Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (29.01.2024)
This course focuses on the development and teaching of intercultural communication competence (ICC) of future English teachers. It develops individual dimensions of students' IKK, namely the dimensions of awareness, attitudes, skills, knowledge and foreign language communication competence, with specific attention to the culture of English-speaking countries.
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (29.01.2024)
Tento studijní předmět je zaměřen na rozvoj a didaktizaci interkulturní komunikační kompetence (IKK) budoucích učitelů anglického jazyka. Rozvíjí jednotlivé dimenze IKK studentů, a to dimenzi povědomí, postojů, dovedností, znalostí i cizojazyčné komunikační kompetence, a to se specifickou pozorností vůči kulturám anglicky mluvících zemí.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (29.01.2024)
The aim is students’ ICC development in order to enable them to become quality mediators of ICC in their own teaching practice, as well as methods and techniques of ICC development itself.
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (29.01.2024)
Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem interkulturní komunikační kompetence (IKK) ve vzdělávacím kontextu, především v kontextu výuky anglického jazyka. Cílem předmětu je i rozvoj IKK studentů tak, aby pomohli přispět k tvoření multikulturní společnosti otevřené diverzitě.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (21.03.2024)
přímá výuka (15 hodin), příprava na mikroteaching (15 hodin), příprava na reflektivní rozhovor a samostudium (15 hodin), průběžná příprava na hodiny, především četba (15 hodiny)
Literature -
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (29.01.2024)
Obligatory literature:
Kostková, K. (2012). Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno: Masarykova univerzita.
Průcha, J. (2010). Interkulturní komunikace. Praha: Grada.
Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002.
Recommended literature:
Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters.
Byram, M. (2000). Assessing intercultural competence in language teaching. Sprogforum 6(18), 8–13.
Byram, M.; Nichols, A.; Stevens, D. (Eds.). (2001). Developing intercultural competence in practice. Great Britain: Multilingual Matters Ltd, 2001.
Deardorff. D. K. (Ed.). (2009). The SAGE handbook of intecultural competence. USA: Sage Publications.
Průcha, J. (2001). Multikulturní výchova. Teorie – praxe – výzkum. Praha: ISV Praha, 2001
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (29.01.2024)
Povinná literatura:
Kostková, K. (2012). Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno: Masarykova univerzita.
Průcha, J. (2010). Interkulturní komunikace. Praha: Grada.
Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002.
Doporučená literatura:
Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters.
Byram, M. (2000). Assessing intercultural competence in language teaching. Sprogforum 6(18), 8–13.
Byram, M.; Nichols, A.; Stevens, D. (Eds.). (2001). Developing intercultural competence in practice. Great Britain: Multilingual Matters Ltd, 2001.
Deardorff. D. K. (Ed.). (2009). The SAGE handbook of intecultural competence. USA: Sage Publications.
Průcha, J. (2001). Multikulturní výchova. Teorie – praxe – výzkum. Praha: ISV Praha, 2001.
Syllabus -
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (29.01.2024)
Syllabus:
The concept of Intercultural Communication Competence and Intercultural Education and Training,
The role of ICC in the educational process, terminology
The role of ICC in the context of English language teaching
ICC components/dimensions
ICC development and evaluation of ICC development
Representation of ICC in English language textbooks
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (29.01.2024)
Sylabus:
Seznámení se s konceptem Interkulturní komunikační kompetence a Interkulturní výchovy a vzdělávaní, role IKK ve vzdělávacím procesu, terminologie Role IVV/IKK v kontextu výuky anglického jazyka Složky/dimenze IKK Rozvoj IKK a hodnocení rozvoje IKK Zastoupení IKK v učebnicích anglického jazyka
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (29.01.2024)
Active participation in seminars (1 absence - 80% attendance) Microteaching / presentation of activity Self-reflection (1-2 page written self-evaluation) Final reflective interview
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (29.01.2024)
Aktivní účast na seminářích (1 absence - 80% docházky)