you can enroll for the course repeatedly course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan
Last update: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. (23.10.2019)
The optional seminar deals with selected issues and topics of the Czech Renaissance and Baroque literature,
topics vary each semester and they are not repeated at least during the five years.
Last update: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. (11.01.2024)
Milí přátelé,
v semináři v LS jsme se už tradičně věnovali staršímu divadlu. Před dvěma roky jsme začali zkoušet Jenovéfu, lidovou hru z 18. století, téma v pozdním baroku velmi oblíbené jak v podobě knížek lidového čtení, tak v podobě divadelních her. Máme díky Ireně Věchtové hotovu i část kostýmů. Pokud by se Vás přihlásil dostatek a nebyla by nějaká zásadní pandemická omezení, bylo by krásné, kdybychom Jenovéfu během semestru připravili. Pokud by se Vás přihlásilo méně nebo by byla méně příhodná epidemiologická situace, připravili bychom nějakou kratší lidovou hru z 18. století, vybral bych podle složení zájemců. Rozhodne se tedy na samém začátku letního semestru.
Úvodem by se uskutečnila jedna nebo dvě mé seminární přednášky o dané hře a dobovém kontextu a rozdělili bychom si role. Následovalo by pravidelné zkoušení. V dlouho dopředu domluvených termínech bychom pak vybranou hru představili veřejnosti.
Pro ty z Vás, kteří s námi ještě divadlo nehráli, několik poznámek:
1. Vůbec není třeba, abyste měli předchozí divadelní zkušenosti. Lidové divadlo je zcela specifické, určitá neumělost v herectví je tu mnohdy považována za přednost.
2. Detailní práce s literárním textem Vám poskytne úplně jiný zážitek a zkušenost než dnes běžná rychločetba.
3. Už raně novověcí jezuité nebo Komenský využívali divadlo jako prostředek výuky. V našich oborech je běžné vystupování na konferencích, přednášková činnost pro veřejnost apod. Divadelní seminář Vás zbaví ostychu mluvit před menším nebo i větším publikem.
4. Dostat se tak trochu z vlastní kůže a stát se na chvíli během hry někým jiným je svébytný zážitek. Občas je dobré umět se podívat na sebe sama z úplně jiné perspektivy nebo se na chvíli zkusit vžít do někoho jiného, v obou případech lépe pochopíme sami sebe.
5. Při hraní se zároveň přibližujeme našim předkům, kteří hráli tytéž hry a museli se se svěřenými rolemi taky nějak vnitřně propojit, taky hledali nějaké inscenační řešení, které by zaujalo diváky atp.
Srdečně Vás zdraví a těší se na Vás
Miloš Sládek
Letošní seminář, tj. seminář v LS 2023/24 (únor 2024-květen 2024), bude věnován divadlu. Podle počtu přihlášených budeme podrobně rozebírat a následně zkoušet buď Jenovéfu, nebo Komedii o Felsenburkovi. Jenovéfa je klasická hra lidového divadla, zpracovává legendu o sv. Jenovéfě Brabantské, některé motivy se blíží pohádce o Sněhurce. Felsenburk je drama podle knih lidového čtení z 2. poloviny 18. století o rytíři, který aby získal ruku krásné Klárky, osvobodí zakletý zámek a zachrání zakleté duchy. Jenovéfu jsme měli před léty rozpracovanou, máme na ni část kostýmů, ale zastavil nás tehdy covid. Na Jenovéfu by nás mělo být nejméně 15, na Felsenburka by stačilo 9 osob. Třetí možností je obrozenská hra Lidožrouti na ostrově Finisteria. Uvidíme podle počtu přihlášených, dohodneme se na prvním semináři. Protože se na divadelní seminář obvykle schází studenti z řady oborů, berte termín v rozvrhu jako orientační, i v tomto případě se domluvíme na prvním semináři.
Těším se na Vás.
M. S.
Aim of the course -
Last update: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. (30.09.2022)
A very good knowledge of the Czech language (including knowledge of its historical development) is a necessary condition.
Last update: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. (09.01.2023)
Cíl předmětu se částečně odvíjí od tématu daného semináře (které se každým rokem proměňuje). V obecné rovině vždy směřuje k hlubšímu pochopení literárních textů daného období.
Literature -
Last update: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. (17.01.2021)
Alena Jakubcová a kol., Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století, Praha 2007
Zdeněk Kalista, Selské čili sousedské hry českého baroka, Praha 1942
Josef Hrabák, Lidové drama pobělohorské, Praha 1951
Ludmila Sochorová, Souseské divadlo českého obrození, Praha 1987
Julius Fejfalík, Lidové hry z Moravy (ed. Jaroslav Kolár), Praha 1987
Emericus a Sto Stefano, Pražské veliké a malé, Praha 1749
Jindřich Jan Labe, Hájek svatý, Praha 1690
Damascen Marek, Vůdce cesty všech pobožně putujících do Hájku svatého, Praha 1719
Last update: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. (09.01.2023)
Alena Jakubcová a kol., Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století, Praha 2007
Zdeněk Kalista, Selské čili sousedské hry českého baroka, Praha 1942
Josef Hrabák, Lidové drama pobělohorské, Praha 1951
Ludmila Sochorová, Souseské divadlo českého obrození, Praha 1987
Julius Fejfalík, Lidové hry z Moravy (ed. Jaroslav Kolár), Praha 1987
Teaching methods -
Last update: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. (30.09.2022)
A very good knowledge of the Czech language (including knowledge of its historical development) is a necessary condition.
Last update: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. (09.01.2023)
Metody výuky se liší podle charakteru semináře v jednoltliuvých letech, v některých částech semináiře jsou shodné nebo podobné se seminářem raně novověké literury 1, ovšem v dalších jsou rozšířeny o metody související s nastudováním a přípravou divadelního představení (v některých seminářích se vyučující může stát režisérem, studenti se na jednotlivé seminře připravují jako herci při divadelních zkouškách). Zmíněná metoda navazuje na tradice jezuitské výuky, souvisí s hlubším promýšlením textu i s rétorickou přípravou studentů.
Syllabus -
Last update: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. (30.09.2022)
A very good knowledge of the Czech language (including knowledge of its historical development) is a necessary condition.
Last update: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. (09.01.2023)
1. Společný výběr hry, rozdělení rolí. 2.-4. Tematické výkladové k vybrané hře. 5.-11. Zkoušení divadelního představení. 12. Veřejná prezentace hry.
Entry requirements -
Last update: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. (17.10.2022)
A very good knowledge of the Czech language (including knowledge of its historical development) is a necessary condition.
Last update: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. (09.01.2023)
Znalost češtiny.
Znovu zdůrazňuji, předchozí zkušenosti s realizací divadla nejsou zapotřebí.
Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. (24.10.2019)
Nezbytnou potdmínkou je velmi dobrá znalost češtiny, všetně historického vývoje jazyka.
A very good knowledge of the Czech language (including knowledge of its historical development) is a necessary condition.
Last update: doc. PhDr. Miloš Sládek, Ph.D. (09.01.2023)
1. Naprosto nezbytná účast všech přítomných na všech seminářích, omlouvá pouze těžká nemoc, při zkoušení divadla každá absence výrazně komplikuje práci.
2. Naučit se text přidělené role a tuto roli zahrát. Nepotřebujete předchozí herecké zkušenosti, lidové divadlo vychází z jiných principů herectví než současné divadelní produkce.
3. Vyhradit si čas pro veřejná představení (2-3).
Absence nebudou tolerovány, seminář není vhodný pro ty, kteří chtějí takřka zadarmo získat zápočet.