didaktiky Výchovy ke zdraví se zaměřením na sekundární a terciární vzdělávání.Cílem předmětu je praktické využití didaktických dovedností při tvorbě školních programů zaměřených na podporu zdraví a prevenci společensky nežádoucích jevů u dětí a mládeže na středních školách.
Literature -
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (27.10.2019)
CANFIELD, J.; SICCONE, F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha : Portál, 1998. 384 s. ISBN 80-7178-194-0
HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život: I. a II. Praha : Portál, 1994. 174 s. ,146 s. ISBN 80-85282-79-. ISBN 80-85282-80-1
HOPPE, S.; HOPPE, H.; KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha : Portál, 2001. 197 s. ISBN 80-7178-434-6
LINHART, P. aj. Ochrana člověka za mimořádných událostí - pro střední školy. Praha : Fortuna, 2003. 93 s. ISBN 80-7168-869-X
MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl - ediční řada učebnic. Praha : Fortuna, 1999 - 2003.
MARÁDOVÁ, E. Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha : Fortuna, 2006.
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (27.10.2019)
CANFIELD, J.; SICCONE, F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha : Portál, 1998. 384 s. ISBN 80-7178-194-0
HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život: I. a II. Praha : Portál, 1994. 174 s. ,146 s. ISBN 80-85282-79-. ISBN 80-85282-80-1
HOPPE, S.; HOPPE, H.; KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha : Portál, 2001. 197 s. ISBN 80-7178-434-6
LINHART, P. aj. Ochrana člověka za mimořádných událostí - pro střední školy. Praha : Fortuna, 2003. 93 s. ISBN 80-7168-869-X
MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl - ediční řada učebnic. Praha : Fortuna, 1999 - 2003.
MARÁDOVÁ, E. Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha : Fortuna, 2006.
Requirements to the exam
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (31.10.2019)
active participation in classes (max. 2 excused absences possible)
- elaboration of assigned portfolio tasks
Syllabus -
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (27.10.2019)
1) The concept of health education in the curriculum of high school and secondary education.(transformation of expected outcomes and curriculum into school programs of upper secondary education. Comparison of health promotion strategy with primary school. Examples of curriculum integration in thematic plans of subjects focused on health education)
2) Health Education textbook.Examples of available textbooks, Didactic analysis of textbooks, requirements for VkZ textbooks.
3) Ethical aspects in health education.Ethical education and other complementary educational fields in relation to VkZ.The importance of ethical education in the education system.
4) Reflection of pedagogical practice at secondary schools
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (27.10.2019)
)Koncepce výchovy ke zdraví v kurikulu gymnaziálního a středoškolského vzdělávání. (transformace očekávaných výstupů a učiva do školních programů vyššího sekundárního vzdělávání. Porovnání strategie podpory zdraví se základní školou. Příklady integrace učiva v tematických plánech předmětů cílených do oblasti výchovy ke zdraví)
2) Učebnice Výchovy ke zdraví. Příklady dostupných učebnic, Didaktická analýza učebnic, požadavky na učebnice VkZ.
3)Etické aspekty ve výchově ke zdraví. Etická výchova a další doplňující vzdělávací obory ve vztahu k VkZ. Význam etické výchovy v systému vzdělávání.
4) Reflexe oborové pedagogické praxe na středních školách