|
|
|
||
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (21.06.2019)
|
|
||
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (05.10.2020)
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je vybavit studenta takovými znalostmi, dovednostmi a obecnými způsobilostmi, že po jeho absolvováni:
rozumí postavení a začlenění ergoterapie jako oboru v systému léčebné rehabilitace prokazuje znalosti o oboru ergoterapie a její roli v multidisciplinárním rehabilitačním týmu prokazuje znalosti o činnosti ergoterapeuta u jednotlivých typů postižení prokazuje orientaci o diagnostických a terapeutických postupech používaných ergoterapeutem rozumí podobnostem a/nebo odlišnostem fyzioterapeutických a ergoterapeutických přístupů v diagnostice a terapii pacientů prokazuje schopnosti poznatky z ergoterapie v orto-protetické praxi |
|
||
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (21.06.2019)
BOYT SCHELL, B.A., GILLEN, G., SCAFFA, M.E., COHN, E.S.: Willard and Spackman´s Occupational Therapy. Lippincott Williams and Wilkins, 12th edition, 2014 CARRARO, L.: Obnova pohybu po cévní mozkové příhodě. Rehalb o.p.s., Praha 2002 JELÍNKOVÁ, J.: Ergoterapie, Portál, 2009 KLUSOŇOVÁ, E., ŠPIČKOVÁ, J. Ergoterapie I. Praha: Avicenum, 1990. 184 s. ISBN 80-201-0030-X. KRIVOŠÍKOVÁ, M.: Úvod do ergoterapie. Grada, Praha 2011. LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, M.: Neurorehabilitace. Galén, Praha 2005 PFEIFFER, J. a kol. Rehabilitace. Praha: SPN, 1989. 250 s. PFEIFFER, J. Ergoterapie II. Praha: Avicenum, 1990. 169 s. ISBN 80-201-0004-0. RADOMSKI, M.V., TROMBLY LATHAM, C. A.: Occupational Therapy for Physical Dysfunction. Lippincott Williams and Wilkins, 7th edition, 2014 SKOPEC, J. a kol.: Stavby bez bariér- pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, Ministerstvo pro místní rozvoj, odbor územního plánování, Brno 1999 ŠVESTKOVÁ, O., SVĚCENÁ, K. a kol. 2013 Ergoterapie - skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. Lékařské fakultě Univerzity Karlovy, vydavatel: Univerzita Karlova Praha, 1. Lékařská fakulta v rámci projektu OPPA CZ.2.17/ 3.1.00/ 34141, str. 1 - 197. ISBN 978-80-260-4100-9. TAYLOR, M.C.: Evidence-Based Practice for Occupational Therapy. Oxford, Blackwell Publishing, 2007 |
|
||
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (25.10.2019)
Požadavky na zkoušku:
|
|
||
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (21.06.2019)
1. Základní pojmy v ergoterapii. Historický vývoj ergoterapie a nynější postavení. Role ergoterapeuta v rámci multidisciplinárního týmu. Kazuistika. 2. Všední denní činnosti (ADL)- vyšetření a nácvik. Domácí návštěva. 3. Kompenzační pomůcky- rozdělení, specifika výběru, možnosti jejich získání. 4. Praktické využití ergoterapie- simulovaná disabilita při práci v kuchyni. Vyzkoušení kompenzačních pomůcek. 5. Ergoterapie HKK. Úchopy- rozdělení, vyšetření a možnosti nácviku, stimulace čití. Ukázka testů- Purdue Pegboard, Dynamometr Jamar, Jebsen-Taylor. Ukázka pomůcek pro trénink jemné a hrubé motoriky HKK a stimulaci čití. 6. Kognitivní funkce - vyšetření, trénink, možnosti externích pomůcek, kompenzační/adaptační přístup. 7. Ergoterapie v geriatrii (Parkinsonova choroba, Alzheimerova choroba). Prevence pádů. 8. Ergoterapie v pediatrii. Vývoj úchopu, vývoj grafomotoriky, specifikace práce s dětmi. Využití prvky hry při terapii. 9. Ergoterapie na lůžku. Bazální stimulace. Stimulace smyslů. 10. Ergoterapie u neurologických diagnóz (CMP,TBI, RS,…). 11. Ergodiagnostika- vyšetření pracovního potenciálu, využívané testy, modelové činnosti, předpracovní terapie. Využití PC při ergoterapii. 12. Ergoterapie v psychiatrii. Výtvarné a kreativní techniky v ergoterapii. 13. Prezentace seminárních prací. |
|
||
Last update: Sandra Kürstenová (02.10.2020)
Studijní opory:
• při běžném způsobu výuky viz "Sylabus" • při distančním a hybridním způsobu výuky online platforma ZOOM (MS Teams) s podporou kurzu v Moodle2, nebude-li vyučujícím sděleno jinak
Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3523 |