Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (31.10.2019)
The aim of the course is to understand evaluation as a means of achieving quality in education. Attention will be focused on theories of quality and efficiency and procedures of their operationalization through criteria, indicators and evaluation tools. In terms of levels, the content of the course will focus on the evaluation of the education system and the evaluation and self-evaluation of schools. Evaluation of the work of teachers and pupils will be discussed only marginally with reference to subjects that specifically address these topics (eg Professional Development of Teachers, School Evaluation). Students will learn to choose appropriate evaluation tools for school evaluation, or they will learn how to create, process and evaluate their results.
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (31.10.2019)
Cílem předmětu je pochopit evaluaci jako prostředek dosahování kvality ve vzdělávání. Pozornost bude orientována na teorie kvality a efektivity a postupy jejich operacionalizace prostřednictvím kritérií, indikátorů a evaluačních nástrojů. Z hlediska úrovní se obsah předmětu zaměří na hodnocení vzdělávacího systému a evaluaci a autoevaluaci školy. O hodnocení práce učitelů a žáků bude pojednáno jen okrajově s odkazem na předměty, které se těmto tématům věnují specificky (např. Profesní rozvoj učitelů, Školní hodnocení). Studenti se naučí vybírat vhodné evaluační nástroje pro hodnocení školy, případně se některé jednoduché naučí vytvářet, zpracovávat a vyhodnocovat jejich výsledky.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Martin Chvál, Ph.D. (07.10.2021)
Dne 7.10.2021 se uskuteční výuka prezenčně dle rozvrhu v R112. Dále uvedené informace platí pro vynucený přechod na online výuku.
Výuka bude probíhat distančně skrze platformu MS Teams v době rozvrhované výuky. Přístup do týmu Evaluace ve vzdělávání je přes kód 3ipgn7w.
Výukové materiály budou v prostředí moodle, kam se bude odevzdávat i seminární práce. Název kurzu Evaluace ve vzdělávání 2020/2021, kód pro přístup Eval2020.
Literature -
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (31.10.2019)
Chvál a kol. (2012). Školy na cestě ke kvalitě: Systém podpory autoevaluace škol v ČR. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Dostupné z http://www.nuv.cz/ae/publikace-vytvorene-v-projektu.
Chvál, M., Straková, J., & Procházková, I. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: Česká školní inspekce. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/Hodnoceni-vysledku-vzdelavani-didaktickymi-testy.
Průcha, J. (1996). Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno: Masarykova univerzita.
OECD (2005-2010). Education at a Glance. Paris: Autor. Dostupné z http://www.oecd.org/edu/.
Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita.
Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.
Starý, K., & Chvál, M. (2009). Kvalita a efektivita výuky: metodologické přístupy. In: M. Janíková & K. Vlčková (Eds.), Výzkum výuky: Tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody (s. 63 – 81) Brno: Paido.
Straková, J. (2016). Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání: Metodologie, přínosy, rizika a příležitosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Dostupné z http://pages.pedf.cuni.cz/uvrv/publikace/.
Vašťatková, J. (2006) Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: UP, 2009.
Vrabcová, D., Procházková, L., & Rýdl, K. (Eds.) (2012). Autoevaluace školy v zahraničí. Pohled do evaluačních systémů ve vybraných zemích. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Dostupné z http://www.nuv.cz/ae/publikace-vytvorene-v-projektu.
Manuály vybraných evaluačních nástrojů projektu Cesta ke kvalitě, přístupné na www.nuv.cz/ae.
www.csicr.cz – informace a výsledky z mezinárodních výzkumů, tematické a výroční zprávy ČŠI, kritéria pro hodnocení škol.
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (31.10.2019)
Chvál a kol. (2012). Školy na cestě ke kvalitě: Systém podpory autoevaluace škol v ČR. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Dostupné z http://www.nuv.cz/ae/publikace-vytvorene-v-projektu.
Chvál, M., Straková, J., & Procházková, I. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: Česká školní inspekce. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/Hodnoceni-vysledku-vzdelavani-didaktickymi-testy.
Průcha, J. (1996). Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno: Masarykova univerzita.
OECD (2005-2010). Education at a Glance. Paris: Autor. Dostupné z http://www.oecd.org/edu/.
Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita.
Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.
Starý, K., & Chvál, M. (2009). Kvalita a efektivita výuky: metodologické přístupy. In: M. Janíková & K. Vlčková (Eds.), Výzkum výuky: Tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody (s. 63 – 81) Brno: Paido.
Straková, J. (2016). Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání: Metodologie, přínosy, rizika a příležitosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Dostupné z http://pages.pedf.cuni.cz/uvrv/publikace/.
Vašťatková, J. (2006) Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: UP, 2009.
Vrabcová, D., Procházková, L., & Rýdl, K. (Eds.) (2012). Autoevaluace školy v zahraničí. Pohled do evaluačních systémů ve vybraných zemích. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Dostupné z http://www.nuv.cz/ae/publikace-vytvorene-v-projektu.
Manuály vybraných evaluačních nástrojů projektu Cesta ke kvalitě, přístupné na www.nuv.cz/ae.
www.csicr.cz – informace a výsledky z mezinárodních výzkumů, tematické a výroční zprávy ČŠI, kritéria pro hodnocení škol.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (31.10.2019)
Teorie a přístupy
1. Teorie kvality a efektivity ve vzdělávání, metodologické přístupy, subjekty a objekty evaluace.
2. Hodnocení vzdělávacího systému, školy, učitelů, žáků.
3. Kritéria a indikátory, vztah ke vzdělávacím cílům.
4. Evaluační metody, nástroje a postupy.
5. Formativní a sumativní přístupy.
Autoevaluace a externí evaluace školy
6. Zodpovědnost České školní inspekce a zřizovatelů škol.
7. Procesy autoevaluace školy, zapojení různých aktérů do autoevaluace školy.
8. Metody autoevaluace školy, jejich přednosti a rizika.
9. Interpretace výsledků autoevaluace školy.
10. Propojení autoevaluace a externí evaluace, metaevaluační postupy.
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (31.10.2019)
Essay, to choose from: 1. For the CSI criteria in the selected area (and the selected school type), propose scaling levels and for one of these criteria propose at least one evaluation tool applicable at school level. 2. Select one of the verified questionnaires for pupils focusing on classroom climate and / or relation to school subjects, enter it in at least 1 class, evaluate, comment on the results. The grade of the course is determined by the quality of the submitted seminar work and the understanding of the broader context in which it was developed (external evaluation of schools by the CSI, school self-evaluation, teacher evaluation activities).
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (31.10.2019)
Studenti vypracují seminární práci. Mají na výběr jeden ze dvou následujících úkolů:
1. Pro kritéria ČŠI ve vybrané oblasti (a vybraný typ školy) navrhněte škálové stupně a pro jedno z těchto kritérií navrhněte minimálně jeden evaluační nástroj použitelný na úrovni školy.
2. Vyberte si jeden z ověřených dotazníků pro žáky zaměřený na třídní klima a/nebo vztah ke školním předmětům, zadejte jej alespoň v 1 třídě, vyhodnoťte, výsledky komentujte.
O známce z předmětu rozhoduje kvalita odevzdané seminární práce a porozumění širšímu kontextu, v rámci kterého byla vypracována (externí evaluace škol ze strany ČŠI, vlastní hodnocení školy, evaluační činnost učitele).