Worshop form conected with live trough teaching and new technologies; students will discover choosen ralations (mathematics and ...). The activities are situated in socio-cultural context and interconetd with antrophomathematics and ethnomathematics.
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (13.11.2019)
Na základě praktických činností i s použitím prožitkové matematiky a nových technologií objevovat vvybrané vztahy matematika a další obor; problematika bude zasazena do širšího kulturního rámce a propojena s obory antropomatematika a etnomatematika.
Aim of the course -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)
Aims:
discover the relation between the daily child experinece and school mathematics
relate child leisura time with mathematics
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)
Cílem je propojit mimoškolní zkušenosti dítěte se školní matematikou a naopak ve volném čase dítěte matematiku objevovat.
Descriptors
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (27.09.2022)
The organization of the course has two forms
1) 3 meetings in small groups - a walk through Prague (Saturday in Aprile or May) we will arrange the data
2) online Microsoft Teams (February - May): The first online bud meeting will be on Monday, February 22 at 11 a.m.
Články v časopisech a sbornících na toto téma. Např. Dva dny s didaktikou matematiky 2017 (http://files.suma.jcmf.cz/200000117-086c50966f/Dva%20dny%20s%20DM2017.pdf).
HANŽL, T. Šifry a hry s nimi: kolektivní outdoorové hry se šiframi, Praha: Portál
Teaching methods -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)
mix
lecture and workshop
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)
Kombinace přednášky a semináře.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (13.11.2019)
Individual written home work - individual choice ot the work-theme
The course is divided into 3 blocks of lessons (12 h)
(dates of the meetings wiil be negotiated with the students)
100 % presence
In the end of this cours students will present their individual home works - presentation and discussion (2 h)
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (27.09.2022)
samostatná písemná domácí práce k vybranému tématu s obhajobou,
výuka ve třech blocích (datum na základě dohody vyučujícího se studenty) 12 hodin
100% účast a aktivita na seminářích
na závěr prezentace domácí práce a diskuse 2h
Syllabus -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)
1. Matematics and architecture (architectura styles, axial symmetry, floor projection, measure, estimation, light and shadow, shapes as a art decoretion, transformation 3D-2D, similarity),
Matematics and open space.
Mathemaics and history.
2. Matematics and cultural tradition
Anthropomatematics and etnomathematics,
Matematics and Physical training
Sports and elements of Statistics and Probability.
3. Matematics and Arts (art -deco, geometrizující prvky v umění, cubism, Vasarely, fractlas).
4. Music and Mathematics - fractals, rhytm, dependences, elements of kombinatory, specific strimulation of imagination
5. Literature and stimulation of space imagination, creation of time-spacial images, alternative expressions of quantitiy in poetry and fiction, etc.
Pozn. It is possible to modify the syllabus respecting the students proposals.
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)
1. Matematika a architektura (slohy, osová souměrnost, půdorysy, rozměry, odhady, světlo a stín, tvary jako dekorace, transformace 3D-2D, podobnost a podobně), matematika a volný prostor, matematika a historie.
2. Matematika folklor, Antropomatematika a etnomatematika, Matematika a Tělesná výchova, sport, poznáním sportů k tvorbě úloh žáky i učitelem, prvky statistiky a pravděpodobnosti v tělesné výchově.
3. Matematika a výtvarné umění (ornamentika a secese, geometrizující prvky v umění, kubismus, Vasarely, fraktály).
4. Hudební výchova, hudba a matematika nejen práce se zlomky, závislosti, prvky kombinatoriky, tvorba specifických představ, hudební díla inspirovaná matematikou.
5. Literatura a tvorba prostorových představ, alternace k vyjádření kvantity v beletrii, Sci?fy a matematika, hledání spojitostí, využitelnost v různých tématech.
6. Hry a jejich matematická podstata, role motivační, role přípravná (rozvoj schopností, rozšíření slovní zásoby), role prohlubující, aplikační, terapeutická.
Pozn. sylabus lze modifikovat v proporcích témat dle zájmu studentů, případně rozšířit o jedno téma dle dohody.