Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)
The subject offers an introduction to the possibilities of peer support and the sharing of professional experience among teachers, either within a particular school or across schools. In the course, existing techniques of sharing and reflecting the professional experience and peer support are presented. Specifically, the attention is paid to those techniques currently used in Czech schools. The individual and team benefits of different techniques are shown, as well as psychological and organizational obstacles to their implementation. The practical experience with different techniques is part of the course.
The course contains theoretical blocks supplemented by practical exercises. Students will read the recommended literature and perform the tasks according to the schedule so that the direct meetings at seminars can be devoted to reflections of self-experience and discussions of theoretical-empirical publications. Course Topics:
1. The importance of reflection and self-reflection of professional experience among teachers;
2. Techniques for sharing experience and peer support for the professional development of schools and individuals;
3. Specifics of individual, dyadic and group techniques;
4. Supervision, intervention, mentoring, Balint groups, coaching, etc.;
5. Organization and rules of selected techniques;
6. Barriers to the introduction and implementation of techniques for sharing experience and peer support - barriers at the individual and school level;
7. Practical examples of selected techniques.
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)
Předmět nabízí seznámení s možnostmi kolegiální podpory a sdílení profesních zkušeností mezi vyučujícími, a to buď v rámci konkrétní školy, nebo napříč školami. V předmětu budou představeny existující techniky sdílení a reflexe profesních zkušeností a kolegiální podpory a specificky pak ty, které jsou aktuálně využívány v českých školách. V kurzu budou diskutovány individuální i týmové přínosy těchto technik, ale také psychologické a organizační překážky jejich zavádění. Důraz bude kladen na praktické vyzkoušení těchto technik.
Předmět bude obsahovat teoretické bloky doplněné praktickými cvičeními. Studující budou v rámci předmětu číst doporučenou literaturu a plnit připravené úkoly podle daného harmonogramu tak, aby přímá setkání na seminářích mohla být věnována reflexím sebezkušenostních aktivit a diskusím teoreticko-empirických publikací. Témata kurzu:
1. Význam reflexe a sebereflexe profesních zkušeností mezi vyučujícími;
2. Techniky sdílení zkušeností a kolegiální podpory pro profesní rozvoj školy a jednotlivců;
3. Specifika individuálních, dyadických a skupinových technik;
4. Supervize, intervize, mentoring, Balintovské skupiny, koučink aj.;
5. Organizace a pravidla vybraných technik;
6. Překážky pro zavádění a realizaci technik sdílení zkušeností a kolegiální podpory – překážky na úrovni jednotlivců a na úrovni školy;
7. Praktické ukázky vybraných technik.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)
BAŠTECKÁ, Bohumila; ČERMÁKOVÁ, Veronika; KINKOR, Milan. Týmová supervize: Teorie a praxe. Praha, Portál. 2016.
PÍŠOVÁ, Michaela, et al. Mentoring v učitelství. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011.
LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika, 2010, 55.3-4: 254-264.
SWAFFORD, Jeanne. Teachers supporting teachers through peer coaching. Leading professional development in education, 2000, 105-115.
CLEMENT, Mieke; VANDENBERGHE, Roland. Teachers’ professional development: a solitary or collegial (ad) venture?. Teaching and teacher education, 2000, 16.1: 81-101.
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)
Zápočet bude udělen na základě docházky (tolerance jedné absence), kvalitní splnění všech úkolů (a jejich odevzdání prostřednictvím Moodlu) a aktivní účasti na semináři.
Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.08.2019)
Kurz je strukturován podle tematických bloků (viz anotace). Ke každému bloku je k dispozici základní povinná a doporučená literatura a aplikační úkoly. Studující se připravují na jednotlivá setkání prostřednictvím instrukcí a materiálů v Moodlu. V jeho prostředí rovněž odevzdávají písemné úkoly a poskytují zpětné vazby ostatním.