Annotation:
Modern educational streams and use of drama education. Art education and drama ? possible connections. The role of
dramatic techniques in art education. How to use art and dramam education in pre-school pedagogy.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.12.2008)
Anotace:
Moderní výchovné směry a dramatická výchova. Výtvarná výchova a dramatická výchova ? možná propojení. Role a místo
dramatických technik ve výtvarné výchově. Využití výtvarné sramatiky v předškolní pedagogice.
Aim of the course -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.12.2008)
Aim of the subject:
To explain the role of drama in todays art education, find connections between art and drama education. Students should try different techniques, metods and dramatic games, which could be used in pre-school art education.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.12.2008)
Cíle předměru:
Cílem předmětu je objasnit místo dramatických technik v dnešní výtvarné výchově, najít možná propojení výtvarné a dramatické výchovy a vyzkoušet různé dramatické techniky, metody a etudy, které lze aplikovat na výuku v mateřské škole.
Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.12.2008)
Babyrádová, H.: Rituál, umění a výchova,Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno 2002
Brook,P. - Pohyblivý bod, Nakladatelství Studia Ypsilon, Praha 1996
Buber, M.: Já a Ty, Mladá Fronta, Praha 1969
Císař, J., Proměny divadelního jazyka, Melantrich, Praha 1986
Damasio, A.R. - Descartesův omyl, MF, Praha 2000
Duncan, I. - Tanec, Družstvo dílo, Praha 1947
Factum I, katalog k výstavě, NG v Praze, Praha 1992
Fluxus, katalog k výstavě, ČMVU, Praha 1995
Goldberg, E.: Jak nás mozek civilizuje, Karolinum, Praha 2004
Hogenová, A. : K fenomenologii těla a pohybu. [To the Phenomenology of Body and the Motion]. In: Společnost fenomenologické filosofie a psychoterapie, 2003, http://www.sweb.cz/sffp (10 s.). ISSN ISBN:80-96473-49-X, půvoní článek
Hogenová, A. - Kvalita života a tělesnost, Karolinum, Praha 2002
Hogenová,A. - Tělo, pohyb, výbor filosofických textů, UK, Praha 1998
Hohler, V. in Hic Sunt Leones, KATaP DAMU, Praha 2002
Horáček, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění, CERM, Brno 1998
Katalog k výstavě Umění akce, 9. července - 11. srpna, výstavní síň Mánes
Knížák,M., Jeden z možných postojů jak být s uměním, Votobia, Olomouc 1998
Kroschlová, E. - Ladění, psychosomatická příprava k výuce herectví, DAMU, Praha 1991
Kulka, J.: Psychologie umění, SPN, Praha 1990
Machková, E.: Metodika dramatické výchovy, ARTAMA, Praha 2002
Miler, Štembera, Mlčoch, katalog k výstavě, Galerihe hlavního města Prahy, Praha 1998
Mistrík, M.: Herecké techniky 20. storočia, VEDA, Bratislava 2003
Morganová, P. - Akční umění, Votobia, Praha 1999
Patočka, J. - Tělo, společenství, jazyk, svět, Oikoymenh, Praha 1995
Slavík, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově, Karolinum, Praha 1997
Slavík, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. díl, Ped.F. UK, Praha 2001
Slavík, J.: Wawrosz, P.: Umění zážitku, zážitek umění II. díl, Ped.F. UK, Praha 2004
Stanislavskij, K. S.: Moje výchova k herectví II., Orbis - Praha 1954
Zuska, V.: Estetika/ úvod do současnosti tradiční disciplíny, Triton, Praha 2001
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.12.2008)
Babyrádová, H.: Rituál, umění a výchova,Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno 2002
Brook,P. - Pohyblivý bod, Nakladatelství Studia Ypsilon, Praha 1996
Buber, M.: Já a Ty, Mladá Fronta, Praha 1969
Císař, J., Proměny divadelního jazyka, Melantrich, Praha 1986
Damasio, A.R. - Descartesův omyl, MF, Praha 2000
Duncan, I. - Tanec, Družstvo dílo, Praha 1947
Factum I, katalog k výstavě, NG v Praze, Praha 1992
Fluxus, katalog k výstavě, ČMVU, Praha 1995
Goldberg, E.: Jak nás mozek civilizuje, Karolinum, Praha 2004
Hogenová, A. : K fenomenologii těla a pohybu. [To the Phenomenology of Body and the Motion]. In: Společnost fenomenologické filosofie a psychoterapie, 2003, http://www.sweb.cz/sffp (10 s.). ISSN ISBN:80-96473-49-X, půvoní článek
Hogenová, A. - Kvalita života a tělesnost, Karolinum, Praha 2002
Hogenová,A. - Tělo, pohyb, výbor filosofických textů, UK, Praha 1998
Hohler, V. in Hic Sunt Leones, KATaP DAMU, Praha 2002
Horáček, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění, CERM, Brno 1998
Katalog k výstavě Umění akce, 9. července - 11. srpna, výstavní síň Mánes
Knížák,M., Jeden z možných postojů jak být s uměním, Votobia, Olomouc 1998
Kroschlová, E. - Ladění, psychosomatická příprava k výuce herectví, DAMU, Praha 1991
Kulka, J.: Psychologie umění, SPN, Praha 1990
Machková, E.: Metodika dramatické výchovy, ARTAMA, Praha 2002
Miler, Štembera, Mlčoch, katalog k výstavě, Galerihe hlavního města Prahy, Praha 1998
Mistrík, M.: Herecké techniky 20. storočia, VEDA, Bratislava 2003
Morganová, P. - Akční umění, Votobia, Praha 1999
Patočka, J. - Tělo, společenství, jazyk, svět, Oikoymenh, Praha 1995
Slavík, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově, Karolinum, Praha 1997
Slavík, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. díl, Ped.F. UK, Praha 2001
Slavík, J.: Wawrosz, P.: Umění zážitku, zážitek umění II. díl, Ped.F. UK, Praha 2004
Stanislavskij, K. S.: Moje výchova k herectví II., Orbis - Praha 1954
Zuska, V.: Estetika/ úvod do současnosti tradiční disciplíny, Triton, Praha 2001
Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.12.2008)
seminar
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.12.2008)
seminář
Requirements to the exam -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.12.2008)
demands to credit:
active participation in the seminars
didactical art project which includes drama games and activities based on chosen fairytale
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.12.2008)
Požadavky k zápočtu:
aktivní účast na seminářích
vypracování didaktického výtvarně-dramatického projektu na motivy pohádky
Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.12.2008)
Syllabus:
Drama education and use of it in the stream of modern educational streams. Structuring of drama work. Methods and techniques of drama education - mime, acoustic, graphic, material. Possible use of drama in art education for pre-school pedagogy.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.12.2008)
Sylabus:
Dramatická výchova a její zařazení v proudu moderních výchovných směrů. Strukturování dramatické práce. Dramatické metody a techniky - pantomimické, zvukové, grafické, materiálové. Umělecké kontexty ve výtvarné, pohybové a dramatické oblasti. Možnosti využití výtvarné dramatiky v mateřské škole.