Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (06.09.2023)
At the level of contemporary knowledge, the course presents the history and current direction of the concepts of support for people with disabilities. It is mainly focused on the constitution and development of special education as a scientific field with its interdisciplinary links. Its aim is to acquaint students with the world of people with disabilities and their special needs with emphasis on traditional and newly assigned target groups of special education. Socialization from a historical perspective, integration, inclusion and co-education as a process will be presented. The emphasis will be placed on parental care and education as an important component. Students will be acquainted with current special educational literature.
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (06.09.2023)
Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii i současné směřování konceptů podpor osob se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména na konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. Jeho cílem je seznámit studenty se světem člověka s postižením a jeho speciálními potřebami s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. Představena bude socializace z dějinného pohledu,integrace,inkluze a společné vzdělávání jako proces. Důraz bude kladen na rodičovskou péči a na vzdělávání jako důležitý komponent. Studenti budou seznámeni s aktuální speciálně pedagogickou literaturou.
Descriptors -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (06.09.2023)
Lessons will take place in two terms. Credit requirements will be introduced during the teaching. The works will be submitted by e-mail by 22.12.2023.
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (06.09.2023)
Výuka bude probíhat prezenčně ve dvou termínech. Požadavky k zápočetu budou sděleny při výuce. Práce budou odevzdány emailem do 22.12.2023
Literature -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (06.09.2023)
Required literature:
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání, Praha: GRADA, 2016. ISBN978-80-271-0095-8.
Speciální pedagogika.Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720.
TITZL,B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK, 2000. ISBN 80-86039-90-0.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-802-3.
Recommended literature:
MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Pedagogická fakulta,UK. 2016, ISBN 978-80-72890-874-5.
VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha:UK,2009 Karolinum. ISBN 978-80-246-1616-2.
KOLÁŔOVÁ, K (ed.) Jinakost -postižení-kritika. Praha:Sociologické nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7419-050-6.
KERROVÁ,S.Dítě se speciálními potřebami. Praha:Portál, 1997. ISBN 80-7178-147-9.
RIEFOVÁ,S.F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha:Portál 1999. ISBN 80-7178-287-4
CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením
Učitelské noviny
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (06.09.2023)
Povinná literatura:
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání, Praha: GRADA, 2016. ISBN978-80-271-0095-8.
Speciální pedagogika.Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720.
TITZL,B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK, 2000. ISBN 80-86039-90-0.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-802-3.
Doporučená literatura:
MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Pedagogická fakulta,UK. 2016, ISBN 978-80-72890-874-5.
VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha:UK,2009 Karolinum. ISBN 978-80-246-1616-2.
KOLÁŔOVÁ, K (ed.) Jinakost -postižení-kritika. Praha:Sociologické nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7419-050-6.
KERROVÁ,S.Dítě se speciálními potřebami. Praha:Portál, 1997. ISBN 80-7178-147-9.
RIEFOVÁ,S.F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha:Portál 1999. ISBN 80-7178-287-4
CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením
Učitelské noviny
Syllabus -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (06.09.2023)
- Overview of terminology and development of discourse in special education
- Profiling personalities of the field
- Historiography of the field and its subfields, periodization of the development of people with disabilities in the Czech Republic
- Definition of special education as a scientific and study field and its position in the system of sciences
- Important legal norms and current legislation governing the status of people with disadvantages (children, pupils, students)
- Current international trends in the support of people with disadvantages
- State policy of support for people with disabilities
- The issue of employing people with disadvantages, their current position in the labor market
- The importance of the non-profit sector and activities of non-governmental non-profit organizations
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (06.09.2023)
Přehled terminologie a vývoj diskurzu ve speciální pedagogice
Profilující osobnosti oboru
Historiografie oboru a jeho podoborů, periodizace vývoje o postižené v ČR
Vymezení speciální pedagogiky jako vědního a studijního oboru. Její postavení v systému věd
Významné právní normy a současná legislativa upravující postavení znevýhodněných osob (dětí, žáků, studentů)
Současné mezinárodní trendy v podpoře znevýhodněných osob Státní politika podpory osob s postižením
Problematika zaměstnávání znevýhodněných osob. Jejich současné postavení na trhu práce
Význam neziskového sektoru a činnosti nestátních neziskových organizací
Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (06.09.2023)
Submit by e-mail by 22.12.2023
elaboration of a review of a selected monography related to the issue of special education (not from required and recommended literature)
annotation of an article from the magazine Speciální pedagogika or from Učitelské noviny (not older than two years)
It is necessary to follow the citation standard (you will find how to cite, for example on the website of our library).
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (06.09.2023)
Odevzdat emailem do 22.12.2023
1) vypracovanou recenzi vybrané monografie vztahující se k problematice speciální pedagogiky (ne z povinné a doporučené literatury)
2) anotaci článku z časopisu Speciální pedagogika nebo z Učitelských novin. (ne starší 2 let)
Je nutné dodržet citační normu (najdete, jak citovat např. na webových stránkách naší knihovny)