|
|
Order | Course title |
Topic 1 (TO1) | |
1 | a) Ergoterapeutické vyšetření – položky, zásady. Specifika ergoterapeutického vyšetření u dětí a seniorů. Zásady při stanovování cílů a plánů ergoterapie. b) Bobath koncept – využití v ergoterapii. c) Ergoterapie v komunitní péči. |
2 | a) Specifika ergoterapeutického vyšetření u osob s duševním onemocněním v rámci jejich hospitalizace, při poskytování ambulantních služeb a komunitní péče. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na jemnou motoriku a koordinaci horních končetin. c) Ergoterapie u osob po cévní mozkové příhodě v chronické fázi. |
3 | a) Anamnéza. Specifika odebrání anamnézy u osob s poruchou fatických a kognitivních funkcí. b) Roboticky asistovaná terapie, virtuální realita – využití v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob s míšní lézí v akutní a subakutní fázi. |
4 | a) Možnosti ergoterapeutického vyšetření zaměřeného na volnočasové aktivity a denní režim. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na ovlivnění svalové síly a svalového tonu. c) Ergoterapie u osob s totální endoprotézou v oblasti horních a dolních končetin. |
5 | a) Kineziologie, kineziologické aspekty pohybové soustavy, kineziologický rozbor. b) Bazální stimulace – využití v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob s roztroušenou sklerózou. |
6 | a) Kineziologie a patokineziologie hrudní páteře a kineziologie dýchání, činnost dýchacích svalů, inspirační a expirační svaly, význam bránice, možnosti vyšetření. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na pADL u osob s fyzickou disabilitou. c) Ergoterapie u osob se syndromem demence. |
7 | a) Kineziologie a patokineziologie krční a bederní páteře. Možnosti vyšetření. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na iADL u osob s fyzickou disabilitou. c) Ergoterapie u osob v seniorském věku. |
8 | a) Kineziologie a patokineziologie oblasti pletence ramenního. Možnosti vyšetření. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na ADL u osob s poruchami kognitivních funkcí. c) Ergoterapie u osob po amputaci v oblasti horních a dolních končetin. |
9 | a) Kineziologie a patokineziologie oblasti loketního kloubu a předloktí. Možnosti vyšetření. b) Asistivní technologie – využití v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob po cévní mozkové příhodě v akutní a subakutní fázi. |
10 | a) Kineziologie a patokineziologie oblasti ruky a zápěstí. Možnosti vyšetření. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na ADL u osob s mentální retardací. c) Ergoterapie u osob s vertebrogenními obtížemi, skoliózou a s vadným držením těla. |
11 | a) Kineziologie a patokineziologie dolní končetiny. Možnosti vyšetření. b) PANat – proaktivní terapeutická metoda s nafukovacími dlahami Urias dle Margaret Johnstone, využití v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob se schizofrenií, schizotypální poruchou, u osob s poruchami s bludy. |
12 | a) Kineziologie stoje, vyšetření postury. Typy vadného držení těla, způsoby hodnocení. b) Constraint-induced movement therapy – využití v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob s neurotickými poruchami. |
13 | a) Možnosti vyšetření rovnováhy a přesunů. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na ADL u osob s duševním onemocněním. c) Ergoterapie u osob s onkologickým onemocněním. |
14 | a) Kineziologické aspekty chůze, možnosti vyšetření chůze, vybrané patologie. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na sexuální a intimní život osob s disabilitou. c) Ergoterapie u osob s frakturou v oblasti horních a dolních končetin, s komplexním regionálním bolestivým syndromem. |
15 | a) Aktivní a pasivní pohyb, možnosti vyšetření rozsahů pohybů, hodnocení hypermobility. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na psychosociální funkce. c) Ergoterapie u osob s míšní lézí v chronické fázi. |
16 | a) Možnosti vyšetření svalové síly, svalový test, zásady testování. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na oblast volnočasových aktivit a denního režimu. c) Ergoterapie u dětí s diagnózou spina bifida, muskulární dystrofie. |
17 | a) Svalové dysbalance. Horní a dolní zkřížený syndrom. Testování zkrácených svalů a oslabených svalů. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na exekutivní a fatické funkce. c) Ergoterapie - práce s rodinou u osob s různým typem disability. |
18 | a) Možnosti vyšetření funkce horních končetin včetně jemné motoriky a úchopů bez využití standardizovaných testů. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na podporu zotavení, self management, práce se zranitelností. c) Ergoterapie u dětí s mozkovou obrnou, s centrální koordinační poruchou. |
19 | a) Možnosti objektivního vyšetření funkce horních končetin s využitím standardizovaných testů. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na prevenci vzniku dekubitů. c) Kardiovaskulární rehabilitace, rehabilitace v pneumologii – možnosti uplatnění ergoterapie. |
20 | a) Možnosti vyšetření svalového tonu. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na bezbariérovost domácího prostředí. c) Ergoterapie v paliativní péči a u osob v terminálním stavu onemocnění. |
21 | a) Možnosti vyšetření čití. Vyšetření bolesti. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na vertikalizaci, stabilitu, přesuny a lokomoci. c) Ergoterapie u dětí Downovým syndromem, s poruchami autistického spektra. |
22 | a) Možnosti vyšetření kognitivních funkcí, příklady hodnotících nástrojů a jejich rozdělení. b) Polohování – preventivní, antalgické, korekční, základní polohy na lůžku. c) Ergoterapie u osob s duševní poruchou, s poruchou chování způsobenou užíváním psychoaktivních látek. |
23 | a) Možnosti vyšetření psychosociálních funkcí, na zotavení zaměřený přístup. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na ergonomii v domácím prostředí pacienta. c) Ergoterapie u osob s extrapyramidovým onemocněním, ataxií. |
24 | a) Možnosti vyšetření pADL, zásady výběru vhodného způsobu hodnocení pADL, příklady hodnotících nástrojů a dotazníků pro pADL. b) Využití počítačového hardwaru a softwaru v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob s ischemickou chorobou srdeční, po infarktu myokardu a se srdeční arytmií. |
25 | a) Možnosti vyšetření iADL, zásady výběru vhodného způsobu hodnocení iADL, příklady hodnotících nástrojů a dotazníků pro iADL. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na čití. c) Možnosti uplatnění ergoterapie v gynekologii, porodnictví, urologii. |
26 | a) Možnosti hodnocení domácího prostředí, příklady hodnotících nástrojů. b) Specifika a možnosti ergoterapeutických intervencí zaměřených na pracovní uplatnění osob s fyzickou disabilitou, s mentálním postižením. c) Ergoterapie u osob s periferní parézou v oblasti horní končetiny. |
27 | a) Ergoterapeutické vyšetření zaměřené na výběr konkrétní vhodné kompenzační pomůcky pro překonání bariér prostředí při provádění ADL – příklady. b) Zrcadlová terapie – využití v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob po operaci břicha a hrudníku, péče o jizvu. |
28 | a)Možnosti hodnocení pracovního prostředí, ergoterapeutické vyšetření zaměřené na ergonomii pracovního prostředí. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na poruchy percepce a prostorové orientace. c) Získané poškození mozku. Princip intervence v jednotlivých fázích (akutní, subakutní, chronické). |
29 | a) COPM – základní popis, praktická využitelnost u různých cílových skupin. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na ergonomii v pracovním prostředí. c) Ergoterapie u osob s poruchami osobnosti, u osob s poruchami příjmu potravy. |
30 | a) Specifika ergodiagnostiky u osob s fyzickou disabilitou, proces, využitelné hodnotící nástroje, výstupy z ergodiagnostiky. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na poruchy paměti a pozornosti. c) Možnosti využití kreativních technik u osob s různým typem disability. |
31 | a) Ergodiagnostika - dotazníky využitelné v rámci ergodiagnostiky, výhody a nevýhody jejich využití u osob s různou disabilitou. b) Dlahování – využití v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob s popáleninami. |
32 | a) Ergodiagnostika - pracovní křivka, modelové činnosti, výhody a nevýhody jejich využití u osob s různou disabilitou. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na ovlivnění rozsahů pohybů. c) Ergoterapie u osob s poruchou vědomí (kvantitativní, kvalitativní), perzistentní vegetativní stav, locked-in syndrom. |
33 | a) Isernhagen Work System, PACT, dynamometr Jamar. b) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na grafomotoriku. c) Ergoterapie osob s revmatoidní artritidou, s ankylozující spondylartritidou, s dalšími revmatologickými onemocněními. |
34 | a) Ergoterapie v sociálních službách. b) Snoezelen – využití v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob s parézou nervus facialis. |
35 | a) Možnosti ergoterapeutické intervence zaměřené na eliminaci nebo snížení bolesti. b) Senzorická integrace – využití v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob s mentální retardací. |
36 | a) Ergoterapie u osob s poruchami zraku b) Proprioceptivní neuromuskulární facilitace – využití v ergoterapii. c) Ergoterapie u osob se syndromem karpálního tunelu, prevence vzniku. |
37 | a) Ergoterapie u osob s poruchami sluchu. b) Specifika a možnosti ergoterapeutických intervencí zaměřených na pracovní uplatnění osob s duševním onemocněním. c) Ergoterapie u osob s degenerativním onemocněním kloubů. |
|
||
Last update: Jana Kolářová (14.05.2021)
|
|
||
Last update: Mgr. Kateřina Vondrová (22.05.2019)
Povinná literatura: GROSS, J., J. FETTO a E. ROSEN. Vyšetření pohybového aparátu, Triton, 2005. ISBN 8072547208. HALADOVÁ, Eva a Ludmila NECHVÁTALOVÁ. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 9788070135167. JANDA, Vladimír. Svalové funkční testy. Praha: Grada, 2004. ISBN 978-80-247-0722-8. JELÍNKOVÁ, Jana, Mária KRIVOŠÍKOVÁ a Ludmila ŠAJTAROVÁ. Ergoterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 270 s. ISBN 978-80-7367-583-7. KLUSOŇOVÁ, Eva. Ergoterapie v praxi. Vyd. 1. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8. KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, c2009. ISBN 9788072626571. KRIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 364 s. ISBN 978-80-247-2699-1. ŠVESTKOVÁ, Olga, SVĚCENÁ, Kateřina a kol. Ergoterapie: skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, 2013. ISBN 978-80-260-4101-6. ŠVESTKOVÁ, Olga, Yvona ANGEROVÁ, Rastislav DRUGA, Jan PFEIFFER a Jiří VOTAVA. Rehabilitace motoriky člověka: fyziologie a léčebné postupy. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0084-2. |
|
||
Last update: Mgr. Kateřina Vondrová (12.12.2022)
Student bakalářského studijního oboru Ergoterapie smí skládat státní závěrečné zkoušky pro daný obor po splnění všech studijních povinností. Musí tedy: - získat alespoň 180 kreditů - úspěšně absolvovat všechny povinné předměty oboru Ergoterapie - získat alespoň 9 kreditů za povinně volitelné předměty - odevzdat vypracovanou bakalářskou práci ve stanoveném termínu - po absolvování všech povinných předmětů a získání alespoň 9 kreditů za povinně volitelné předměty si nechat provést kontrolu splněných studijních povinností studijním oddělením (kontrola SISu) a odnést písemné potvrzení na sekretariát Kliniky rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze alespoň týden před konáním státních závěrečných zkoušek - student se musí přihlásit na všechny části SZZk najednou
Státní závěrečné zkoušky z ergoterapie se skládají z těchto částí (platné pro studenty, kteří zahájili studium v roce 2019 nebo později): B01225 Obhajoba bakalářské práce
B01410 Praktická zkouška z ergoterapie - 1. část: praktická zkouška - 2. část: Ergoterapie v klinických oborech
B03323 Teoretické základy ergoterapie - 1. část: Teorie a filosofie ergoterapie - 2. část: Psychologie - 3. část: Legislativa Pro studenty, kteří zahájili studium před rokem 2019, se státní závěrečné zkoušky z ergoterapie skládají z těchto částí: - B01225 Obhajoba bakalářská práce - B01203 Legislativa, systém zdravotní, sociální péče a rehabilitace - B01204 Psychologické přístupy v ergoterapii - B02713 Filozofie a teoretické koncepty ergoterapie - B02714 Ergoterapie v klinických oborech - B01410 Praktická zkouška z ergoterapie |
|
||
Last update: Mgr. Kateřina Vondrová (12.12.2022)
Státní závěrečná zkouška: "Praktická zkouška z ergoterapie" (pro studenty, kteří zahájili studium Ergoterapie v roce 2019 nebo později) je složena ze dvou částí: - 1. část: praktická zkouška - 2. část: Ergoterapie v klinických oborech Student přistupuje ke splnění druhé části této státní závěrečné zkoušky pouze v případě, že úspěšně splní její první část. Pokud student nesplní druhou část státní zkoušky, bude opakovat celý tento státnicový předmět (tzn. včetně praktické části této zkoušky). PRAKTICKÁ ZKOUŠKA - Studenti se dostaví na předem určené místo 30 minut před touto SZZk a vylosují si pořadí, v jakém budou vyšetřovat pacienta a rovněž předstupovat před zkušební komisi. Pořadí pacientů je předem stanoveno. Na základě této skutečnosti se každý student po vylosování dozví přesný časový harmonogram na přípravu praktické SZZk. - Student na sobě bude mít bílé oblečení, ISIC, vhodnou obuv, respirátor (je-li potřeba dle platných opatření) a bude mít ostříhané nenalakované nehty. Také s sebou bude mít psací potřeby. - okruh otázek pro tuto část viz přiložený soubor u tohoto předmětu Průběh praktické zkoušky: Příprava k SZZK: Během přípravy (cca 60 minut) student samostatně vyšetří pacienta. Student dostane k dispozici lékařskou zprávu pacienta, vyšetřovací formulář, do kterého zanáší získané informace o pacientovi. Student během vyšetření může použít další pomůcky, které pro něj budou přichystány na místě přípravy. Vlastní průběh SZZk: ERGOTERAPIE V KLINICKÝCH OBORECH Na druhou část zkoušky se dostaví ve společenském oblečení na předem určené místo v určitý čas na SZZk (dle informací v SISu u termínu zkoušky a harmonogramu). Při zahájení druhé části SZZk (Ergoterapie v klinických oborech) si student losuje jednu připravenou kombinaci otázek z této státní závěrečné zkoušky. Konkrétní otázky jsou uvedeny v přiloženém souboru u tohoto ředmětu. Student bude mít cca 30 minut na přípravu. Poté prezentuje svoje vědomosti před komisí (cca 30 min) a odpovídá na otázky komise. Zkouškové otázky k této části SZZk jsou zveřejněny v přiloženém souboru v tomto předmětu. Státní závěrečné zkoušky pro bakalářský studijní program Ergoterapie probíhají v červnu, lednu/únoru a v září. Přesné termíny jsou vypsány v SISu.
Praktická státní zkouška z ergoterapie se pro studenty, kteří zahájili bakalářské studium Ergoterapie před rokem 2019, skládá pouze z jedné části. - Studenti se dostaví na předem určené místo 30 minut před touto SZZk a vylosují si pořadí, v jakém budou vyšetřovat pacienta a rovněž předstupovat před zkušební komisi. Pořadí pacientů je předem stanoveno. Na základě této skutečnosti se každý student po vylosování dozví přesný časový harmonogram na přípravu praktické SZZk. - Student na sobě bude mít bílé oblečení, ISIC, vhodnou obuv, respirátor a bude mít ostříhané nenalakované nehty. Také s sebou bude mít psací potřeby. Průběh praktické SZZk: Příprava k SZZK: Během přípravy (cca 60 minut) student samostatně vyšetří pacienta. Student dostane k dispozici lékařskou zprávu pacienta, vyšetřovací formulář, do kterého zanáší získané informace o pacientovi. Student během vyšetření může použít další pomůcky, které pro něj budou přichystány na místě přípravy. Vlastní průběh SZZk: Státní závěreční zkoušky pro bakalářský studijní obor Ergoterapie probíhají v červnu, lednu/únoru a v září. Přesné termíny jsou vypsány v SISu.
OKRUH OTÁZEK K PRAKTICKÉ STÁTNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠCE (pro studenty, zahájili bakalářské studium Ergoterapie před rokem 2019): 1. Ergoterapeutické vyšetření zaměřené na analýzu činnosti. Stupňování a adaptace činnosti. 2. Hodnocení ADL: personálních a instrumentálních. 3. Vyšetření motoriky: vyšetření pasivního a aktivního rozsahu pohybu na HKK a DKK. 4. Vyšetření motoriky: mobilita a lokomoce. 5. Vyšetření svalového tonu na HKK a DKK. 6. Orientační vyšetření svalové síly na HKK a DKK. 7. Vyšetření svalů rotátorové manžety. 8. Vyšetření čití na HKK a DKK. 9. Vyšetření a terapie rovnováhy. Balanční reakce. 10. Vyšetření a nácvik úchopů. 11. Orientační vyšetření kognitivních a percepčních funkcí a jejich terapie. 12. Nácvik ADL. 13. Terapeutické postupy používané k ovlivnění svalového tonu. 14. Terapeutické postupy používané k ovlivnění svalové síly. 15. Terapeutické postupy používané k ovlivnění hybnosti na HKK. 16. Bobath koncept: placing, guiding Placing trupu, HKK, DKK. 17. Bobath koncept: mobilita na lůžku. 18. Bobath koncept: mobilizace pletence ramenního. 19. Bobath koncept: postavování. 20. Bobath koncept: chůze. 21. Výběr a trénink používání kompenzačních pomůcek pro sebeobsluhu a lokomoci. 22. Ergodiagnostika. Analýza zbylého pracovního potenciálu. Návrh pracovních činností. 22. Sestavení krátkodobého a dlouhodobého plánu terapie. 23. Orientace v organizacích pro zdravotně postižené, v možnostech sociální péče a v legislativě. 24. Instruktáž v otázkách adaptace, kompenzace substituce poruch a onemocnění. |