|
|
|
||
Last update: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. (13.09.2023)
|
|
||
Last update: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. (13.09.2023)
Kurz sleduje dva cíle: 1. Studenti budou chápat, jak zásadní je vliv vzdělávání a jeho organizace na život neslyšících lidí jako jednotlivců a komunity Neslyšících jako celku (nejen v současnosti, ale i historicky; nejen u nás, ale obecně). 2. Studenti se budou orientovat v současném systému vzdělávání neslyšících dětí a žáků (resp. obecněji dětí a žáků se sluchovým postižením) u nás. |
|
||
Last update: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. (13.09.2023)
Za běžných podmínek: Zápočet: aktivní účast v semináři a na exkurzích (účast min. 75 %), plnění průběžně zadávaných úkolů, úspěch u zápočtového testu v zápočtovém týdnu. Poznámka k povinné účasti na výuce, exkurzích a ped. výstupech: Je nutné jednat vždy s ohledem na aktuální situaci a zdravotní stav všech zúčastněných; pokud se student nemůže zúčastnit výuky/exkurze/ped. výstupu ze zdravotních důvodů, je žádoucí omluvit se předem vyučující a domluvit se s ní na alternativním způsobu participace na "vyučovací jednotce".
V případě změn z důvodu koronavirové epidemie či jiných zásadních organizačních změn, když bude výuka převedena do elektronického prostředí (a realizována distančně): Zápočet: splnění průběžně zadávaných úkolů, úspěch u zápočtového testu (jeho součástí je i diskuse nad testem realizovaná formou videokonference). |
|
||
Last update: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. (13.09.2023)
Vybraná doporučená literatura (seznam je pouze orientační, jeho cílem je studenta nasměrovat při vlastním výběru studijní literatury): ČERNÝ, V. Historický vývoj vzdělání a výchovy hluchoněmých. České Budějovice, Svaz spolků učitelů hluchoněmých, 1934. EDWARDS, A. R. Words Made Flesh: Nineteenth-Century Deaf Education and the Growth of Deaf Culture (History of Disability). New York: NYU Press, 2014. FULKA, J. Když ruce mluví. Gesto a znakový jazyk v dějinách západního myšlení. Praha: FF UK, 2017. GREGORY, S. a kol. (eds) Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha: UK, 2001. HÁDKOVÁ, K., ŠIŠKA, J., ZHANG XIUYANG. Komparace přístupů uplatňovaných ve vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením v Číně, Nizozemí a Velké Británii. Speciální pedagogika, roč. 17, 2007, č. 4, s. 249-261. HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení. Úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. HRUBÝ. J. Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených: Část 1. [DVD ROM] Praha: Tiché učení, 2011. HRUBÝ. J. Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených: Část 1. Praha: Tiché učení, 2011. HUDÁKOVÁ, A. (ed.) Neslyšící pedagogové. 1. pololetí školního roku 2011/2012. Přehled. Praha: FF UK, Ústav jazyků a komunikace neslyšících, 2012. HUDÁKOVÁ, A. (ed.) Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP-Tamtam, 2005. HUDÁKOVÁ, A. De-Sign Bilingual. Gong, 44, 2016, č. 10-12, s. 37. HUDÁKOVÁ, A. Děti s vadou sluchu v základní škole a v nižších ročnících víceletého gymnázia. In Mertin, M., Ciprová, J., Budínská, M. (eds) Pedagogická a psychologická diagnostika pro učitele na ZŠ. 11. aktualizace. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2007, s. 1-37 (kap. C 3.4). HUDÁKOVÁ, A., Filippová E. Vývoj sociální kognice českých neslyšících dětí - uživatelů českého znakového jazyka a uživatelů mluvené češtiny: adaptace testové baterie. Studie z aplikované lingvistiky, 8, 2017, s. 53-64. HUDÁKOVÁ, A. Inkluze v překladu ztracená. Unie, 22, 2018, č. 7-8, s. 18-19. HUDÁKOVÁ, A. Kdyby tak bylo více jablíček. The Best Woman, 3, 2011, č. 3, s. 42-43. HUDÁKOVÁ, A. Milánský kongres: podrobnosti, souvislosti. InfoZpravodaj - Magazín informačního centra o hluchotě, 2012, roč. 20, č. 3, s. 7-10. HUDÁKOVÁ, A. Neslyším, studuji vysokou školu. Unie, 21, 2017, s. 12. HUDÁKOVÁ, A. Potřebujeme CEFR pro český znakový jazyk? Gong, 44, 2016, č. 10-12, s. 6. HUDÁKOVÁ, A. Potřebují miminka český znakový jazyk? Unie, 22, 2018, č. 9-10, s. 8-9. HUDÁKOVÁ, A. Veřejná ochránkyně práv a vzdělávání neslyšících. Gong, 44, 2016, č. 7-9, s. 11. HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání dětí s vadou sluchu. Disertační práce. Praha: UK, 2008. Hudáková, A., Holubová, K. FF UK v Praze: Už 20 let Deaf Friendly. In Elektronický sborník z konference INSPO 2018. Praha: Křižovatka.cz a BMI. Příspěvek přednesen 8. 4. 2018. Text ve formátu pdf přístupný na www: HUDÁKOVÁ, A., NOVÁKOVÁ, R. Společný evropský referenční rámec pro jazyky a český znakový jazyk. Studie z aplikované lingvistiky, 7, 2016, č. 2, s. 115-125. JANOTOVÁ, N. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1998. JANOTOVÁ, N., ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie. Komunikace sluchově postižených I. Praha: SPN, 1990. JUNGOVÁ, V. Inkluze a integrace dětí se sluchovým postižením v ZŠ hlavního vzdělávacího proudu - vývoj situace v ČR v posledních 30 letech. Bakalářská práce. Praha: UK, 2014. KOLÁŘ, J. Sto let vyučování hluchoněmých na Moravě: Zvláštní otisk z Obzoru hluchoněmých. České Budějovice, vl. nákladem, 1933. KOLÁŘ, J. První český ústav pro hluchoněmé v Čechách: Zvláštní otisk z časopisu Obzor hluchoněmých. České Budějovice: K. Fiala, 1926. KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. LANE, H. Pod maskou benevolence. Praha: Karolinum, 2013. LANE, H. When the Mind Hears: A History of the Deaf. Suffolk: Richard Clay Ltd., 1984. LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. MARSCHARJ, M., SPENCER, P. E. (eds) Oxford Handbook of Deaf Studies, Language, and Education. New York: Oxford University Press, 2003. MÁZEROVÁ, R. Kultura komunity neslyšících v České republice: nástin vývoje komunity neslyšících do roku 1938. Budapešť: Open Society Institute, 1999. Metodika vzdělávání neslyšících žáků-uživatelů českého znakového jazyka: čeština, český znakový jazyk. Praha: NÚV, 2018 a dále. [online; cit. 2019-01-21]. Dostupné z: NAJMANOVÁ, M. Státní maturita pro sluchově postižené studenty. Diplomová práce. Praha: UK, 2008. POTMĚŠIL, M. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: UP, 2012. (nebo jiná publikace tohoto autora) POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: MU, 1996. PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1994. PULDA, M. Surdopedie. Olomouc: UP, 1992. SEDLÁČEK, J. Hluchoněmý: jeho výchova a vzdělání. 1. díl. Praha: Svaz spolků učitelů hluchoněmých v R.Č.S., 1934. SEDLÁČEK, J. Hluchoněmý: jeho výchova a vzdělání. 2. díl. Praha: Svaz spolků učitelů hluchoněmých v R.Č.S., 1937. SOBOLEVSKÁ, Š. Profesní orientace neslyšících žáků. Bakalářská práce. Praha: UK, 2017. SOLOVJEV, I. M. a kol. Psychologie neslyšících dětí. Praha, SPN, 1977. SOVÁK, M. a kol. Logopedie: Metodika a didaktika. Praha: SPN, 1987. SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1986. STRNADOVÁ, V. Potom ti to povíme. Praha: ČUN, 1994. UHERÍK, A. Hluchota, reč, poznanie. Martin: Osveta, 1990. ZVONEK, A. Sluchově postižený pedagog. Diplomová práce. Brno: PedF MU, 2001.
Další zdroje informací: Knihovna elektronických zdrojů ÚJKN, časopisy (zejm. Sign Language Studies, Sign Language & Linguistics, American Annals of the Deaf, Journal of Deaf Studies and Education, Dětský sluch, Unie, Speciální pedagogika), studentské práce (zejm. bakalářské, diplomové a disertační), legislativní normy související s probíranými tématy, vzdělávací programy, učebnice a učební pomůcky, počítačové programy, relevantní webové stránky (včetně zahraničních) aj.
K předmětu je založen kurz v Moodlu (www.dl1.cuni.cz), kde jsou průběžně vyvěšovány aktuální informace, další studijní texty a pokyny pro práci v semináři. |
|
||
Last update: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. (13.09.2023)
Během semináře by studenti měli, na základě kritické práce s informacemi (včetně textů legislativní povahy), získat komplexní systémový - a zároveň relativně detailní - přehled o současné podobě vzdělávání n/Neslyšících. Poznatky o domácí situaci jsou usouvztažněny s širším kontextem mezinárodním; do převažujícího synchronního úhlu pohledu je včleněna i perspektiva diachronní. Na tento seminář přímo navazuje seminář Vzdělávání a neslyšící 2. Semináře jsou vzájemně komplementární. V případě koronavirové epidemie či jiných zásadních organizačních změn, pokud bude výuka převedena do elektronického prostředí (a realizována distančně): Pravidelně (dle rozvrhu pro prezenční výuku) budou probíhat videokonference (přes platformu Google Teams), v Moodlu budou ukládány instrukce pro samostatnou/domácí práci. Úkoly zadávané (v Moodlu) průběžně během semináře je nutné odevzdat min. týden před konáním atestace. Z hlediska efektivnosti pedagogického procesu se ale doporučuje pracovat a úkoly odevzdávat průběžně. - integrace, inkluze - raná péče - poradenské služby ve školství, speciálně pedagogická centra, školní poradenská pracoviště - internáty, domovy mládeže - kvalifikace pedagogů, neslyšící pedagogové - rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy - maturitní zkouška, jednotná přijímací zkouška na maturitní obory vzdělávání, jednotná závěrečná zkouška ve středních školách ad. - podpůrná opatření v regionálním školství - podpora neslyšících a nedoslýchavých studentů při univerzitním studiu - organizace / isntituce / projekty atd. ovlivňující nějakým způsobem vzdělávání neslyšících dětí a žáků v České republice (EKOV při ASNEP, AP3SP, ANEPL, aktivity NPI ČR...) - česká „školská“ legislativa - mezinárodní „školská“ legislativa - historie vzdělávání neslyšících u nás (v kontextu historie vzdělávání neslyšících v zahraničí) - současné vzdělávání neslyšících ve vybraných zemích - porovnání se situací u nás - aktuální témata |
|
||
Last update: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2021)
|