|
|
|
||
Last update: Mgr. Anna Řičář Libánská (16.01.2023)
Poststrukturalismus jako směr myšlení zahrnuje široké spektrum heterogenních přístupů, konceptů a teorií, které akcentují pluralismus a odmítají totalizující výklady dějin a společnosti, jakož i nárok na objektivitu. V centru jeho zájmu stojí především moc a mocenské vztahy, které formují společnost, její struktury a její kulturní reprezentace. Tyto vztahy se snaží odhalit pomocí jejich dekonstrukce. Poststrukturalistické přístupy zároveň zdůrazňují, že význam kulturních znaků a reprezentací se neustále mění, stejně, jako se proměňují i struktury, které nejsou pevně dané. V tomto procesu je zdůrazňována role jazyka, který utváří naše chápání reality a je kritizován logocentrismus, který je vlastní západnímu myšlení. Poststrukturalismus se tedy soustředí na zkoumání diskurzů jako souborů výpovědí. Cílem kurzu je studující seznámit především se současnými autorkami a autory z Latinské Ameriky, které poststrukturalistické myšlení ovlivnilo, a dál jej ve svých textech rozvíjí. Snahou kurzu je zároveň vybočit z tradičního výkladu, který poststrukturalismusprezentuje výhradně na příkladu děl několika francouzských autorů. Studující získají přehled o tom, jak se poststrukturalismus promítl a stále promítá do studia rasy, genderu, kolonialismu nebo původních obyvatel*ek a rovněž o tom, jak byl kritizován – ať už kvůli své eurocentričnosti nebo příliš velkému důrazu na jazyk. |
|
||
Last update: Mgr. Anna Řičář Libánská (16.01.2023)
Kurz je koncipován jako čtecí seminář a je tudíž postaven na domácí přípravě, tedy četbě textů. Z toho důvodu se kurz koná jednou za dva týdny (a to vždy ve čtvrtek ve 14:10), aby mělx studující dostatek času na nastudování textů, z nichž většina je ve španělštině. Dohromady rozsah textů na jedno setkání nepřesahuje 50 stran. Pokud vám časové možnosti dovolí přečíst na některou hodinu například jen jeden text, nic se neděje. |
|
||
Last update: Mgr. Anna Řičář Libánská (16.01.2023)
Zápočet je udělen za aktivitu v hodině. |
|
||
Last update: Mgr. Anna Řičář Libánská (05.02.2023)
BEVERLEY, John, Subalternity and Representation: Arguments in Cultural Theory, Duke University Press, Durham 1999. BEVERLEY, John, ARONNA, Michael, OVIEDO, José, The Postmodernism Debate in Latin America (a boundary 2 book), Duke University Press, Durham 1995. DUSSEL, Enrique, 1492: El encubrimiento del Otro – Hacia el origen del “mito de la Modernidad”, Plural editores – CID, La Paz 1994. ESCOBAR, Arturo, Encountering Development: The Making and Unmaking of the Third World, Princeton University Press, Princeton 1995. ESPINOSA MIÑOSO, Yuderkys, GÓMEZ CORREAL , Diana, OCHOA MUÑOZ, Karina (eds.), Tejiendo de otro modo:feminismo, epistemología y apuestas descoloniales, Editorial Universidad del Cauca, Popayán 2014. GROSFOGUEL, Ramón, The Epistemic Decolonial Turn - Beyond Political-Economy Paradigms, in: Cultural Studies, vol. 21, no. 2-3, s. 211-223. MALLON, Florencia E., Peasant and Nation: The Making of Postcolonial Mexico and Peru, University of California Press, Berkeley 1995. MATONOHA, Jan (a kol.), Za (de)konstruktivismem – Kritické koncepty (post)poststrukturální literární a kulturní teorie, Academia, Praha 2017. MIGNOLO, Walter, On Decoloniality: Concept, Analytics, Praxis, Duke University Press, Durham 2018. MIGNOLO, Walter, Local Histories/Global Designs: Coloniality, Subaltern Knowledges, and Border Thinking, Princeton University Press, New Jersey 2012. MIGNOLO, Walter, The Darker Side of the Renaissance – Literacy, Territoriality and Colonization, The University of Michigan Press, Ann Arbour 1995. MORAÑA, Mabel, DUSSEL, Enrique (eds.), Coloniality at Large: Latin America and the Postcolonial Debate, Duke University Press, Durham 2008. PÉREZ HUBER, Lindsay, Using Latina/o Critical Race Theory (LatCrit) and Racist Nativism To Explore Intersectionality in the Educational Experiences of Undocumented Chicana College Students, in: Educational Experiences, 2010, s. 77-96. RABASA, Jose, SANJINES Javier, CARR, Robert (eds.), Subaltern Studies in the Americas - Special Issue of Dispositio/n, vol. 25, no. 52. |
|
||
Last update: Mgr. Anna Řičář Libánská (12.04.2023)
16.2 - 1. Poststrukturalismus, obrat k jazyku a Latinská Amerika: Prvotní recepce v kontextu vlastní intelektuální tradice
2.3. - 2. Od poststrukturalismu k postkolonialismu: Latin American Subaltern Studies Group
30.3. - 3. Grupo modernidad/colonialidad/decolonialidad
13.4. - 4. Dekoloniální feminismus a queer teorie
20.4. - 5. Kritická teorie rasy a intersekcionalita
27.4. - 6. Post-marxismus
11.5. - 7. Alterglobalizace, indigenní hnutí a post-humanismus
|