The course introduces students to the purpose and principles of communication and corporate public relations. It also deals with researching and influencing public opinion and target groups, image cultivation and overall media policy, and the philosophy of the modern corporate approach to the public.
Last update: Mgr. Dominika Krupková (19.04.2022)
Předmět seznamuje studenty s účelem a zásadami komunikace a firemním stykem s veřejností. Zabývá se také průzkumem a ovlivňováním veřejného mínění a cílových skupin, pěstováním image a celkovou mediální politikou a filosofií moderního přístupu podniku k veřejnosti.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Tereza Viplerová (30.01.2024)
Students of the course will gain knowledge about the main activities of PR sports organizations, within the seminars they will apply this knowledge on practical examples. They will gain the necessary basic experience and skills for future work in the field of sports PR.
Last update: Mgr. Dominika Krupková (19.04.2022)
Studenti kurzu získají vědomosti o hlavních činnostech PR ve sportovních organizacích, v rámci cvičení budou tyto vědomosti aplikovat na praktických příkladech. Získají tak potřebné základní zkušenosti a dovednosti pro budoucí práci v oblasti sportovního PR.
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Tereza Viplerová (30.01.2024)
Credit:
attendance 70 %
assignments and tasks in groups (5)
Exam:
elaboration, presentation and defense of a practical individual PR project
Last update: Mgr. Tereza Viplerová (30.01.2024)
Zápočet:
docházka
zpracování úkolů ve cvičeních ve skupinách
Zkouška:
zpracování, prezentace a obhajoba praktického individuálního PR projektu
Literature -
Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
FERRAND, A., MCCARTHY, S. Marketing the Sports Organisation - building networks and relationships. 1st edition. Great Britain: Routledge, 2009. ISBN 978-0-415-45330-1. HOPWOOD, M., KITCHIN, P., SKINNER, J. Sport Public Relations and Communication. London: Routledge, 2011. ISBN 978-1-85617-615-6. MILLIGAN, A. Brand it like Beckham: The story of how brand Beckham was built. 2nd edition. London: Marshall Cavendish Business, 2010. 223 p. ISBN 978-981-4276-93-1. PEDERSEN, P., MILOCH, K. S., LAUCELLA, P. Strategic sport communication. USA: Human Kinetics, 2007. ISBN-13: 978-0-7360-6524-5. STOLDT, G. C., DITTMORE, S., BRANVOLD, S. Sport public relations: managing organizational communication. USA: Human Kinetics, 2006. ISBN-13: 978-0-7360-5340-2.
Last update: Mgr. Dominika Krupková (19.04.2022)
Povinná literatura:
BAJČAN, R. Techniky public relations aneb jak pracovat s médii. 1. vydání. Praha: Management Press, 2003. ISBN 80-7261-096-1.
ČÁSLAVOVÁ, E. Management a marketing sportu 21. století. Vydání 2020 s podporou výzkumného záměru UK FTVS Q19. Praha: Ekopress, 2020. 219 s. ISBN 978-80-87865-62-0.
SVOBODA, V. Public relations - moderně a účinně. 2. vydání. Praha: Grada publishing, a.s., 2009. ISBN 80-247-0564-8.
TOMANDL, J. Jak účinně oslovit média: media relations v podnikání, správě, kultuře i neziskovém sektoru. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3457-3.
VORÁČEK, J. Public Relations ve sportovních organizacích. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2027-5.
VYSEKALOVÁ, J., MIKEŠ, J. Image a firemní identita. 1. vydání. Praha: Grada publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-2790-5.
Doporučená literatura:
FERRAND, A., MCCARTHY, S. Marketing the Sports Organisation - building networks and relationships. 1st edition. Great Britain: Routledge, 2009. ISBN 978-0-415-45330-1.
HOPWOOD, M., KITCHIN, P., SKINNER, J. Sport Public Relations and Communication. London: Routledge, 2011. ISBN 978-1-85617-615-6.
MILLIGAN, A. Brand it like Beckham: The story of how brand Beckham was built. 2nd edition. London: Marshall Cavendish Business, 2010. 223 p. ISBN 978-981-4276-93-1.
PEDERSEN, P., MILOCH, K. S., LAUCELLA, P. Strategic sport communication. USA: Human Kinetics, 2007. ISBN-13: 978-0-7360-6524-5.
STOLDT, G. C., DITTMORE, S., BRANVOLD, S. Sport public relations: managing organizational communication. USA: Human Kinetics, 2006. ISBN-13: 978-0-7360-5340-2.
Syllabus -
Last update: Mgr. Tereza Viplerová (30.01.2024)
Lectures:
Introduction to public relations, definitions, basic concepts
PR in the context of communication and marketing mix, PR tools
The relationship between PR and image of the organization, corporate identity system of sports organizations
Corporate culture and its elements in sport
Corporate communication with stakeholders in the sports environment
Corporate design, brand elements, brand value
Stakeholders in the sports environment
Media relations, the influence of mass media on the image of sports organizations, principles of communication with the media
Means and tools for communication with the media
Press events for the media
Crisis communication in public relations
Corporate publishing
Sports PR event
Digital and online tools for public relations
Seminars:
Credits, organisation, assignment of tasks
Case studies regarding communication and marketing mix
Concept of corporate culture in sports organizations, case studies
Creating a corporate communication strategy for sport entities, case studies
Creating a corporate design and brand elements, case studies
Brand building athletes, case studies
Analysis of stakeholders in the sports environment
Practical exercises in communication with the media
Analysis and creation(production of information materials for media representatives, preparation and production of promo videos, analysis of practical examples
Media monitoring
Analysis of communication with the public in crisis situations from sport, creating elements of corporate publishing, analysis of practical examples
Digital and online communication of sports organizations, analysis of case studies
Preparation of PR project within the exam project
Preparation of PR project within the exam project
Last update: Mgr. Tereza Viplerová (30.01.2024)
Přednášky:
1. Úvod do public relations, definice, základní pojmy
2. PR v kontextu komunikačního a marketingového mixu, nástroje PR
3. Vztah mezi PR a image organizace, systém corporate identity (firemní identity) sportovních organizací
3. Firemní kultura a její prvky ve sportu
4. Firemní komunikace se zájmovými skupinami ve sportovním prostředí
5. Firemní design, prvky značky, hodnota značky
6. Zájmové skupiny ve sportovním prostředí
7. Media relations, vliv masmédií na image sportovních organizací, zásady komunikace s médii
8. Prostředky a nástroje komunikace s médii
10. Tiskové akce pro média
11. Krizová komunikace v public relations
12. Corporate publishing
13. Sportovní PR eventy
14. Digitální a online nástroje pro public relations
Semináře:
1. Organizace, zápočet, zadání úkolů
2. Případové studie týkající se komunikačního a marketingového mixu
3. Koncepce firemní kultury ve sportovních organizacích, případové studie
4. Tvorba strategie firemní komunikace pro sportovní subjekty, případové studie
5. Tvorba firemního designu a prvků značky, případové studie
6. Brand building sportovců, případové studie
7. Analýza zájmových skupin ve sportovním prostředí
8. Praktické cvičení komunikace s médii
9. Analýza a tvorba informačních materiálů pro zástupce médií, příprava a tvorba promo videa, analýza praktických příkladů
10. Monitoring médií
11. Analýza komunikace s veřejností v krizových situacích, tvorba prvků corporate publishingu, analýza praktických příkladů
12. Digitální a online komunikace sportovních organizací, rozbor případových studií
13. Příprava PR projektu v rámci zkouškového projektu
14. Příprava PR projektu v rámci zkouškového projektu