Cílem kurzu je seznámit posluchače s průběhem psychického vývoje v jednotlivých fázích života, s jejich specifiky
a důsledky, které budou muset zohledňovat při práci s jedinci této věkové kategorie. Znalost vývojové psychologie
je potřebná i pro porozumění problémů, které v určité době, mnohdy zcela zákonitě, vznikají. Posluchači by se
měli naučit i chápat jednotlivé souvislosti a vztahy mezi vývojem dílčích funkcí a celkový rozvojem osobnosti v
dané vývojové fázi. Z tohoto hlediska jsou významné proměny způsobu uvažování a prožívání v době dospělosti,
protože ovlivňují zvládání jednotlivých rolí a rovněž vznik případných problémů. Pro porozumění období stáří je
třeba vědět, jak se jednotlivé vývojové změny projevují a jaký mají dopad.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)
1. Činitelé psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje. 2. Teorie psychického vývoje S. Freuda, teorie psychosociálního vývoje osobnosti E. Eriksona a teorie kognitivního vývoje J. Piageta. 3. Prenatální období a novorozenecký věk. 4. Charakteristika kojeneckého období jako vývojové fáze, jeho cíl a smysl. Vývoj poznávání a řeči v kojeneckém věku, socializace v kojeneckém věku, vztah kojence s matkou a otcem. 5. Charakteristika batolecího období jako vývojové fáze, jeho cíl a smysl. Vývoj motoriky, vývoj poznávacích procesů a řeči, emoční vývoj v batolecím věku. Socializace v batolecím věku, osvojování pravidel chování, vývoj osobnosti batolete. 6. Charakteristika předškolního věku jako vývojové fáze, jeho cíl a smysl. Vývoj poznávacích procesů a řeči, emoční vývoj předškolním věku. Socializace v předškolním věku, rodina, vztahy s lidmi mimo rodinu, vztahy s vrstevníky. Zvládání sociálních dovedností a norem chování 7. Nástup do školy, školní zralost a připravenost. 8. Charakteristika školního věku jako vývojové fáze, jeho cíl a smysl. Vývoj myšlení, paměti a pozornosti, emoční vývoj ve školním věku. Socializace ve školním věku, rodina, vztah s rodiči a sourozenci, škola a vrstevnická skupina. Specifika středního školního věku. 9. Charakteristika dospívání jako vývojové fáze, jeho cíl a smysl. Tělesná proměna v pubertě a její sociální význam. Vývoj myšlení a jeho vliv na vztah k sobě i k ostatním lidem, specifika emočního vývoj v dospívání. Socializace v dospívání, rodina, vztahy s rodiči v době dospívání, škola a vrstevnická skupina v době dospívání. Proměna morálního uvažování v době dospívání. Profesní příprava jako aspekt identity. Vytváření vlastní identity.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)
Splnění zápočtové povinnosti a docházka, zkouška písemným testem.
Seminární práce z vývojové psychologie I.
Kazuistická studie dítěte či dospívajícího Charakteristika vybraného jedince: -Základní charakteristika: věk, pohlaví a způsob života (kde tento jedinec žije), jaká je jeho rodina, kolik má sourozenců, kolikátý v pořadí je. Dítě lze požádat i o nakreslení rodiny. -Osobní anamnéza: kde žil od dětství, včetně mezníků, které byly v jeho životě důležité (např. narození sourozence nebo rozvod rodičů). -Aktuální stav: jak tento člověk uvažuje, jaké je jeho převažující citové ladění, jaké má názory, vztahy s lidmi, o co usiluje atd. --Jaký zážitek ze svého dosavadního života považuje za nejlepší. --Jaký zážitek ze svého dosavadního života považuje za nejhorší. --Co si myslí, že bylo v jeho životě nejdůležitější. --Co si myslí, že se mu v životě nejvíc povedlo. --Co považuje za svůj největší průšvih. --Jaké je jeho aktuální sebehodnocení, jaké si myslí že má dobré a špatné vlastnosti. --Na co se nejvíce těší: lze uvést cokoliv z bližší i vzdálenější budoucnosti. --Čeho se nejvíce obává, opět lze uvést cokoliv z bližší i vzdálenější budoucnosti. --Co je pro něho aktuálně nejdůležitější, jaké jsou jeho cíle, čeho by chtěl dosáhnout. --Co mu nejvíc vadí a naopak co nejvíc oceňuje na rodičích. --Co mu nejvíc vadí a naopak co oceňuje na sourozencích. --Co mu nejvíc vadí a co nejvíc oceňuje na učitelích. --Kolik má kamarádů a jací jsou. Jak by je charakterizoval. --Co mu nejvíc vadí, jak by se podle jeho názoru kamarádi neměli chovat. --Co na nich nejvíc oceňuje. --Největší 3 přání, která by chtěl, aby se mu splnila, kdyby si mohl přát i reálně neuskutečnitelné věci. Dětem se říká, že přijde kouzelný dědeček a splní jim jakýkoliv tři přání. --Záliby: co toto dítě nebo dospívající rád dělá, co ho baví. --Shrnutí podstatných informací o tomto dítěti či dospívajícím.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)
Aktivní účast, vypracovávání průběžně zadávaných úkolů- které je podmínkou k závěrečnému testu.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Procházková (11.01.2024)
Povinná: VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.; Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 20l2.
nebo
VÁGNEROVÁ, Marie. LISÁ Lidka:Vývojová psychologie, Dětství a dospívání : Praha, Karolinum, 2021
Doporučená: LANGMEIER. J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2016. ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2021.