Last update: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (13.09.2020)
Continuous teaching practice at secondary schools mostly focuses at independet performances of individual students with the follow up reflection with regard to age related specificts of secondary school strudents. The teaching practice consists of two basic periods: (1) ss become familiar with the school, incl. the relevant curricular documents as well as with the groups the mentor teaches by means of observations, (2) their own independet teaching performances in the mentor´s groups, both with the mentor as well as without him/her present in the class + the teacher from the department. The students will extend their portfolio adding the materials developed and obtained during the teaching practice.
Last update: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (13.09.2020)
Souvislá oborová praxe na SŠ s reflexí je zaměřena především na samostatné výukové výstupy studentů a jejich následnou reflexi, a to s ohledem na věková specifika studentů střední školy. Praxe bude sestávat ze dvou základních etap: (1) seznámení se s vybranou školou jako institucí, včetně relevantních kurikulárních dokumentů, a s třídami mentora prostřednictvím pozorování; (2) výkon samostatné pedagogické činnosti ve třídách mentora, a to jak ve spolupráci s mentorem, tak samostatně. Součástí praxe bude mino jiné pořízení videozáznamu jedné vyučovací hodiny a její reflexe s mentorem, tj. fakultním učitelem, a didaktikem AJ. V rámci reflexe praxe budou studenti pracovních skupinách 3-4 studentů vzájemně analyzovat a hodnotit videonahrávky svých vlastních vyučovacích hodin. Studenti rozšíří své profesního portfolio o relevantní materiály.
Literature -
Last update: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (13.09.2020)
Katalogy požadavků pro zkoušky společné části maturitní zkoušky konané ve školním roce 2019/2020: Anglický jazyk. Praha: CERMAT. [cit. 2020-30-5]. Dostupné z www.cermat.cz
Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů na gymnáziích. (2007). Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. ISBN 978-80-87000-13-7.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. (2007). Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. ISBN 978-80-87000-11-3.
Richards, J. C. & Lockhart, Ch. (1994). Reflective teaching in second language classrooms. New York, NY, USA: Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-45181-9.
SCRIVENER, J. (2011). Learning teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford: Macmillan, 2011. ISBN 978-1-4050-1399-4.
Školní vzdělávací programy příslušných středních škol.
Tomlinson, B. (Ed.). (2011). Materials Development in Language Teaching. Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-15704-9.
Other titles which depend of every student´s partricular needs.
Last update: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (13.09.2020)
Katalogy požadavků pro zkoušky společné části maturitní zkoušky konané ve školním roce 2019/2020: Anglický jazyk. Praha: CERMAT. [cit. 2020-30-5]. Dostupné z www.cermat.cz
Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů na gymnáziích. (2007). Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. ISBN 978-80-87000-13-7.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. (2007). Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. ISBN 978-80-87000-11-3.
Richards, J. C. & Lockhart, Ch. (1994). Reflective teaching in second language classrooms. New York, NY, USA: Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-45181-9.
SCRIVENER, J. (2011). Learning teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford: Macmillan, 2011. ISBN 978-1-4050-1399-4.
Školní vzdělávací programy příslušných středních škol.
Tomlinson, B. (Ed.). (2011). Materials Development in Language Teaching. Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-15704-9.
Další tituly dle individuálních potřeb studentů.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (13.09.2020)
Students are given classified credit for the teaching practice at secondary schools.
Final mark is elaborated based on 4 components:
1 MARK PROPOSED BY THE MENTOR FROM SECONDARY SCHOOLS
2 mark proposed by the teacher from the department for the observed lesson
3 mark given by the head teacher fo teaching practice based on the submitted portfolio
4 passing the final reflexive interview
Last update: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (13.09.2020)
Praxe na SŠ je ukončena klasifikovaným zápočtem.
Výsledná známka je průmerem čtyř komponentů:
1. známka navržená mentoren ze SŠ
2. známka navržená učitelem z katedry za shlédnutou hodinu
3.známka udělená vedoucím praxe za portfolio ped. praxe
4.absolvování reflexivního pohovoru
Syllabus -
Last update: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (13.09.2020)
Curricular documents (ŠVP, RVP), thematic plans
Factors of the teaching process
Aims ot teaching
Content of teaching
Learner
Teacher
Managing the teaching process
Planning lessons/lesson phases
Marking and assessment in ELT/error correction
Other relatted topisc: always it means practical application of theoretical concepts in the environment of a particular school, class, group....
Last update: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (13.09.2020)
Kurikulární dokumenty (RVP, ŠVP), tematické plány
Faktory vyučovacího procesu
Cíle výuky
Obsah výuky
Žák
Učitel
Řízení edukačního procesu
Plánování hodiny / fáze hodiny
Hodnocení ve výuce cizích jazyků / oprava chyb
… a další témata. Jedná se vždy o praktickou aplikaci teoretických poznatků v prostředí konkrétní třídy, školy a skupiny.
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (13.09.2020)
Attending the reflexive seminar
Completeing the teaching practice at schools
Timely submitting all tequired materials
Passing the final reflexive interview
Last update: PhDr. Bohuslav Dvořák, Ph.D. (13.09.2020)
Návštěva reflektivního semináře k pedagogické praxi.
Absolvování ped. praxe na SŠ
Odevzdání všech požadovabných dokumentů v souladu s časovými požadavky