Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (05.09.2023)
The course is focused on the topic of providing support measures of the 1st to 5th grade to pupils with special educational needs. The aim of the course is to equip students with knowledge about the effects of various types of health barriers in learning in education and interaction with children and adults and appropriate support measures of the 1st to 5th level applied in primary school.
1. Support measures of the 1st to 5th grade in the education of children, pupils and students with special educational needs - conditions for starting the provision of support measures and their evaluation, legal framework. 2. The specifics of individuals with visual and hearing impairment in the context of education and participation in the collective (impacts on education and social interactions with children and adults, support measures). 3. The specifics of individuals with physical and combined disabilities in the context of education and participation in the collective (impacts on education and social interactions with children and adults, support measures). 4. The specifics of individuals with mental disabilities and autism spectrum disorders in the context of education and participation in the collective (impacts on education and social interactions with children and adults, support measures). 5. Specifics of individuals with behavioral issues in the context of education and participation in the collective (impacts of developmental trauma on education and social interactions with children and adults, support measures). 6. Specifics of individuals with communication disorders in the context of education and participation in the collective (impacts on education and social interactions with children and adults, support measures). Valid legislative regulations issued by the Ministry of Education.
Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (05.09.2023)
Kurz je zaměřený na problematiku poskytování podpůrných opatření 1. až 5. stupně žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem kurzuje vybavit studenty znalostmi o dopadech různých druhů zdravotních překážek v učení do vzdělávání a interakce s dětmi a dospělými a vhodných podpůrných opatřeních 1. až 5. stupně uplatňovaných v základní škole.
1. Podpůrná opatření 1. až 5. stupně ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami – podmínky pro zahájení poskytování podpůrných opatření a jejich vyhodnocování, právní rámec
2. Specifika jedinců se zrakovým a sluchovým postižením v kontextu vzdělávání a zapojení v kolektivu (dopady do vzdělávání a sociálních interakcí s dětmi a dospělými, podpůrná opatření)
3. Specifika jedinců s tělesným a kombinovaným postižením v kontextu vzdělávání a zapojení v kolektivu (dopady do vzdělávání a sociálních interakcí s dětmi a dospělými, podpůrná opatření)
4. Specifika jedinců s mentálním postižením a poruchami autistického spektra v kontextu vzdělávání a zapojení v kolektivu (dopady do vzdělávání a sociálních interakcí s dětmi a dospělými, podpůrná opatření)
5. Specifika jedinců s problémy v chování v kontextu vzdělávání a zapojení v kolektivu (dopady vývojového traumatu do vzdělávání a sociálních interakcí s dětmi a dospělými, podpůrná opatření)
6 Specifika jedinců s narušenou komunikační schopností v kontextu vzdělávání a zapojení v kolektivu (dopady do vzdělávání a sociálních interakcí s dětmi a dospělými, podpůrná opatření)
Platné legislativní předpisy vydané MŠMT.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (13.09.2023)
Výuka bude probíhat v posluchárně na Pedf.UK dle rozvrhu. Online výuka nebude probíhat. Individuální konzultace jsou umožněny prostřednictvím emailu i v určených konzultačních hodinách.
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
1 hodina
Samostudium literatury (za semestr)
20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
14 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
4 hodiny
Plnění předmětu
Seminární práce
10 hodin
Kolokvium
3 hodin
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (05.09.2023)
1. BENEŠ,P., VRUBEL,M. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido 2017. ISBN 978-80-7315-264-2
2. HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2.
3. KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.
4. MICHALÍK, J. a kol. Metodika práce s žákem se vzácným onemocněním Studio Press, s.r.o. a Společnost pro MPS, 2012.
5. OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU, PdF, 2005. ISBN 80-210-3819-5.
6. VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0378-2.
7. Kaleja,M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: PedF, 2013,. ISBN 978-80-7454-396-5
8. Katalogy podpůrných opatření na www.inkluze.upol.cz
9. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů
10. Zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších úprav
Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (05.09.2023)
Předmět představí na úrovni soudobého poznání směřování konceptů podpor dětí, žáků a studentů se znevýhodněním. Bude zaměřen zejména na speciální pedagogiku jako vědní obor s jejími četnými interdisciplinárními vazbami na oblast sociální, právní i zdravotní. Cílem předmětu je seznámit studenty se světem žáka s postižením a jeho speciálními potřebami s důrazem na současné společné vzdělávání, akcentující jedinečnost každého s důrazem na hodnoty jinakosti a odlišnosti. Představena bude důležitost spolupráce školy, poradenských zařízení a rodiny žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti budou umět pracovat s aktuální legislativou v oblasti inkluzivního školství, s Úmluvou OSN o právech lidí se zdravotním postižením, s příslušnou speciálně pedagogickou literaturou, s nejnovějšími výzkumy včetně osvědčených postupů dobré praxe při podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (25.09.2023)
K udělení zápočtu bude podmínkou vypracovat seminární práci na téma: Podpůrná opatření 1. až 5. stupně ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami na škole, ve které /v zařízení, ve kterém/ studenti pracují. PO DOHODĚ S VYUČUJÍCÍ LZE TAKÉ VYPRACOVAT SEMINÁRNÍ ÚKOL JINÉ TÉMA. Seminární práce nebo seminární úkol bude odevzdána do 22. 12. 2023. 3.1. 2024 bude bude rozprava nad odevzanými pracemi a bude udělen zápočet.