Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a předpokládá aplikaci znalostí získaných v medicínských a
sociálních vědách. Obsahem předmětu je propojení poznatků psychologie a pedagogiky na teoretické úrovni a v
klinické praxi. Praktická cvičení jsou zaměřena na aplikaci edukace v klinické praxi. Edukace pacientů a jejich
blízkých nutričním terapeutem je nástrojem zajištění lepší účasti pacientů na procesu poskytování zdravotní péče a
především pak zachovávání a obnovy zdraví. Nutriční terapeut se také podílí na provádění, zjištění a analýze
potřeb v oblasti vzdělávání a kvalifikaci pracovníků ve vlastním zdravotnickém zařízení v oboru NT. Plánuje a
zajišťuje organizaci dalšího vzdělávání různých kategorií pracovníků ve zdravotnictví jak ve vlastních
zdravotnických zařízeních, tak i zprostředkovaně v dalších vzdělávacích a zdravotnických zařízeních v
problematice výživy.
Aim of the course - Czech
Last update: Jana Kolářová (28.01.2021)
seznámit se s psychologickou problematikou pedagogické/edukační a poradenské činnosti v profesi nutričního terapeuta
objasnit základní otázky učení, psychologie vyučování a psychologie výchovy a vzdělávání
chápat faktory ovlivňující učební činnosti jednotlivce
seznámit se se strategií postupu navrhování vzdělávací akce/výukového programu
Syllabus - Czech
Last update: Jana Kolářová (28.01.2021)
Obsahové zaměření výuky:
1) Vymezení aplikované pedagogické psychologie (předmět a cíle)
2) Aplikovaná pedagogická psychologie: teorie a aplikace poznatků z psychologie na proces učení se jedince; učení a získávání znalostí - psychologie učícího se jedince
3) Aplikovaná pedagogická psychologie: teorie a aplikace poznatků z pedagogiky, didaktika a metodika
4) Aplikovaná pedagogická psychologie: úloha nutričního terapeuta při zachování a obnově zdraví klienta, poradenství, edukace; obtížné situace v poradenství/edukaci a jejich řešení poradcem/lektorem
5) Edukace jedinců se specifickými potřebami; edukace pacienta/klienta a rodinných příslušníků v oblasti výživy.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Miluše Kulhavá (08.09.2023)
Povinná literatura:
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2010 (3. vydání). ISBN: 978-80-7367-725-1.
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. (Rozšířené a přepracované vydání). ISBN 978-80-7367-273-7.
Průcha,J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-503-5.
Juřeníková, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN-13:978-80-247-2171-2.
Doporučená literatura:
Petty,G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-427-4.
Fenstermacher, G., D., Soltis, J., F. Moderní styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.
Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1.
Svoboda, J. Kniha pro lektory. Metodická příručka lektorských dovedností. Praha: VOX a. s. – Nakladatelství, 2013. ISBN: 978-80-87480-12-0.
Šoferová, J. Lektorské finty. Jak připravit a realizovat zajímavá školení. Praha: Grada Publishing, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-247-2483-6.
Bobek, M, Penička, P. Práce s lidmi. Učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese. S úvodem do filozofie práce s lidmi, současné vědy a psychologie. Brno: NC Publishing, a.s. 2008. ISBN: 978-80-903858-2-5.
Bergman, E. Fuchs, H. Učíme děti učit se. Praktické využití poznatků o školní komunikaci, učení a prezentaci. Plzeň: Fraus, 2009. ISBN 978-80-7238-854-7.
Education plan -
Schedule by date
Day
Date
Description
Teacher
Files
Note
Hodnocení
Monday
02.10.2023
Úvod do předmětu. Brainstorming - jedna z technik rozvíjejících tvořivé myšlení. Studenti si samostatně zaznamenají své představy o předmětu, důležitosti pro obor nutriční terapie, své osobní zkušenosti s pedagogickou psychologií a zaznamenají vše, co si představují pod pojmeme pedagogická psychologie a její využitelnosti při realizaci poradenství v oboru nutriční terapie. Na zpracované poznámky studentů bude navazovat výuka v dalších přednáškách předmětu.
Mgr. Miluše Kulhavá
Monday
09.10.2023
Navázání na záznamy studentů o pedagogické psychologii. Teorie a aplikace poznatků z pedagogiky a psychologie. Organizační formy vyučování, vyučovací metody. Alternativní metody vyučování.
Mgr. Miluše Kulhavá
Monday
16.10.2023
Didaktika, didaktické zásady. Učební pomůcky, moderní technické prostředky vyučování. Vytváření a ovlivňování učebního prostředí. Edukační proces, fáze edukačního procesu.
Mgr. Miluše Kulhavá
Monday
23.10.2023
Edukační plán a jeho tvorba. Realizace a vyhodnocení edukace, edukační záznam. Edukace jednotlivců se specifickými potřebami. Edukace pacienta/klienta a rodinných příslušníků.
Mgr. Miluše Kulhavá
Monday
30.10.2023
Úloha nutričního terapeuta při zachování a obnově zdraví klienta - poradenství. Kompetence lektora/poradce (nutričního terapeuta), etika v poradenství. Obtížné situace v poradenství. Metody práce s jednotlivcem, se skupinou.
Mgr. Miluše Kulhavá
Monday
06.11.2023
Základní koncepce osobnosti, vnitřní a vnější vlivy utváření osobnosti. Pojetí výchovy z hlediska vývojové psychologie.
Mgr. Miluše Kulhavá
Monday
13.11.2023
Činitelé působící na výchovu a učení. Výchova a sebevýchova. Podnětné prostředí pro výchovu.
Mgr. Miluše Kulhavá
Monday
20.11.2023
Učení, definice, druhy učení, učební styly, strukturování učiva. Faktory ovlivňující průběh a výsledky učení.
Mgr. Miluše Kulhavá
Monday
27.11.2023
Psychologie učení a principy učení jednotlivých věkových kategorií pacientů. Psychologie učení dospělých, motivace ke vzdělávání dospělých.
Stres a proces učení, antistresové programy. Struktura a proces poradenského/edukačního rozhovoru.
Mgr. Miluše Kulhavá
Monday
18.12.2023
Příprava a vedení vzdělávací aktivity, která řeší problematiku oboru nutriční terapie v oblasti prevence a následný metodický rozbor zvolené metody vzdělávací aktivity.
Mgr. Miluše Kulhavá
Monday
08.01.2024
Příprava a vedení vzdělávací aktivity, která řeší problematiku oboru nutriční terapie v oblasti sekundární edukace, následný metodický rozbor zvolené metody vzdělávací aktivity.
Mgr. Miluše Kulhavá
Monday
15.01.2024
Příprava a vedení vzdělávací aktivity, která řeší problematiku oboru nutriční terapie v oblasti terciální edukace, následný metodický rozbor zvolené metody vzdělávací aktivity.
Mgr. Miluše Kulhavá
Rozpis datumový
Den
Datum
Popis
Učitel
Soubory
Poznámka
Hodnocení
Pondělí
02.10.2023
Úvod do předmětu. Brainstorming - jedna z technik rozvíjejících tvořivé myšlení. Studenti si samostatně zaznamenají své představy o předmětu, důležitosti pro obor nutriční terapie, své osobní zkušenosti s pedagogickou psychologií a zaznamenají vše, co si představují pod pojmeme pedagogická psychologie a její využitelnosti při realizaci poradenství v oboru nutriční terapie. Na zpracované poznámky studentů bude navazovat výuka v dalších přednáškách předmětu.
Mgr. Miluše Kulhavá
Pondělí
09.10.2023
Navázání na záznamy studentů o pedagogické psychologii. Teorie a aplikace poznatků z pedagogiky a psychologie. Organizační formy vyučování, vyučovací metody. Alternativní metody vyučování.
Mgr. Miluše Kulhavá
Pondělí
16.10.2023
Didaktika, didaktické zásady. Učební pomůcky, moderní technické prostředky vyučování. Vytváření a ovlivňování učebního prostředí. Edukační proces, fáze edukačního procesu.
Mgr. Miluše Kulhavá
Pondělí
23.10.2023
Edukační plán a jeho tvorba. Realizace a vyhodnocení edukace, edukační záznam. Edukace jednotlivců se specifickými potřebami. Edukace pacienta/klienta a rodinných příslušníků.
Mgr. Miluše Kulhavá
Pondělí
30.10.2023
Úloha nutričního terapeuta při zachování a obnově zdraví klienta - poradenství. Kompetence lektora/poradce (nutričního terapeuta), etika v poradenství. Obtížné situace v poradenství. Metody práce s jednotlivcem, se skupinou.
Mgr. Miluše Kulhavá
Pondělí
06.11.2023
Základní koncepce osobnosti, vnitřní a vnější vlivy utváření osobnosti. Pojetí výchovy z hlediska vývojové psychologie.
Mgr. Miluše Kulhavá
Pondělí
13.11.2023
Činitelé působící na výchovu a učení. Výchova a sebevýchova. Podnětné prostředí pro výchovu.
Mgr. Miluše Kulhavá
Pondělí
20.11.2023
Učení, definice, druhy učení, učební styly, strukturování učiva. Faktory ovlivňující průběh a výsledky učení.
Mgr. Miluše Kulhavá
Pondělí
27.11.2023
Psychologie učení a principy učení jednotlivých věkových kategorií pacientů. Psychologie učení dospělých, motivace ke vzdělávání dospělých.
Stres a proces učení, antistresové programy. Struktura a proces poradenského/edukačního rozhovoru.
Mgr. Miluše Kulhavá
Pondělí
18.12.2023
Příprava a vedení vzdělávací aktivity, která řeší problematiku oboru nutriční terapie v oblasti prevence a následný metodický rozbor zvolené metody vzdělávací aktivity.
Mgr. Miluše Kulhavá
Pondělí
08.01.2024
Příprava a vedení vzdělávací aktivity, která řeší problematiku oboru nutriční terapie v oblasti sekundární edukace, následný metodický rozbor zvolené metody vzdělávací aktivity.
Mgr. Miluše Kulhavá
Pondělí
15.01.2024
Příprava a vedení vzdělávací aktivity, která řeší problematiku oboru nutriční terapie v oblasti terciální edukace, následný metodický rozbor zvolené metody vzdělávací aktivity.