|
|
|
||
Last update: PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D. (20.11.2023)
|
|
||
Last update: PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D. (20.11.2023)
Obecné cíle předmětu: - cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v rozsáhlé oblasti psychologického poznání - seznámit studenty se základními poznatky z obecné psychologie a psychologie sportu, se současnými přístupy, koncepty a metodami psychologie a jejich aplikací v kontextu sportu Výstupy učení – po absolvování předmětu je student schopen: - charakterizovat obecnou psychologii jako základní psychologickou disciplínou a popsat její vazby na ostatní obory, zejména psychologii sportu, která velmi úzce souvisí se sportovními aktivitami a prostředím - objasnit význam studia psychologie a psychologie sportu, jejich funkci a poslání - orientovat se a systematicky uvažovat v rozsáhlé oblasti psychologického poznání a adekvátně užívat psychologickou terminologii - formulovat základní poznatky z obecné psychologie a psychologie sportu založené na různých psychologických přístupech a paradigmatech, dokáže je vzájemně porovnat a mít kritický přístup k nim - uvést příklady aplikace psychologických poznatků do oblasti sportu, zejména se zaměřením na vztahy mezi psychikou a pohybovou aktivitou - vysvětlit význam psychologické přípravy a jejích principů pro samotný sportovní výkon (což ve sportovní praxi bývá stále ještě opomíjeno) - aplikovat psychologické poznatky a principy psychologické přípravy do tréninků a soutěží, využívat získané poznatky v trenérské, pedagogické či lektorské činnosti u různých věkových skupin - využívat různé techniky a strategie pro autoregulaci a regulaci psychických stavů |
|
||
Last update: PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D. (16.02.2021)
Povinná: NAKONEČNÝ, M. Lexikon psychologie. Praha: Vodnář, 2013. 660 s. ISBN 978-80-7439-056-2. NOLEN-HOEKSEMA, S., FREDRICKSON, B. L., LOFTUS, G. R., WAGENAAR, W. A. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012. 888 s. ISBN 978-80-262-0083-3. PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2015. 472 s. ISBN 978-80-200-1499-3. SLEPIČKA, P., HOŠEK V., HÁTLOVÁ, B. Psychologie sportu. Praha: Karolinum, 2020. 242 s. ISBN 978-80-246-4744-9. TOD, D., THATCHER, J., RAHMAN, R. Psychologie sportu. Praha: Grada, 2012. ISBN978-80-247-3923-651. VÁGNEROVÁ, M. Úvod do psychologie. Praha: Karolinum, 2007. 358 s. ISBN: 80-246-0841-3. Doporučená: ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. 656 s. ISBN: 80-7178-463-X. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 978-80-247-1284-0. MIKŠÍK, O. Psychologická charakteristika osobnosti. Praha: Karolinum, 2007. 274 s. ISBN 978-80-246-1304-8. NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2009. 620 s. ISBN: 9788020016805. SLEPIČKA, P., MUDRÁK J., SLEPIČKOVÁ. I. Sport a pohyb v životě seniorů. Praha: Karolinum, 2015. 164 s. ISBN 978-80-246-3110-3. STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2009. 640 s. ISBN: 978-80-7367-638-4. HARDY, L., JONES, G., GOULD, D. Understanding psychological preparation for sport. New York: Wiley, 2003. MURPHY, S. The Sport Psychologist´s Handbook. Champaign, Illinois: Human Kinetics, 2005. WEINBERG, R. S., GOULD, D. Foundations of sport and exercise psychology. Champaign, Illinois: Human Kinetics, 2011. |
|
||
Last update: PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D. (16.02.2021)
Znalost odpřednášené látky a základní doporučené literatury. Písemný test - 70% správných odpovědí. |
|
||
Last update: doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D. (24.09.2020)
Lectures:
1. Introduction to psychology, aims of psychology
2. History of psychology, selected psychological disciplines
3. Consciousness, perception, attention
4. Memory
5. Learning, basic types of learning
6. Emotions, motivation
7. Personality, theoretical approaches to personality
8. Movement, psyche, performance
9. Psychological analysis of sport activity
10. Cognitive functions in sports
11. Personality in the sport context
12. Emotion, motivaton, volition in the sport context
13. Social interactions, facilitation and social groups in sport
14. Agression in the sport context, sport spectators, doping
Seminars:
1. Memory, memory assessment
2. Attention, attention assessment
3. Personality, intelligence, assessment of personality and intelligence
4. Methodology of sport psychology
5. Relaxation in sports
6. Groups in sports (sociometry)
7. Written test |