Last update: PhDr. Jiří Kameníček, CSc. (14.09.2023)
Předmět navazuje na kurz Úvod do ekonomie (L0276). Studenti, kteří Úvod do ekonomie neabsolvovali, mohou mít vážné problémy s pochopením některých témat a bude jim chybět minimální "zázemí" nezbytné k účelnému studiu předmětu.
Na přednáškách bude kladen důraz na praktické aspekty základních a nejběžnějších hospodářských aktivit. Studenti budou vedeni k tomu, aby ekonomické jevy, procesy a problémy vnímali jako přirozené součásti společnosti, světa. Absolventi kurzu by měli s pomocí osvojené teorie lépe vnímat a chápat obecné hospodářské jevy a procesy, s nimiž jsou konfrontováni v běžném životě.
Cílem kurzu je nabídnout hlubší a širší pohledy do oblasti investic do lidského kapitálu a do základů behaviorální ekonomie. Přednášky obsahují analýzy nejčastějších národohospodářských procesů a jejich následky. Vlády většinou chtějí, centrální banky některé hospodářské procesy skutečně korigují. K tomu používají příslušné nástroje. Ekonomické subjekty, tj. firmy, instituce a občany, tyto regulace zpravidla podněcující k reakcím. Proto název kurzu: Ekonomie a chování.
Náměty přednášek jsou voleny tak, aby posluchači zlepšili své dovednosti vnímat a posuzovat hospodářské problémy a aby si vytvořili poučený nadhled.
Témata budou prezentována tak, aby studenti našli k daným námětům východiska a vodítka ve svých osobních zkušenostech.
Výuka neprobíhá jako monolog lektora, je prokládána diskusemi k dílčím tématům. Studenti by si měli u daných problémů formovat představy nejen o jejich průběhu, ale i o jejich alternativách. Především však vlastní postoje, jak na aktuální národohospodářské procesy a na případné regulativní zásahy vlád nebo centrální banky rozumně reagovat.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jiří Kameníček, CSc. (14.09.2023)
1. Investice do lidského kapitálu. Charakteristika předmětu, definice, příklady. Vzdělání a výcvik dovedností uplatnitelných jako pracovní. Vymezení rozdílu mezi schopnostmi a dovednostmi. Lidský kapitál a rodina. Další oblasti investic do lidského kapitálu. 2. Výcvik obecných pracovních dovedností a jeho následky v životě jedince a jeho rodiny. Výcvik specifických pracovních dovedností a jeho následky. Výcvik na pracovišti a výuka ve školách jako hlavní formy investic do lidského kapitálu. Příklady dalších forem investic do osobních aktiv. 3. Úvod do teorie (racionálního) návyku. Model návyku. Vazba mezi návykem a blízkou komplementaritou. Nedosycenost a posilování jako dva hlavní rysy návyku. Těžké, zvratové životní situace a hrozby návyků. Abstinence a šokové terapie při odvykání. Myopický model návyku. Rozdíly mezi návyky a zvyky. 4. Teorie racionální spotřebitelské volby jako nástroj k popisu běžných lidských postojů: lakota, závist, chování typu Homo Oeconomicus a altruismus. Individuální hranice (spravedlivého?) rozdělování. Rozhodování subjektů v sociálním prostředí. Grafické modely sociálních interakcí a jejich interpretace pro běžný život. 5. Rozhodování za nejistoty. Konkávní funkce užitku. Proč lidé preferují averzi vůči riziku. Existují důvody, abychom určitá rizika vyhledávali? Asymetrické oceňování výnosů a naproti tomu ztrát. Hédonická koncepce. Projevy morálního hazardu; jejich příčiny a následky. Příklady předpojatostí, jež jsou způsobeny asymetrií oceňování. 6. Teorie informací. Pravidlo vysokých nákladů padělání a pravidlo zveřejnění úplné informace. Příklady signálů: trhy trpkých jablek, okázalá spotřeba, nežádoucí výběr (ilustrace na chování pojišťovny). Další typy signálů. Problém zastrašování a smlouvání. Ultimativní hry typu: ber, nebo nech být. 7. Trhy práce. Princip konstrukce tržní poptávkové křivky po práci. Nabídka práce a křivka tržní nabídky práce. Kompenzující rozdíly ve mzdách. Odbory, politikové a zákony o minimální mzdě. Typické rysy "vnitřní" struktury mezd ve firmách a v institucích. Ekonomie superhvězd. 8. Diskriminace menšin. Definice a analýza příčin diskriminace menšinových populací. Krátkodobé a dlouhodobé následky. Diskriminace na trhu práce (jak příslušníků menšin, tak rovněž jednotlivců znevýhodněných handicapem). Zákony zakazující diskriminaci a následky těchto zákonů. Ekonomická rovnost jako otázka sociální. 9. Všeobecná propojenost ekonomiky a hospodářský blahobyt. Jednoduchá směnná ekonomika v modelu Edgeworthova obdélníkového diagramu. Rozdíl mezi ekonomickým optimem a spravedlností. Efektivnost výroby. Hranice výrobních možností. Optimální složení spotřebního koše. Přínosy mezinárodního obchodu k blahobytu jedinců i státu. 10. Fiskální politika a zahraniční obchod. Cíle fiskální politiky z pohledu politiků (tj. takzvaný „levicový“ a „pravicový“ přístup). Daně a transfery, jejich krátkodobé a dlouhodobé následky. Nástroje vlád k regulaci zahraničního obchodu. Krátkodobé a dlouhodobé následky státního protekcionismu. 11. Monetární politika. Úloha centrální banky v ekonomice. Popis fungování tří základních nástrojů monetární politiky. Příklady použití těchto nástrojů centrálními bankami v zemích EU od druhé poloviny dvacátého století do současnosti. 12. Fiskální a monetární politiky v praxi. Progresivní daňová soustava. Její cíle, krátkodobé a dlouhodobé následky. Výdaje ze státního rozpočtu. Jejich krátkodobé a dlouhodobé následky. Jak změny masy oběživa ovlivňují tvorbu HDP, jejich vliv na tempa růstu (poklesu) HDP. Nabídka peněz a hlavní faktory poptávky po penězích. Monetární mechanismy. Následky koordinace a ne-koordinace fiskální a monetární politiky na vývoj státního dluhu.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jiří Kameníček, CSc. (14.09.2023)
Předmět absolvují ti, kdo se aktivně účastní přednášek a úspěšně složí závěrečnou zkoušku. Tolerují se pouze tři omluvené absence v průběhu semestru. Aktivita prokázaná při přednáškách je (při nerozhodném výsledku u ústní zkoušky) důvodem k tomu, aby se vyučující přiklonil buď k lepšímu nebo k horšímu celkovému hodnocení.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jiří Kameníček, CSc. (14.09.2023)
U ústní zkoušky musí student prokázat bezpečnou orientaci v dané problematice. Nejen porozumění příslušnému problému ve vylosované otázce, ale též hlavním souvislostem a vazbám (případným následkům) k dalším ekonomickým jevům. A to v rozsahu, ve kterém byla látka přednesena a prezentována v písemných podkladech k jednotlivým přednáškám. Výsledek zkoušky může být velmi příznivě ovlivněn hlubším porozuměním získaným při studiu doporučené literatury.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jiří Kameníček, CSc. (14.09.2023)
Povinná: Podklady pro jednotlivé přednášky, které bude garant předmětu studentům postupně zpřístupňovat na webové stránce předmětu. Nebo po dohodě je může zasílat zapsaným studentům e-mailem. Doporučená: Robert H. Frank, Microeconomics and Behavior. 6th ed. New York: McGraw-Hill 2005 Nebo český překlad ze staršího vydání: Mikroekonomie a chování, Svoboda, Praha 1995 Jiří KAMENÍČEK, Lidský kapitál; (Bohatství, které dřímá v nás), Karolinum, Praha 2012 (druhé upravené vydání), ISBN 978-80-246-2139-5 THALER, Richard. H., Misbehaving, The Making of Behavioral Economics, Penguin UK, 2016 Český překlad: THALER, Richard. H., Neočekávané chování, Příběh behaviorální ekonomie, Argo, Dokořán, Praha 2017 Richard H. Thaler, Nudge, Improving Decisions About Health, Wealth and Happiness, Yale University Press, 2008 Český překlad: Richard H. Thaler, Šťouch, Jak postrčit lidi k lepšímu rozhodování o zdraví, majetku a štěstí, Kniha Zlín 2010 HELÍSEK Mojmír, MAKROEKONOMIE, Základní kurs, Nakladatelství MELANDRIUM 2002, druhé vydání. DORNBUSCH R., FISCHER S., MAKROEKONOMIE, SPN a Nadace Economics, Praha 1994 MANKIW Gregory N., ZÁSADY EKONOMIE, Grada Publishing, Praha 1999 SAMUELSON P.A., NORDHAUS W.D., Ekonomie, Nakladatelství Svoboda-Libertas, 1992, 1997