Last update: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D. (14.06.2019)
Organization and methods of teaching mathematics, working with tools,
testing, teaching of pupils with special educational needs, curriculum.
The course enables students to take a closer look at the work of a
mathematics teacher through simulations of specific pedagogical situations
and discussions with experienced teachers.
Last update: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D. (12.02.2018)
Organizace a metody výuky matematiky, práce s pomůckami,
testování znalostí, výuka žáků se specifickými potřebami, kurikulum.
Předmět umožňuje studentům blíže nahlédnout na práci učitele matematiky
po praktické stránce prostřednictvím modelace konkrétních pedagogických
situací a diskuzí se zkušenými učiteli.
Course completion requirements -
Last update: RNDr. Vlasta Moravcová, Ph.D. (30.04.2020)
Active participation in seminars. Elaboration and presentation of a task on a given topic within the set deadline. Topics and deadlines will be specified at the first lesson. Up to two absences are tolerated due to pedagogical practice. Attempt to receive the credit from exercise class cannot be repeated. Teaching can also take place in a distance form.
Last update: RNDr. Vlasta Moravcová, Ph.D. (30.04.2020)
Aktivní účast na hodinách, zapojení se do diskuzí. Vypracování a prezentace úkolu na dané téma ve stanoveném termínu. Témata a termíny se posluchači dozví na první hodině. Tolerovány jsou vzhledem k pedagogickým praxím nejvýše dvě absence. Povaha předmětu neumožňuje opravný termín zápočtu v daném semestru. Výuka může probíhat i distanční formou.
Literature -
Last update: RNDr. Vlasta Moravcová, Ph.D. (14.06.2019)
Hrubý D.: Příručka pro začínající učitele matematiky, Trifox, Šumperk, 2009
Zelinková O.: Poruchy učení, Portál, Praha, 2009
Zormanová L.: Výukové metody v pedagogice, Grada, Praha, 2012
Education law and other educational documents, especially Framework Education Programme and Catalog of requirements for 'maturita' exams.
Mathematics textbooks.
Last update: RNDr. Vlasta Moravcová, Ph.D. (07.02.2018)
Hrubý D.: Příručka pro začínající učitele matematiky, Trifox, Šumperk, 2009
Zelinková O.: Poruchy učení, Portál, Praha, 2009
Zormanová L.: Výukové metody v pedagogice, Grada, Praha, 2012
Školský zákon a další dokumenty MŠMT
Rámcové vzdělávací programy
Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky - matematika
Učebnice matematiky
Syllabus -
Last update: RNDr. Vlasta Moravcová, Ph.D. (14.06.2019)
The subject relates to the reality of the profession of mathematics teachers. The content is educational documents, teaching methods, preparation of thematic plan, school-leaving exams and admission exams, digital technology in teaching mathematics, evaluation and work with pupils with special educational needs.
Last update: RNDr. Vlasta Moravcová, Ph.D. (07.02.2018)
Předmět seznamuje studenty s realitou povolání učitele matematiky. Obsahem je školská legislativa, metody výuky, kurikulární dokumenty, příprava tematického plánu, přijímací a maturitní zkoušky, digitální technologie ve výuce, ověřování znalostí žáků, práce s nadanými žáky a s žáky se specifickými poruchami učení.