Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2024)
Během semináře studenti řeší konkrétní úkoly pedagogické praxe s využitím teoretických poznatků z oblasti
pedagogiky a psychologie. Seminář je veden případovou formou.
Cílem semináře je prohloubení pedagogického myšlení a jeho využití ve výukových situacích. Seminář sleduje
pedagogické kategorie (cíl, obsah, metoda, organizační forma, učivo, podmínky vzdělávání, reflexe, ověřování
znalostí, hodnocení, evaluace) ve vztahu k pedagogickým dovednostem studentů (práce s motivací, management
třídy, vztah učitel žák, vzájemná komunikace apod.)
Konkrétní cíle:
Student si vyzkouší práci s RVP.
Student si vyzkouší formulovat cíle vyučování včetně jejich hierarchizace.
Studenti si zažijí v modelových situacích různé metody, organizační formy a způsoby výuky, a reflektují je vzhledem k
jejich cílům a dopadům na dění ve třídě a učení žáků.
Studenti si vyzkouší volbu metod vzhledem k cíli vyučování.
Studenti zažijí v modelových situacích různé způsoby práce s učivem a reflektují je.
Studenti zažijí v modelových situacích různé způsoby ověřování znalostí a hodnocení a reflektují je.
Studenti si vyzkouší vytvořit a v modelové situaci vlastní nástroj ověřování znalostí, realizují jej a definují, jak bude
využit pro hodnocení.
Student si v modelové situaci vyzkouší práci s motivací třídy a žáka.
Studenti si vyzkouší práci s evaluací a rozvojovými cíli učitele.
Student si na modelových příkladech vyzkouší popsat jaké důsledky mají různé přístupy k učení a výuce, k
formulaci cílů, volbě metod apod. na sociální vztahy ve třídě a na vztah mezi učitelem a žáky a na jejich vzájemnou
komunikaci.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2024)
Kurikulum a RVP.
Cíle ve vyučování, jejich hierarchizace, návaznost a ověřování jejich naplnění.
Učivo a práce s ním ve výuce. Výběr učiva. Ověřování znalostí Hodnocení, formy a cíle. Evaluace a reflexe ve vyučování (učitel, žák) Z jakého důvodu přemýšlíme o různých metodách a způsobech výuky: Učební styly žáků Rozdíly mezi žáky Individualizace a diferenciace Organizační formy a způsoby výuky: činnostní a zkušenostní učení - problémové učení - svoboda ve výuce. Metody výuky, např.: myšlenková mapa, brainstorming, didaktické hry, centra aktivit, individuální vzdělávací plán, kooperativní vyučování, osobnostně sociální výchova, projektové vyučování.
Rozvojové cíle učitele: reflexe vlastní pedagogické práce.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.01.2023)
Aktivní účast během semináře, docházka, seminární práce - příprava na výuku a její realizace.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2024)
Aktivní účast během semináře, docházka. Seminární práce - příprava na výuku a její realizace.
Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.01.2023)
Povinná: Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996, 2004, 2008, 2012. Doporučená: Dubec, M.: Poznáváme, určujeme a dodržujeme základní pravidla ve třídě a ve škole. Praha: Odyssea, 2007, s. 8-33. Švec, J., Jeřábková, S., Kolář, Z.: Jak zlepšit vztahy v naší třídě. Praha: Odyssea, 2007, s. 17-20. Srb, V.: Jak na osobnostní a sociální výchovu, Praha: Projekt Odyssea, 2007, s. 18-20. CANGELOSI, J.S.: Strategie řízení třídy. Praha. Portál, 1998. GFEN.: Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha : Karolinum, 1991. KASÍKOVÁ,H.: Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum 2001, 2009.