Last update: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (24.02.2017)
This option serves partly remedial, and partly consolidating, functions. It is also designed to deepen the student’s
knowledge and may have a motivating force. It focusses on the primarily parole disciplines. The seminar strives to
interrelate theory with practical analysis, and wherever necessary, adopts the contrastive approach. The students
take a crucial, active part in seminar activities, viz. through short presentations on the selected given topics, through their
peer-reviewing of the presentations, and by analysing specific authentic text samples in view of the particular
linguistic areas. The lessons may occasionally combine features of lectures, seminars and workshops.
Last update: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (24.02.2017)
Tento volitelný předmět plní zčásti remediální, zčásti konsolidační i prohlubující funkci. Má též ovšem potenciál
motivační. Je zaměřen na primárně parolové disciplíny. Propojuje teorii s praktickou analýzou, a současně tam,
kde je to náležité, využívá též konfrontačního pohledu. Posluchači se na výuce aktivně podílejí, a to prostřednictvím krátkých
prezentací na vybraná zadaná témata, dále jejich oponenturou a následně analýzou konkrétních autentických
ukázek z hlediska příslušných okruhů. Dle potřeby se ve výuce kombinují prvky přednášky, semináře i worshopu.
Literature -
Last update: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (24.02.2017)
Crystal, D. (1995): The Cambridge Encyclopedia of the English Language (relevant chapters), Cambridge, CUP
Halliday, M.A.K., Hasan, R. (1989): Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective, Oxford, OUP
Roach, P.(1983): English Phonetics and Phonology, Cambridge, CUP
Scovel, T. (1998): Psycholinguistics. Oxford, OUP
Spolsky, B. (1998): Sociolinguistics, Oxford Introductions to Language Study, Oxford, OUP
Verdonk, P. (2003) Stylistics. Oxford: Oxford University Press. 2003.
Widdowson, H.G. (2007) Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007.
Yule, J. (1996): Pragmatics, Oxford Introductions to Language Study. Oxford, OUP
Yule, G. (1996): The Study of Language, Cambridge, CUP
Additional sources will be recommended to individual topics, intended to deepen the student’s knowledge and to back their presentations.
Last update: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (24.02.2017)
Crystal, D. (1995): The Cambridge Encyclopedia of the English Language (relevant chapters), Cambridge, CUP
Halliday, M.A.K., Hasan, R. (1989): Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective, Oxford, OUP
Roach, P.(1983): English Phonetics and Phonology, Cambridge, CUP
Scovel, T. (1998): Psycholinguistics. Oxford, OUP
Spolsky, B. (1998): Sociolinguistics, Oxford Introductions to Language Study, Oxford, OUP
Verdonk, P. (2003) Stylistics. Oxford: Oxford University Press. 2003.
Widdowson, H.G. (2007) Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007.
Yule, J. (1996): Pragmatics, Oxford Introductions to Language Study. Oxford, OUP
Yule, G. (1996): The Study of Language, Cambridge, CUP
K jednotlivým tématům bude doporučována též rozšiřující literatura, určená na prohloubení znalostí i zpracování prezentací.
Requirements to the exam -
Last update: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (24.02.2017)
Credits will be granted to students meeting the following requirements: One short presentation on a selected given topic (prior to the presentation in seminar, the paper has to be turned in in writing and acknowledged) One short peer-reviewing of a collegue’s presentation on a selected given topic Based on an authentic saample, the test verifies the particular knowledge and skills acquired (min. 75%)
Last update: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (24.02.2017)
Klasifikovaný zápočet (i dva kredity) bude udělen na základě splnění následujících požadavků: Jedna krátká prezentace na určené téma (ovšem předložená v písemné podobě a předem konzultovaná s vyučující) Jedna krátká oponentura prezentace na předem určené téma Test vycházející z autentické ukázky ověřuje úroveň příslušných vědomostí a dovedností (min. 75%)
Syllabus -
Last update: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (24.02.2017)
1. Introduction; Phonetics 2. Text linguistics - Cohesion and Coherence 3. Text Linguistics - Register, Text Type, Intertextuality 3. Stylistics - Orality and Literacy 4. Stylistics - (In)formality 5. Pragmatics - Principles 6. Pragmatics - Producer´s Intentionality and Recipient´s Acceptability 7. Sociolinguistics - Regional Variation 8. Sociolinguistics - Social Variation 9. Psycholinguistics and Informativity 10. Revision - making use of the contrastive approach
Last update: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (24.02.2017)
1. Úvod; Fonetika 2. Textová lingvistika - koheze a koherence 3. Textová lingvistika - registr, typ textu, intertextualita 3. Stylistika - mluvenost a psanost 4. Stylistika - (ne)formálnost 5. Pragmatika - principy 6. Pragmatika - producentova intencionalita a recipientova akceptabilita 7. Sociolingvistika - regionální rozvrsvení 8. Sociolingvistika - sociální rozvrstvení 9. Psycholingvistika - informativita 10. Souhrn - s využitím konfrontačního rozměru