Last update: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (11.09.2023)
The basic focus of the course is to introduce students to the comparison of the possibilities of artistic creation in "natural" and artificial environments. Opportunity to grasp a selected physical place, as a spiritual, sensory and artistic space for personal reflection. Motivation for artistic creation in the context of the pedagogical environment. Introduction to the theory of art and phenomenology of the architecture of the 20th and early 21st century. Students can use the opportunity to follow the artistic expression of other students as a preview of the stages of the creative process and its dynamics. The content of the course is the perception of the genius loci of a certain place and human activity in a specific locality. Mapping a place, its observation and defining topics. The output of the course is an individual student project as a specific form of intervention in a specific place, reflecting and using the environment. The relationship to the individuality of expression and the connection to possible pedagogical activities in activities with children and students in spatial, artistic drama and action is essential. The project includes technical (photo, video) records of events, objects and installations as a basis for the overall evaluation of the student. The aim of the course is to apply and capitalize on knowledge from semester teaching and understanding the connection between the function of landscape and lived architecture in fine arts. Finding the relationship and attitude to the chosen place, to a specific space in the landscape. The possibility of transforming the discussed topic (genius loci of a certain place) into a model lesson.
Last update: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (11.09.2023)
Základním zaměřením kurzu je představit studentům komparaci možností výtvarné tvorby v "přírodním" i umělém prostředí. Příležitost pro uchopení vybraného fyzického místa, jako duchovního, smyslového a výtvarného prostoru pro osobní reflexi. Motivace k výtvarné tvorbě v kontextu pedagogického prostředí. Představení teorie umění a fenomenologie architektury 20. a počátku 21. století. Studenti mohou využít možnost sledovat umělecké vyjádření ostatních posluchačů jako náhled fází tvůrčího procesu a jeho dynamiky. Obsahem kurzu je vnímání genia loci určitého místa a lidské činnosti v konkrétní lokalitě. Mapování místa, jeho pozorování a definování témat. Výstupem kurzu je individuální projekt studenta jako specifická forma intervence do konkrétního místa, reflektující a využívající dané prostředí. Zásadní je se vztah k individualitě výrazu a návaznost na možné pedagogické působení při činnostech s dětmi a studenty v prostorové, výtvarně dramatické a akční tvorbě. Součástí projektu jsou technické (foto, video) záznamy akcí, objektů a instalací jako podklad pro celkové hodnocení studenta.
Cílem kurzu je aplikování a zúročení poznatků do následujících předmětů semestrální výuky v prvním ročníku. Jde také o pochopení spojitosti funkce krajiny a žité architektury v souvislostech výtvarného umění, individuálního nalézání vztahu a postoje ke zvolenému místu. Je tu zároveň možnost transformace probraného tématu (genia loci určitého místa) do modelové vyučovací hodiny. Kurz výtvarné tvorby je formou a pojetím způsobem zasvěcení do "prostoru" studia katedry výtvarné výchovy.
Descriptors - Czech
Last update: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (11.09.2023)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
20 minut
Samostudium literatury (za semestr)
2 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
8 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
8 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Literature - Czech
Last update: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (11.09.2023)
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
CÍLEK, V.Krajiny vnitřní a vnější. Praha: Dokořán, 2002. CÍLEK, V. Makom. Kniha míst. Praha: Dokořán, 2004. CÍLEK, V.MUDRA, P., LOUŽEK,V. a kol.: Vstoupit do krajiny. Praha 2004. NORBERG-SCHULZ, Christian.Genius loci: krajina, místo, architektura. 2. vyd. Praha: Dokořán, 2010. PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem, Praha:Herman a synové, Praha, 2009
BACHELARD, G. Poetika Prostoru, Praha: Malvern, 2009 KRATOCHVÍL, P. Městský veřejný prostor. Praha: Zlatýřez, 2015 SITTE, Camillo. Stavba měst podle uměleckých zásad. Rakousko: Arch, 1995. ŠÉPKA, Jan a Mirka TŮMOVÁ. Jak se dělá město. Praha: Prostor-architektura, interiér, design, 2015. ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992.
MELKOVÁ, Pavla, ed. Ke stolu!. Praha: Dokořán, 2019. Debata. ISBN 978-80-7363-970-9.
Last update: doc. MgA. Michal Sedlák, Ph.D. (11.09.2023)
Zápočet.
Osobní účast na kurzu po dobu jeho konání.
Studentky a studenti vytvoří společně s ostatními účastníky kurzu vlastní instalaci autorského výtvarného uvažování (participace na společné výstavě v místě kurzu) jako reakci na vyhlášené téma. V průběhu kurzu komunikují s vyučujícím. Společná výstava se bude konat v závěrečný den kurzu, kde účasníci kurzu svůj projekt krátce představí. Umělecké projekty mohou být dokončené nebo mohou mít otevřenou formu k pokračování, studentky a studenti však musí výtvarně artikulovat své pojetí tématu v daném čase a místě a prostřednictvím krátkodobé výstavy v určeném prostoru kurzu kooperovat s ostatními učastníky kurzu.