course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (25.02.2022)
Introduction to the field of digital media. The course is designed as a creative workshop supplemented by a number of lectures. Basics of working with moving images and sound. Origin and historical changes in the field of visual communication, taking into account the specifics of the moving image. The seminar introduces the issue of creating a moving image. By completing the course, students will acquire basic skills for the application of multimedia resources and techniques. The student will learn to interpret photographic, video and audio material in terms of information content and aesthetic qualities. They will consider the possibilities and ways of mediating the topic in the application to art education. The aim of the module is to look at the principles and context of digital media in the context of contemporary visual culture. Work on a series of art exercises. To explore the phases of the creative process and its dynamics, to raise issues of motivation to create, to reflect on the cognitive and expressive aspects of creation. The student will gain basic practical knowledge and skills in the field of technology development. The student will gain a basic orientation in the field of electronic media theory and visual communication. The student will be able to discuss the main ethical issues related to the use of digital media in media practice. The introductory meeting, assignment of semester work, I as an author, I as a teacher; Individual consultations; realization of practical output; credit term, a colloquium on the resulting portfolios; The student is able to illuminate and defend the content and formal form of their own project, explain the basic ways and principles of solution, design a way to present their work in the form of a portfolio.
Last update: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (29.11.2021)
Úvod do oboru digitálních médií. Kurz je koncipovaný jako tvůrčí dílna doplněná o řadou přednášek. Základy práce s pohyblivým obrazem a zvukem. Vznik a historické proměny oboru vizuální komunikace s přihlédnutím ke specifice pohyblivého obrazu. Seminář uvádí do problematiky tvorby pohyblivého obrazu. Studenti si absolvováním kurzu osvojí základní dovednosti pro aplikaci multimediálních prostředků a technik. Student se naučí interpretovat fotografický, video a zvukový materiál z hlediska informační obsažnosti i estetických kvalit. Promyslí možnosti a způsoby zprostředkování tématu v aplikaci do výtvarné výchovy.
Cílem modulu je nahlédnout principy a souvislosti digitálních médií v kontextu soudobé vizuální kultury. Práce na cyklu výtvarných cvičení. Prozkoumat fáze tvůrčího procesu a jeho dynamiky, nastolit otázky motivace k tvorbě, reflektovat kognitivní a expresivní hlediska tvorby.
Student získá základní praktické znalosti a dovednosti oboru ve vývoji technologií. Student získá základní orientaci v oblasti teorie elektronických médií a vizuální komunikace. Student bude schopen diskutovat hlavní etické problémy vztahující se k použití digitálních médií v mediální praxi.
Úvodní setkání, zadání semestrální práce ;já jako autor, já jako pedagog; Individuální konzultace; realizace praktického výstupu; zápočtový termín, kolokvium nad výslednými portfolii; Student umí osvětlit i obhájit obsahovou i formální podobu vlastního projektu, vysvětlit základní cesty i principy řešení, navrhnout způsob prezentace své práce ve formě portfolia.
K tvorbě studenti využívají software Adobe Creative Cloud, dostupných freewarový programů i tradičních výtvarných technik a postupů.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (10.09.2023)
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/
Základní studijní literatura: BOURRIAUD, N.: Postprodukce. Tranzit, 2004. DVOŘÁKOVÁ, CZ, T. Jak vznikl film. Praha: Argo. 2017. DUTKA, E. Minimum z dějin světové animace. 1. Praha: Akademie múzických umění, 2004. NEDĚLA, J. (ed.). Animace ilustrace. Olomouc: Pastiche Filmz, 2010. POŠ, J. Výtvarníci animovaného filmu. Praha: Odeon, 1990. ŠVANKMAJER, J. Jan Švankmajer. Praha: Arbor vitae. 2012.
Literatura doporučená: BERNS, J. Daumenkino: The Flip Book Show. Düsseldorf: Snoeck Verlagsgesellschaft mbH, 2005. BORDWELL, D. THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie. 1. Praha: Lidové noviny, 2007. DVOŘÁK, T. (ed.) Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: VVP AVU, 2010. HASHIMOTO, Alan. Velká kniha digitální grafiky a designu. Brno: Computer Press, 2008. FURNISS, Maureen. The animation Bible: A Guide to Everythig – from Flipbooks to Flash. 1. London: Laurence King, 2008. FLUSSER, V. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001. KAČOR, M. Zlatý věk české loutkové animace. Praha: Animation People; Mladá fronta, 2012. MANOVICH, L. Principy nových médií [online]. 2002: Dostupné z: http://www2.iim.cz/wiki/images/5/52/Manovich2-02i.pdf. MEYER, C. MEYER, T. Adobe After Effects CS4: Výukový průvodce tvorbou videoefektů a animací. Brno: Computer Press, 2012. NFGMAN. Character design for Mobile Device. Rotovision 2006. POKORNÝ, M. (ed.). Filmy bez kina / Movies Without Cinema. Brno: Dům umění města Brna. 2003. POSPISZYL, T. Asociativní dějepis umění. Poválečné umění napříč generacemi a médii (koláž, intermediální a konceptuální umění, performance a film). Praha: Tranzit, 2014. SURMANOVÁ, Kateřina (ed.). Ostrovy animace. Olomouc: Pastiche Filmz, 2010. SHANKEN, E. A. Art and Electronic Media (Themes & Movements). Phaidon Press, 2009. ŠVANKMAJEROVÁ, E. Švankmajer, J. Anima, animus, animace. Praha: Slovart; Arbor vitae. 1998. ŠVANKMAJER, J. Transmutace smyslů. Praha: Středoevropská galerie a nakladatelství, 1994.
Témata cvičení předmětu 01. Bitmapová animace, program Adobe Photoshop, Freeware animator. 02. Návštěva NaFilMu: Národního filmového muzea. 03. Vektorové a bitmapové animace, program Adobe Animate. 04. Adobe After Effects. 05. Zpětný projektor, animace v realném čase. Cinegraf. 06. Diaprojektor, hra s diarámečky. 07. Zápočtový termín
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (01.01.2024)
zápočet
Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na seminářích a konzultacích. Společná prezentace autorských kolekcí. Studium autorit a dalších souvislostí oborů; orientovanost v řemeslných a technologických postupech jednotlivých disciplín; individuální konzultace nad dílčími úkoly semestru; Adekvátní úroveň seminárních prací. Seminární práce představuje video vytvořené na základě jednotlivých cvičení / zadání. Výslednou prezentaci seminární práce je nutné nahrát ve formátu mp4 do aplikace Moodle.