Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.12.2018)
The purpose of this subject is to introduce basic theoretical concepts and approaches to devise gender identities and diversities, the conceptual outline of contemporary feminism (humanistic, differential and poststructuralistc approaches), the practical application of gender approach in the interpretation of relational and communication problems in families. Gender is presented in historical context (gender and family structure in the examples of historical periods and from the view of contemporary family partnerships (restructuralization of traditional roles, social and economical context of changes.
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.12.2018)
Cílem předmětu je seznámení se základními teoretickými pojmy a přístupy ke konstruování genderové identity a odlišnosti, konceptuální osnovou současného feminismu (humanistický, diferenční a poststrukturalistický přístup). Zkoumá se vznik a vývoj genderového řádu v určitých kulturách a společenstvích, způsoby jeho naturalizace, jeho internalizace prostřednictvím socializace a sociální kontroly, zahrnující mj. i jeho somatizaci, symbolické násilí apod. Jedním z cílů výuky je též prohloubit schopnost kritického “čtení” diskurzů a diskurzivních strategií spjatých s genderovou problematikou.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.12.2018)
The purpose of this subject is to introduce basic theoretical concepts and approaches to devise gender identities and diversities, the conceptual outline of contemporary feminism, the practical application of gender approach in the interpretation of relational and communication problems in families.
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.12.2018)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními teoretickými pojmy a přístupy ke konstruování genderové identity a odlišnosti, konceptuální osnovou současného feminismu, s praktickou aplikací genderového přístupu v interpretaci vztahové a komunikační problematiky v rodinách.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.12.2018)
Formánková, L. et al. Gender a rovnováha moci: podpora rovného přístupu žen a mužů do řídicích pozic v sociálním a konvenčním podniku v České republice. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2015. 56 stran. ISBN 978-80-7330-273-3.
Janošová, P. Gender v práci se školními dětmi. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. 42 s. ISBN 97
Labischová, D., Gracová, B. Gender ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. 107 s. ISBN 978-80-7464-063-6.8-80-7372-701-7.
Jarkovská, L. Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. 195 s. Studie; sv. 96. ISBN 978-80-7419-119-0.
Smetáčková, I., Jarkovská, L. Gender ve škole: příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Vyd. 1. Praha: Otevřená společnost, 2006. 67 s. ISBN 80-903331-5-X.
Hrdličková, A. Úvod do gender studies [CD-ROM]. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2008. ISBN 978-80-86708-69-0.
Smetáčková, I., Braun, R. Homofobie v žákovských kolektivech: homofobní obtěžování a šikana na základních a středních školách - jak se projevuje a jak se proti ní bránit: doplňkový výukový materiál pro ZŠ a SŠ včetně didaktické aplikace tématu. Praha: Úřad vlády České republiky, 2009. 54 s. ISBN 978-80-7440-016-2.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (15.04.2020)
Požadavky pro získání zápočtu:písemný test (min. úspěšnost 75 %). Je možný jeden řádný termín a dva opravné termíny zápočtového testu.
Vzhledem k mimořádné situaci upravuji způsob ukončení předmětu následně:
- Vypracovat a odevzdat zápočtovou práci - požadavky byly již zveřejněny v Moodlu pod úkolem
Syllabus -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.12.2018)
1. Social construction of gender, constructivist conception. 2. Discourse on the difference between men and women (evolutionary perspective), psychological development of a woman and new theories of the development of men in evolutionary and psychological approach. 3. Carnality and sexuality, complementary conception of an individual, imagination regarding the body, experiencing the body, construing feminineness and masculineness. 4. Alternative forms of families and partnerships from the gender and health perspective and illness from the gender perspective. 5. Feminist theories and their incorporation ino modern theoretical thinking (humanistic, differentiating and poststructuralist feminism).
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.12.2018)
1. Sociální konstrukce gender/rodu, vznik a vývoj genderového řádu v kultuře a společenstvích, formy internalizace těchto hodnotových orientací procesem socializace i personalizací.
2. Diskurz o odlišnosti mužů a žen (vývojové hledisko), psychologický vývoj ženy a nové teorie vývoje muže v evolučně psychologickém přístupu, problematika transgrese a subverze.
3. Tělovost a sexualita, sebeprožívání konstruování feminity a maskulinity, představy o těle, prožívání těla, problematika body image.
4. Proměny sociálně-partnerského chování v souvislosti se změnou sociokulturního klimatu, globalizace, z hlediska gender.
5. Feministické teorie a jejich začlenění do soudobého teoretického myšlení (feminismus humanistický, diferenční a poststrukturalistický).
6. Jak kriticky číst diskurzivní konstrukce genderu včetně legitimizace genderových stereotypů v praktickém každodenním životě, ve školním prostředí a při výuce výchovy ke zdraví.