|
|
|
||
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (16.12.2020)
|
|
||
Last update: Mgr. Dominika Krupková (30.03.2022)
BALUNOVÁ, K., LUDÍKOVÁ, L., HEŘMÁNKOVÁ. D. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc: UP v Olomouci. 2001. ISBN 80-244-0381-1.
BARTOŇOVÁ, R., JEŠINA. O. Individuální vzdělávací plán ve školní tělesné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3152-9.
BARTŮŇKOVÁ, S., HELLER, J. KOHLÍKOVÁ, E. et al. Fyziologie pohybové zátěže. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2013, 246 s. 150-171. ISBN 9788087647-06-6.
BENEŠ, P., VRUBEL, M. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2017. 91 stran. ISBN 978-80-7315-264-2.
BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie & surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2.
Čechovská, I., Miler, T. ed. Didaktika plavání: vybrané kapitoly. Praha: UK, Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4283-3.
ČERMÁK, K., KRÁL. T. Úprava didaktiky školní atletiky pro zrakově postižené. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-384-9.
ČERNÁ, M. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 2. vydání. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
Česká resuscitační rada. Hlavní strana - Česká resuscitační rada [online]. Copyright © 2021 ČESKÁ RESUSCITAČNÍ RADA z. s. [cit. 30. 11. 2021]. Dostupné z: https://www.resuscitace.cz/
ČICHOŇ, R., DOLEŽAL, T. Kanoistika zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0996-7.
DAĎOVÁ, K., CAHLÍKOVÁ, M., ŠÍREROVÁ, K., et al. Kapitoly z praxe aplikované tělesné výchovy. Praha. UK FTVS. 2020. https://pohybproinkluzi.ftvs.cuni.cz/images/soubory/Kapitoly_z_praxe_ATV_MIP_2020.pdf
DAĎOVÁ, K., ČICHOŇ, R., ŠVARCOVÁ J., POTMĚŠIL, J. Klasifikace pro výkonnostní sport zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1520-2.
DAĎOVÁ, K., VAŘEKOVÁ, J., MAHROVÁ, A., et al. Nebojte se žáka se SVP. Praha. UK FTVS. 2020. https://pohybproinkluzi.ftvs.cuni.cz/images/soubory/Nebojte_se_zaka_se_SVP_v_TV_MIP_2020.pdf
DOVALIL, J., CHOUTKA, M. Výkon a trénink ve sportu. 4. vyd. Praha [i.e. Velké Přílepy]: Olympia, 2012. ISBN 978-80-7376-326-8.
FALTÝNKOVÁ, Z., KŘÍŽ, J. Léčba a rehabilitace pacientů s míšní lézí. Praha: CZEPA. 2012.
FERJENČÍK, J. Základy metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-367-6.
FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-233-8.
FISCHER, S. Etopedie v penitenciární praxi. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 80-7044-772-9.
HALADOVÁ, E., NECHVÁTALOVÁ, H. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-516-7.
HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. 1. v. Praha: Portál, 2017. 376 s. ISBN 970-80-262-1192-1.
HOBBES, T. Leviathan. Praha: Oikoymenh, 2009. (kapitola XIII).
HOŠKOVÁ, B., MAJOROVÁ, S., NOVÁKOVÁ, P. Masáž a regenerace ve sportu. Praha: Karolinum, 2021, 130 s. ISBN 978-80-246-4643-5
HRUBÝ, J. Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených; Část 1 / Praha: Tiché učení, 2010. - 148 s.: il., portréty, fot., formuláře, tabulky; 22 x 30 cm. ISBN 978-80-904786-1-9.
HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu; Díl 1 / 1. vyd. - Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených; Septima, 1997. - 235 s.: 112 obr., tab.; 30 cm. ISBN 80-7216-006-0
HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu; Díl 2 / 1. vyd. - Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených; Septima, 1998. - 321 s.: 331 obr. tab.; 30 cm. ISBN 80-7216-075-3.
HRUŠA, J., a kol. Česká škola lyžování. Lyžování zdravotně postižených. Praha: SLČR, 1999. 131 s.
HUTYROVÁ, M., a kol. Děti a problémy v chování. Etopedie v praxi. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1523-3.
CHIA, M., LI, J. Vnitřní struktura tchaj-ťi: zvládnutí klasických forem tchaj-ťi čchi-kungu. Přeložil Jan KOZÁK. Olomouc: Fontána, 2016. ISBN 978-80-7336-822-7.
JANSKÝ, P. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
JANURA, M. Úvod do biomechaniky pohybového systému člověka. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003, 84 s. ISBN 80-244-0644-6.
JEŠINA, O., KUDLÁČEK, M., et al. Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc: UP v Olomouci. 2011. https://apa.upol.cz/images/JesinaKudlacek-Aplikovana_telesna_vychova.pdf
JEŠINA, O., KUDLÁČEK, M., TOMOSZEK, M., et al. Otázky a odpovědi aplikované tělesné výchovy I. Olomouc: UP v Olomouci. 2020. https://apa.upol.cz/images/Je%C5%A1ina-Aplikovan%C3%A1_TV1_final.pdf
JEŠINA, O., KUDLÁČEK, M., TOMOSZEK, M., et al. Otázky a odpovědi aplikované tělesné výchovy II. Olomouc: UP v Olomouci. 2020. https://apa.upol.cz/images/Je%C5%A1ina-Aplikovan%C3%A1_TV2_final.pdf
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Metody práce s dětmi s ADHD především pro učitele a vychovatele. 4. aktualizované vydání. Praha: D + H, 2017. ISBN 978-80-87295-24-3.
KALIBOVÁ, P., KALIBA, M. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě v kontextu současného školství. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-507-3.
KEBLOVÁ, A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. 2. upr. vyd. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-104-0.
KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ. Bílá kniha o sportu. 2007. Dostupné z: http://ec.europa.eu/sport/whitepaper/wp_on_sport_cs.pdf
KÜBLER-ROSS, E. Odpovědi na otázky o smrti a umírání: etický manuál pro mediky, lékaře a sestry. Praha: Tvorba. 1995.
KUDLÁČEK, M. Základy aplikovaných pohybových aktivit. Olomouc: UP v Olomouci. 2013. ISBN 978-80-244-3954-9. https://apa.upol.cz/images/Z%C3%A1klady_aplikovan%C3%BDch_pohybov%C3%BDch_aktivit.pdf
LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4836-8.
MÁČEK, M., RADVANSKÝ. J. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-695-3.
MARTÍNKOVÁ, I. Kalokagathia - člověk jako krásný a dobrý pohyb. In Šíp, R. (Ed.). Kalokagathia: ideál, nebo flatus vocis? Brno: Masarykova Univerzita a Paido, 2008, pp. 53-62.
MARTÍNKOVÁ, I. Olympismus jako nedokončená symfonie. In F. Kolář (Ed.), Pierre de Coubertin a olympijské hnutí. Praha: ČOV, pp. 97-109. (zvláště str. 100-107)
MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. přeprac. vyd. Jinočany: H & H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.
MATOŠKOVÁ, P., POLÁŠKOVÁ, M., CHRÁSTKOVÁ, M., et al. Multimediální učebnice lyžování - technika a metodika. Praha: UK FTVS, 2016, ISBN 978-80-87647-33-2. Dostupné z: https://oddelenilyzovani.wixsite.com/ucebnice-lyzovani
MĚKOTA, K., NOVOSAD, J. Motorické schopnosti (1 ed.). 2005. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
MLČÁK, Z. Psychologie zdraví a nemoci. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7368-951-3.
NOVOTNÁ, V. A KOLEKTIV. Programy gymnastiky a tance. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4599-5. ISBN 978-80-246-4619-0 (pdf).
OCHRANA, F. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu. Praha: Karolinum, 2019.
PASTUCHA, D. Tělovýchovné lékařství: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4837-5.
PELCOVÁ. N. Vzorce lidství: Filosofické základy pedagogické antropologie. Portál, 2010.
PLATÓN. Euthydémos. Menón. OIKOYMENH, 1992, str. 73-86.
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2015, 472 s. ISBN 978-80-200-1499-3.
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
PTÁČEK, R. Poruchy chování v dětském věku. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-8699-81-4.
PŮLPÁN, R. Základy protetiky. Praha: Epimedia, 2011. ISBN 978-80-260-0027-3.
REGULI, Z., ĎURECH, M., VÍT, M. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Masarykova univerzita. Brno: 2007. ISBN 978-80-210-4318-3.
RŮŽIČKOVÁ, K., VÍTOVÁ, J. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-424-3.
ŘÍČAN, P. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. a kol. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. 199 s. ISBN 978-80-246-2194-4.
SLEPIČKA, P., HOŠEK V., HÁTLOVÁ, B. Psychologie sportu. Praha: Karolinum, 2020, 242 s. ISBN 978-80-246-4744-9.
SLEPIČKOVÁ, I. Sportovní organizace: teoretická východiska a situace v ČR po roce 1990. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1405-2.
SOKOL, J. Malá filosofie člověka; a Slovník filosofických pojmů. Vydání sedmé. Praha: Vyšehrad, 2019. 363 stran. ISBN 978-80-7601-190-8.
SVAČINA, Š., MŰLLEROVÁ, D., BRETŠNAJDROVÁ, A. Dietologie pro lékaře, farmaceuty, zdravotní sestry a nutriční terapeuty. Praha: Triton, 2013, 341 s. ISBN 978-80-7387-699-9.
SVĚTOVÁ LÉKAŘSKÁ ASOCIACE (WMA). Helsinská deklarace WMA - Etické zásady pro lékařský výzkum s účastí lidských bytostí. WMA, 2013. https://www.wma.net/wp-content/uploads/2016/11/Helsinska-deklarace-WMA-preklad-2013.pdf
ŠTERN, P., OUŘEDNÍČKOVÁ, L., DOUBRAVOVÁ, D. Probace a mediace: možnosti řešení trestných činů. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-757-2.
TICHÝ, M. Funkční diagnostika pohybového aparátu. 2. vyd. Praha: Triton, 2017. ISBN 978-80-7553-307-4.
TUČEK, M. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. 2. dopl. vyd. Praha: Karolinum, 2018, 360 str. ISBN 978-80-2463-933-8.
VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. vyd. 2. přeprac. Praha: Karolinum. 2004. ISBN 80-7184-929-4.
VALENTA, M. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
VINDUŠKOVÁ, J. a kol. Základy atletiky. Praha: UK FTVS, 2006.
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
VYHLÁŠKA č. 391/2013 Sb. o zdravotní způsobilosti k tělesné výchově a sportu.
VYHLÁŠKA č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
Webové stránky střešních sportovních organizací - Stanovy ČPV, SO.
WIENER, P., RUCKÁ, R. Terapie zrakového handicapu. Praha: Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS, 2006. 94 s. ISBN: 80-239-6774-6.
ZÁKON č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
ZÁKON č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně-výchovné péči ve školských zařízeních.
ZÁKON č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu v aktuálním znění.
ZÁKON č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů.
ZÁKON č. 359/199 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí.
ZÁKON č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
ZÁKON č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. |
|
||
Last update: Mgr. Dominika Krupková (30.03.2022)
1. Vymezení a charakteristika somatopedie jako vědního oboru
Terminologie. Historie péče o jedince s tělesným postižením, onemocněním a zdravotním oslabením. Významné osobnosti somatopedie a jejich přínos pro obor (Rudolf Jedlička, František Bakule, Augustin Bartoš, Jan Chlup aj.).
2. Charakteristika vybraných druhů tělesného postižení
Amputace, deformace, míšní léze, centrální a periferní obrny u dětí, rozštěp páteře, posttraumatická mozková postižení, nejznámější progresivní nervosvalová onemocnění (roztroušená skleróza, svalové dystrofie). Vliv tělesného postižení na vzdělávání.
3. Charakteristika vybraných dlouhodobých onemocnění v dětském věku
Interní onemocnění (srdeční vady, obezita, diabetes mellitus atd.). Onkologická onemocnění. Respirační onemocnění (astma, cystická fibróza). Onemocnění ledvin. Specifika pedagogické práce s dětmi s výše uvedenými onemocněními.
4. Specifika pedagogické práce s osobami s tělesným postižením
Možnosti a faktory školské integrace žáků a studentů s tělesným postižením. Podpůrná opatření. Asistent pedagoga. Individuální vzdělávací plán. Základní legislativa (561/2004 Sb., 27/2016 Sb.). Speciální metody v práci se žáky s tělesným postižením (např. při psaní, při pracovních, zájmových a tělovýchovných činnostech).
5. Raná péče o rodiny s tělesně postiženým dítětem
Speciálně pedagogické poradenství - síť speciálně pedagogických center a pedagogicko-psychologických poraden. Podpora rodin s dítětem s tělesným postižením.
6. Vzdělávání v rámci zdravotnických zařízení, domácí vzdělávání.
Význam, úkoly a organizace škol při zdravotnických zařízeních (nemocnice, ozdravovny a dětské léčebny). Domácí a distanční vzdělávání (předpoklady, výhody, nevýhody).
7. Náhradní rodinná péče
Institut náhradní rodinné péče - charakter ústavní a rodinné péče. Zákonná opora a právní odpovědnost za výchovu dětí v náhradní rodinné péči. Sociálně-právní ochrana dětí a mládeže. Dítě z pohledu práva jako zvlášť zranitelná oběť.
8. Vymezení a charakteristika psychopedie jako vědního oboru
Terminologie. Historie péče o jedince s postižením intelektu u nás a v zahraničí. Historické pojetí vztahu společnosti k jedincům s mentální retardací. Významné osobnosti psychopedie, nejnovější poznatky v oboru, odborná literatura.
9. Definice, etiologie, výskyt a klasifikace mentální retardace
Charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Rodina a dítě s mentální retardací. Osobnost jedince s mentální retardací. Psychický, somatický, motorický vývoj. Socializace. Obsah a metody psychopedické diagnostiky. Problematika kombinovaného postižení.
10. Přehled a základní charakteristika psychiatrických onemocnění
Poruchy učení a chování, poruchy autistického spektra, neurózy, psychózy, demence. Příčiny, výskyt a důsledky pro život jedince. Podpůrné organizace. Specifikace vzdělávání u těchto jedinců.
11. Systém péče a vzdělávání jedinců s mentální retardací
Charakteristika jednotlivých škol a vzdělávacích programů. Nestátní neziskové organizace a církevní organizace zabývající se péčí o jedince s mentální retardací. Ústavní péče (zákon o sociálních službách). Možnosti pracovního uplatnění jedinců s mentální retardací - zácvikové kurzy, chráněné dílny a pracovní místa.
12. Vymezení a charakteristika etopedie jako vědního oboru
Terminologie. Historie péče o jedince s poruchami chování a psychosociálním postižením, ohrožením a znevýhodněním u nás a v zahraničí. Osobnosti etopedie.
13. Specifické poruchy chování
Charakteristika, klasifikace (agresivní a neagresivní poruchy chování), etiologie a diagnostika poruch chování. Vězeňství v ČR - vnitřní a vnější diferenciace, resocializační programy.
14. Ústavní a ochranná výchova
Přehled a charakteristika školských zařízení. Delikvence mladistvých. Edukace žáků s poruchami chování. Programy při podpoře edukace dětí s dispozicí k poruše emocí a chování.
15. Vymezení a charakteristika oftalmopedie jako vědního oboru
Předmět, prostředky a cíle oboru. Terminologie. Historie výchovy, vzdělávání a péče o jedince se zrakovým postižením u nás a v zahraničí (vznik ústavů a škol, vývoj písma pro nevidomé). Odborná literatura.
16. Zrakové vady - klasifikace, etiologie, projevy
Příčiny, projevy a rozdělení zrakových vad (vrozené a získané vady, postižení oka, porušení dráhy a korového centra). Slepota a její druhy. Osobnost jedince se zrakovým postižením. Možnosti reedukace a kompenzace zraku. Kompenzační pomůcky.
17. Systém vzdělávání a specifika výuky žáků se zrakovým postižením
Edukace v běžné a speciální škole. Specifika edukace žáků slabozrakých, se zbytky zraku, s progresivní vadou zraku a žáků nevidomých. Adolescence a volba povolání jedinců se zrakovým postižením, možnosti středoškolského studia; vysokoškolská profesní příprava na zaměstnání. Rehabilitace později osleplých (rehabilitace osob po ztrátě zraku).
18. Vymezení a charakteristika surdopedie jako vědního oboru
Předmět, prostředky a cíle oboru, terminologie. Historie péče o jedince se sluchovým postižením u nás a v zahraničí. Odborná literatura. Podpůrné organizace.
19. Sluchové vady - klasifikace, etiologie, projevy
Příčiny, projevy a klasifikace sluchového postižení. Vady vrozené a získané, vady převodní, percepční a smíšené. Faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru. Důsledky a prevence sluchových vad. Prelingvální a postlingvální hluchota. Hluchoslepota. Korekce sluchových vad a užití sluchové protetiky.
20. Komunikace a vzdělávání osob se sluchovým postižením
Raná péče, speciálně pedagogická centra a formy spolupráce s rodinou. Rodina jedince se sluchovým postižením. Včasná sluchově řečová výchova. Vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Pomůcky pro výchovu a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením. Typy komunikace. |