Abstract:
Critical reflection of personal portfolio in art and culture education and art practice.
Metodology and research methods in visual studies, art education, pedagogy and related fields. Conceptual and discursive
analysis of research field.
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.10.2017)
Anotace předmětu: Kritická reflexe konceptu práce v oblasti výtvarného a kulturního vzdělávání. Vztah oborové teorie a empirického bádání. Metodologie výzkumu, metody pedagogického výzkumu.
Aim of the course -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Attainment Target:
Application of gained knowledge of research methods in
a) designing pilot research on BC programme level
b) organizing research protocols
c) analysis of research documents
d) writing a research report
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.10.2017)
Cíl výuky: Vytvořit předpoklady pro realizaci pedagogického výzkumu v oblasti výtvarného oboru na úrovni bakalářské práce.
Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
DISMAN,M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum 1993
FULKOVÁ, M. (2008): Diskurs umění a vzdělávání, Chapter Research methods in Art
GAVORA,J. Výzkumné metody v pedagogice. Příručka pro studenty učitelství a výzkumné pracovníky. Brno: PAIDO 1996
HENDL,J. Kvalitativní výzkum. základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005
MASON, R.: Art Teachers and Action Research. Educational Action Research 13 (4), 2007, pp. 563-579. Czech version: Výtvarní pedagogové a akční výzkum. Transl. Marie Fulková. www.vuppraha.cz
MOURA, A.: Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art. 4 (1), pp. 29 - 43.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum 1998
PRŮCHA,J. Pedagogický výzkum (Uvedení do teorie a praxe). Praha : UK 1995
SILVERMAN, D. Jako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Pegas 2005
Education. Praha: H+H.
SLAVÍK, J.: Mezi osobitostí a normou. In SLAVÍK, J.(ed.): Obory ve škole. Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Studia pedagogica 26. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005.
SLAVÍK, J.: Pojem ?koncept" v autonomním pojetí výchovy. Pedagogika, 1995, XLV, 4, s. 328 - 338.
Slavík, J.; Fulková, M. Výzkum a teorie edukačního procesu - slepá skvrna výtvarné výchovy? In Horáček, R.; Zálešák, J. (ed) Veřejnost a kouzlo vizuality. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2008, s. 97-109. ISBN 978-80-210-4722-8
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.10.2017)
ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Votobia, 1997.
FULKOVÁ, M. (2008): Diskurs umění a vzdělávání, Chapter Research methods in Art
GAVORA,J. Výzkumné metody v pedagogice. Příručka pro studenty učitelství a výzkumné pracovníky. Brno: PAIDO 1996
HENDL,J. Kvalitativní výzkum. základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005
MASON, R.: Art Teachers and Action Research. Educational Action Research 13 (4), 2007, pp. 563-579. Czech version: Výtvarní pedagogové a akční výzkum. Transl. Marie Fulková. www.vuppraha.cz
MOURA, A. Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art. 4 (1), pp. 29 - 43.
PRŮCHA,J. Pedagogický výzkum (Uvedení do teorie a praxe). Praha: UK 1995
ŠVAŘÍČEK R. ŠEĎOVÁ, K. a kol.Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha, Portál, 2007.
Slavík, J., Fulková, M. Výzkum a teorie edukačního procesu - slepá skvrna výtvarné výchovy? In Horáček, R.; Zálešák, J. (ed) Veřejnost a kouzlo vizuality. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2008, s. 97-109. ISBN 978-80-210-4722-8
Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
seminar
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
seminář
Requirements to the exam -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Evaluation:
Written test of terminology Continual assesment of reflective journals and visual portfolio, submission of case studies and application of basic steps of action research.
80 % presence at seminars needed.
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.10.2017)
Požadavky k zápočtu:
Seminární práce:
1. Analýza zadaného textu bakalářské práce
2. Výpisky a komentáře z odborného článku
3. Formulace cíle výzkumu ve vlastní bakalářské práci
4. 80% účasti na seminářích.
Obsahové parametry:
Formulace: cíle práce, výzkumné otázky, logická struktura práce, těžiště práce, inovativnost a náročnost tématu, práce s literaturou;
postup práce, formulace závěru, přínos práce, celkový dojem
Technické parametry:
Ad 1. Prezentace v programu nastaveném na prezentaci v délce 10 minut.
Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Syllabus:
Introduction to qualitative action research in art education, reflective practice, reflective competencies in an art education teacher (D. Schön). Gitlin´s horizontal evaluation, analysis of primary research documents according to Strauss - Corbin metodology of grounded theory. Structuring and producing a written research report.
Key words: Action research, qualitative research, descriptive and interpretive approaches, posing research questions, hypothesis, assumptions, research ethics, ways of reporting, presentation.
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.10.2017)
Sylabus: Úvod do kvalitativního výzkumu ve VV, kontext reflexivní praxe (D. Schön). Formulace cílů výzkumu, vztah teorie a praxe výzkumu, formulace výzkumné otázky, volba metod sběru a analýzy dat. Postupy práce s odbornou literaturou. Struktura bakalářské práce, její odborné hodnocení.
Klíčová slova: kvalitativní výzkum, cíle výzkumu, výzkumná otázka, kvalitativní data, odborná literatura, kritéria hodnocení bakalářské práce.