|
|
|
||
Last update: Mgr. Dominika Krupková (18.05.2023)
1) Motorické schopnosti Struktura, biologická podstata, senzitivní období, vývoj a diagnostika základních motorických schopností. 2) Základy testování a měření v tělesné výchově a sportu Vlastnosti motorických testů, základní statistické operace při zpracování naměřených dat, standardní skóry, motorický profil. 3) Somatotypologie Význam somatotypologie, vývoj a popis klasifikačních systémů, antropometrická metoda stanovení somatotypu podle Heathové a Cartera. 4) První pomoc při bezprostředním ohrožení života Obecný postup. Postup při bezvědomí, zástavě dechu a oběhu, masivním krvácení. Resuscitace. 5) První pomoc při úrazech a náhlých neúrazových stavech Poranění hlavy, páteře. Poranění končetin, riziková a neriziková. Poranění trupu, vnitřní krvácení. Bolest na hrudi - infarkt myokardu; mrtvice; alergická reakce; epilepsie; diabetes mellitus. 6) Kinematika a dynamika v biomechanice sportu Kinematika, dynamika, základní veličiny a vztahy mezi nimi, Newtonovy pohybové zákony a jejich aplikace ve vybraných situacích konkrétního sportu. 7) Biomechanika sportu Energie a jejich transformace při pohybu člověka, Pohyblivost těles a jejich soustav, Biomechanika svalové kontrakce, F-l a F-v křivka, výzkumné metody v biomechanice. 8) Velké tělocvičné systémy 19. a 20. století Turnerské a sokolské hnutí, švédská léčebná gymnastika a francouzská přirozená metoda (okolnosti vzniku, zakladatelé a protagonisté/protagonistky, společenské souvislosti jejich působení, obsah a cíl cvičení, vývoj organizačních struktur). 9) Olympijské hry a olympijské hnutí v proměnách času Všeřecké hry, hry v řecké Olympii (počátek a konec, kult, rituály, pravidla a disciplíny). Vznik novodobých olympijských her a jejich vývoj (poslání, MOV, místo a čas konání, zrození ZOH, problémy, amaterismus a profesionalismus, OH a politika, doping, ženy na OH). 10) Aktivity ČOV a ČOA v oblasti vzdělávání a výchovy Využití v praxi na základní a střední škole či u sportovních týmů mládeže. 11) Sociologie a sociologie sportu Struktura, předmět a metoda sociologie. Životní styl, sport a volný čas. 12) Osobnost sportovce, sportovní motivace Vybrané přístupy ke studiu osobnosti, struktura a dynamika osobnosti, vývoj motivační struktury sportovce, potřeby a motivace; výkonová, vnitřní a vnější motivace, sebedeterminace ve sportu. 13) Poznávací procesy a sport, emoce ve sportu Vnímání, pozornost, myšlení, učení, představivost ve sportu, emocionalita ve sportu, časový sled emocí ve sportu, aktivační teorie emocí a předpoklady k výkonu, závodní úzkost 14) Pedagogika, její současná podoba a úkoly Obecná východiska a hlavní znaky pedagogiky; význam pedagogiky v současné společnosti; členění pedagogiky; základní pedagogické pojmy; zásady, úkoly a cíle pedagogického procesu; současná podoba pedagogiky; alternativní pedagogické koncepce. 15) Pedagogika sportu Znaky současného sportu, výchovné úkoly současného sportu, sportovní dráha, fair-play, sport jako prostředek výchovy, olympismus, doping. 16) Komunikace v pedagogickém procesu Pojem, rozdělení, složky a funkce komunikace; motivace ke komunikaci, komunikační kontext a modality, komunikační kompetence trenéra, komunikační fauly. |