Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (26.01.2024)
The course aims at helping the students to synthesize pieces of theoretical knowledge on ELT methodology they have assembled throughout the study program, to deepen them, and to become aware of and explicitly form their individual approach to teaching English to young learners. The course guides the participants through the process of writing their final project, which represents the author's emerging personal approach to teaching English to young learners. The final project has the form of a professional portfolio and it contains the following components: 1. An essay entitled 'Seven essential principles for teaching English to young learners’ 2. Observation forms and synthesis of observations 3. Items selected by the author.
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (26.01.2024)
Cílem kurzu je syntéza teoretických poznatků z oblasti didaktiky anglického jazyka získaných v průběhu studia, prohloubení teoretické základny profesní kompetence studentů učitelství, zvědomování a formování individuálního pojetí cizojazyčné výuky a rozvoj reflektivních strategií a technik v souladu s pojetím učitele jako reflektivního praktika. Seminář provází účastníky procesem tvorby závěrečné práce. V průběhu semestru se budou společně hledat cesty k jejímu zpracování a diskutovat dílčí výstupy. Závěrečná práce je jedním z výstupů studia specializace anglický jazyk a zároveň přípravou na vstup do učitelské praxe. Reprezentuje autorův/autorčin utvářející se osobitý přístup k výuce anglického jazyka na prvním stupni základní školy v teoretické i praktické rovině. Má podobu profesního portfolia a obsahuje následující komponenty: 1. Esej s názvem 'Seven essential principles for teaching English to young learners’ 2. Observační archy a syntéza pozorování 3. Povinně-volitelná část.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (30.01.2024)
Plnění průběžných úkolů 2 h, hedání a studium literatury 20 h, příprava prezentace dílčích výstupů 2 h, konzultace 1 h, příprava observačního archu 1 h, observace 1 h, zpracování závěrečné eseje a reflexe observace 15 h , kompletace portfolia 2 h.
Literature -
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (26.01.2024)
Obligatory:
Richards, J.; Lockhart, Ch. (1996). Reflective Teaching in Second Language Classrooms. CUP (selected chapters)
+ Individually chosen according to the focus of the particular project
Optional:
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido
Maňák J.; Švec V. (2004). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: CPV
Nunan, D. (1992). Research methods in language teaching. Cambridge: CUP
Hopkins, D. (2002). A Teacher’s Guide to Classroom Research. Maidenhead: Open University Press
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (26.01.2024)
Základní:
Richards, J.; Lockhart, Ch. (1996). Relfective Teaching in Second Language Classrooms. CUP (selected chapters)
+ Individually chosen according to the focus of the particular project
Doporučená:
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido
Maňák J.; Švec V. (2004). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: CPV
Nunan, D. (1992). Research methods in language teaching. Cambridge: CUP
Hopkins, D. (2002). A Teacher’s Guide to Classroom Research. Maindenhead: Open University Press
Syllabus -
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (26.01.2024)
- individualized selection of English teaching principles
- discussion and subsequent adjustment of the selection of principles
- presentation of partial results of work in seminars
- essay preparation
- creation of an observation sheet
- preparation for observation
- observation
- reflection of observation
- completing the final project
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (26.01.2024)
. individualizovaný výběr principů výuky AJ
· diskuze a následná úprava výběru principů
· prezentace dílčích výsledků práce v seminářích
· zpracování eseje
· tvorba observačního archu
· příprava na observaci
. observace
· reflexe observace
· dopracování závěrečné práce
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (26.01.2024)
1. Active participation (max. 1 missed class), being prepared
2. Completing all assignments
3. Meeting all deadlines related to the final project, handing the component of the final project in the required length and quality (specific requirements and deadlines will be discussed in the first seminar)
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (26.01.2024)
1. Účast na seminářích (max. 1 absence), připravenost
2. Plnění dílčích úkolů při zpracování jednotlivých částí práce (např. prezentace)
3. Odevzdání všech složek závěrečné práce v uvedených termínech, v uvedeném rozsahu a kvalitě (požadavky na závěrečou práci i termíny odevzdání budou sděleny na prvním semináři)