|
|
|
||
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (16.12.2020)
|
|
||
Last update: Mgr. Dominika Krupková (08.06.2023)
1. Sport a jeho vymezení. Definice sportu, pravidla ve sportu a jejich funkce. Cíle a smysl sportu. Hodnoty a ideály ve sportu. Sport a instrumentálnost, komercionalizace a medializace ve sportu. 2. Fair play. Vymezení pojmu fair play a jeho základní principy. Integrita sportu. Kodexy sportovní etiky. Instituce podporující fair play. Vyznamenání za fair play. 3. Socializace a sociální interakce. Proces socializace. Sociální skupiny ve sportu, sociální normy, role, postoje. Sociální interakce. Sociální percepce, komunikace, konflikty a jejich řešení. 4. Psychosociální prostředí sportu. Sportovní družstva jako sociální skupiny. Kooperace, kompetice a jejich vzájemný vztah ve sportu. Respekt k protivníkovi a k ostatním účastníkům sportovních soutěží. Sociální facilitace. Sportovní diváctví. 5. Diskriminace a kategorie ve sportu. Dvě pojetí diskriminace (logické a normativní pojetí). Tvorba kategorií ve sportu. Základní kategorie ve sportu. Problémy vznikající z existence kategorií ve sportu. Typy kategorií ve sportu. 6. Základy fundamentální etiky. Základní pojmy etiky. Struktura etiky: etika ctností (aretologie), deontologie, utilitaristická etika, agátologie. Významné etické směry v dějinách (stoicismus, protestantská etika). 7. Etika v pomáhajících profesích. Etické kodexy v oblasti pomáhajících profesí, struktura etického kodexu. Vhodné ctnosti pomáhajících profesí. Vděk versus korupce v oblasti pomáhajících profesí. Spolupráce, solidarita. Etika ve vztahu ke zdraví. Desatero pro pracovníky v oblasti APA (FACILITATE). 8. Filosofický a etický význam dialogu. Filozofický a etický rozměr vztahu „JÁ a TY“ (Buber). Role dialogu a empatie u pomáhajících profesí. Pravda na lůžku - komu, kdy, kde, co a jak je možné sdělit. Jak zacházet s fenoménem NADĚJE. Etická dilemata při sdělení závažné diagnózy, pomoc v jednotlivých fázích vyrovnávání se s diagnózou (těžké zdravotní postižení, letální onemocnění). Psychická křivka odezvy podle Kűbler-Rossové. 9. Etická dilemata prenatální diagnostiky a péče o velmi předčasně narozené děti. Jak se zachovat při informaci o riziku závažného zdravotního postižení nenarozeného dítěte? Kde nalézt pomoc při rozhodování? Právo na život a právo o svém životě rozhodovat. Právo na život s maximální dostupnou péčí versus vysoká pravděpodobnost těžkého postižení za značných finančních nákladů společnosti a celoživotní zátěže rodin. Péče o těžce postižené dítě: v rodině, či v sociálním zařízení? 10. Euthanasie. Ukončení léčebných procedur, vedoucích k zachování života (např. umělé ventilace, dialýzy) versus aktivní ukončení života na žádost nemocného člověka. Asistovaná sebevražda. Je člověk výlučným „vlastníkem“ svého života? Má člověk právo na smrt? Etické, sociální a finanční souvislosti týkající se pacientů v dlouhodobém kómatu. 11. Péče o duši. Jednotlivé složky péče o duši u Sókrata a Platóna (kalokagathiá, péče o tělo, zabývání se smrtí, edukace v rámci polis aj.). Princip otevřené duše u Komenského a Patočky. Metanoia a její role v osobnostním rozvoji. Katarze jako součást výchovy a vzdělávání. 12. Filozofie a etika sportu OSP. Etické problémy v parasportu - doping, problémy sportovní klasifikace, diskriminace sportovců, komercionalizace. Problematika reverzní integrace. 13. Psychika a její význam ve sportu. Pohyb a psychika. Psychologická analýza sportovní činnosti. Kognitivní funkce ve sportu. Závodní úzkost a její regulace. Emoce, motivace a sportovní aktivita. Osobnost a její vývoj ve specifickém prostředí sportu. 14. Výchova v rodině. Typologie rodiny. Nezastupitelnost funkce rodiny ve výchově. Různé formy rodinného soužití. Fáze životního cyklu rodiny: samostatný dospělý - vytvoření rodiny - rodina s malým dítětem - rodina s dospívajícími dětmi - rodina uprostřed života a odchod dětí - rodina v pozdějším období. Specifika životního cyklu rodiny s osobou s různým typem zdravotního postižení. 15. Legislativní aspekty zdravotního postižení. Politika pro rehabilitaci a vyrovnávání příležitostí osob se zdravotním postižením. Nadnárodní instituce (WHO, OSN, EU) a závazné dokumenty (např. Úmluva o právech osob se zdravotním postižením, Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví). Národní instituce (Národní rada osob se zdravotním postižením ČR, veřejný ochránce práv aj.). Národní dokumenty, plány a strategie sociálního začleňování jedinců s různými typy znevýhodnění (Národní plán vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením). 16. Otázky sociální spravedlnosti. Spravedlnost jako ctnost i jako regulátor mezilidských vztahů. Spravedlnost jako kompenzace nerovností různého typu; spravedlnost jako férovost (Rawls). Jak má být stát „spravedlivý“? Každému stejně, každému podle jeho potřeb, či každému podle jeho zásluh? Jak se od uvedených myšlenek odvíjí péče o osoby se specifickými potřebami? Jak o seniory? Sociální spravedlnost v různých politických ideologiích.
17. Management aplikovaných pohybových aktivit. Podmínky plánování akcí pro OSP (personální, organizační, technické). Zajištění bezpečnosti. Faktory prostředí. Finanční zdroje neziskových sportovních organizací. SWOT analýza v aplikovaných pohybových aktivitách.
18. Metodologie výzkumu v kinantropologii. Definice oboru kinantropologie. Základní pojmy metodologie výzkumu. Zásady tvorby výzkumného projektu (etapy postupu výzkumu). Vyhledávání bibliografických informací. Kvalitativní a kvantitativní výzkumné metody. Druhy experimentů (např. komparativní, pretest -posttest, randomizovaný experiment, kvaziexperiment).
19. Etické aspekty výzkumu v kinantropologii. Důvody pro existenci etických komisí a posuzování etických aspektů výzkumu. Základní dokumenty z oblasti etiky ve výzkumu. Principy dobrovolnosti a informovanosti. Práce s osobními daty účastníků výzkumu, zajištění jejich bezpečnosti, problematika střetu zájmů. Vulnerabilní skupiny.
20. Metody pro získávání a zpracování dat ve sportovně-psychologickém výzkumu. Strategie pro získávání dat (pozorování, dotazování, dokumenty, měření a škály), metody zpracování údajů a jejich interpretace. Standardizované versus nestandardizované psychodiagnostické metody. Diagnostika skupinové dynamiky (sociometrie), diagnostika postojů. |