course is intended for doctoral students only enabled for web enrollment can be fulfilled in the future you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
The Czech Statistical Authority reports that there were 1 077 673 disabled people living in the Czech Republic in 2013 (CSA, 2013). However, this statistic does not apply to the day-to day experience of most of the Czech citizens. Is it the case that 11 % of the people we learn with, work with, make friendships with, share political power as citizens, are disabled persons? The answer very likely indicates an absenteeism of people with disabilities as active citizens in the Czech society. Disabled people are much less likely to access and complete tertiary education. The unemployment rate amongst disabled people is by far higher than in the overall population despite significant growth of the Czech economy during last decade (ANED, 2018). Such trends can be observed internationally. The course allows the Czech and international students to better understand factors related to these limited outcomes not only in the Czech Republic but also in other countries. It is argued that is not the impairment or condition on the side of the person as a reality of life, but environment constructed by and for non-disabled people. The course inspires the students to understand disability in a different way; not as purely health deficit which has to be “cured” by therapy or charity, but also as a social issue and matter of equality.
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
Český statistický úřad uvádí, že v roce 2013 žilo v České republice 1 077 673 zdravotně postižených osob (ČSA, 2013). Tento údaj však nereprezentuje každodenní zkušenosti většiny českých občanů. Je tomu skutečně tak, že 11 % všech těch, s nimiž se vzděláváme, pracujeme, přátelíme a sdílíme politickou moc jako občané, jsou lidé se zdravotním postižením? Odpověď naznačuje převažující neúčast lidí se zdravotním postižením jako aktivních občanů na životě české společnosti. U osob se zdravotním postižením je více pravděpodobné, že nezahájí či nedokončí terciární vzdělávání. Míra nezaměstnanosti osob se zdravotním postižením je mnohem vyšší než u celé populace navzdory výraznému růstu české ekonomiky v posledních deseti letech (ANED, 2018). Tyto trendy lze pozorovat i v jiných zemích. Předmět umožní českým i zahraničním studentům lépe porozumět faktorům spojeným s těmito nepříznivými údaji nejen v České republice, ale v dalších zemích. Vycházíme z předpokladu, že to není výhradně znevýhodnění či nepříznivý stav jako životní realita na straně člověka. Je to spíše prostředí konstruované lidmi bez postižení. Kurz inspiruje studenty k tomu, aby porozuměli zdravotnímu postižením jiným způsobem; ne jako čistě zdravotní deficit, který je třeba „léčit“, ale také jako sociální otázku a problém rovných příležitostí.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
The course is focused on international trends influencing theory and the practice of special educational, special attention is given to countries in European Union.
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
Předmět poskytuje orientaci v zahraničních trendech ovlivňujících teorii i praxi speciální pedagogiky, zvláštní pozornost je věnována zemím EU.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
ŠIŠKA, J. - BEADLE-BROWN, J. - KÁŇOVÁ, Š. Changes and Diversity in Community Living in Europe – the Experiences of Persons with Disabilities. In: : HALVORSEN, Rune – BJØRN, Hvinden – JULIE, Beadle Brown – MARIO, Biggeri - JAN, Tøssebro - ANNE, Waldschmidt. The lived experiences of persons with disabilities in nine countries: Active Citizenship and disability in Europe Volume 2. 1 vyd. Londýn: Routledge, Routledge Advances in Disability Studies, 2017, 2, s. 150-170. ISBN 978-1-138-65292-7.
ŠIŠKA, Jan – BEADLE-BROWN, Julie – KÁŇOVÁ, Šárka. Active Citizenship through community living – a multi-level perspective. In: HALVORSEN, Rune – HVINDEN, Bjørn – BICKENBACH, Jerome – FERRI, Delia – GUILLÉN RODRIGUEZ, Ana Marta. The Changing Disability Policy System Active Citizenship and Disability in Europe Volume 1. 1 vyd. London: Routledge Taylor & Francis Group, 2017, 1, s. 50-75. ISBN 978-1-138-65288-0.
DAVIS, Lennard J., Jay DOLMAGE, Nirmala EREVELLES, Sarah Parker HARRIS, Alexander LUFT, Susan M. SCHWEIK a Linda P. WARE. Beginning with disability: a primer. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018.
DOLMAGE, Jay. Disability rhetoric. Syracuse, New York: Syracuse University Press, c2014. ISBN 9780815652335.
BURCH, Susan a Michael A. REMBIS. Disability histories. Urbana: University of Illinois Press, [2014]. Disability histories (Series). ISBN 9780252096693.
SLEE, R., AZZOPARDI, A., & GRECH, S. (Eds.). (2012). Inclusive communities: a critical reader. Sense Publishers.
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
Assignment: to successfully pass the exam the student will study independently. He or she will submit, present and defend an essay elaborated in persuasive writing style with an argument, recommendation, and interpretation of findings in the field or evaluation of the work of others. It is important that the claims presented are supported by some evidence, for example a reference to research findings or published sources. The kinds of instructions for a persuasive assignment include: argue, evaluate, discuss, and take a position.
Words count (includes references): 4000
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
Student studuje samostatně. Předloží a obhájí esej vypracovanou přesvědčivou formou opřenou o argumenty, doplněnou doporučeními a interpretacemi zjištěného. Je důležité, aby předložená tvrzení byla podpořena důkazy, například odkazem na zjištění výzkumů nebo na publikované zdroje. Úspěšná esej obsahuje argumentaci, hodnocení, diskuzi a zaujetí pozice.