Last update: Mgr. Ingrid Bellmannová (29.06.2023)
Základní informace
Název předmětu: Politika vězeňství v souvislostech
Course title: Prison policy in context
Semestr: zimní 2023/2024
Garant: Ing. Vladimír Kváča, Ph.D.
Vyučující: Ing. Vladimír Kváča, Ph.D.
Kód předmětu: JSM747
Rozsah, examinace: 1/1, zkouška
Počet kreditů: 5 ECTS (1 kredit = 30 hodin práce)
Podmínky pro zapsání předmětu: žádné
Místo výuky: Jinonice, místnost bude upřesněna + vybraná věznice (pravděpodobně Vinařice)
Jazyk: česky, menší část povinných zdrojů v angličtině
Čas výuky: bloková výuka (7 setkání po 3 hodinách) - bude doplněno
Moodle: Bude doplněno
Kontakt: vladimir.kvaca@gmail.com
Konzultační hodiny: po dohodě na vladimir.kvaca@gmail.com
Stručná charakteristika předmětu
Trestní politika je součást veřejné politiky státu. Mnozí věří, že kvalita veřejných politik se pozná podle
toho, jak stát zachází s těmi, kteří jsou slabí a se kterými je obtížné se ztotožnit („devianti“
v terminologii teorie sociální konstrukce cílových populací). Do této skupiny patří právě typicky
odsouzení. Česká republika se vyznačuje v rámci EU silně nadprůměrným počtem vězňů vzhledem
k počtu obyvatel a míra kriminální recidivy je poměrně vysoká. Sonda do prostředí českého vězeňství je
tak zajímavým příkladem jedné z opomíjených veřejných politik. V kurzu se zamyslíme nad významem
trestu, podíváme se na stručnou historii moderního vězeňství ve světě a v Česku, pokusíme se
pochopit, kým je asi dvacet tisíc českých vězňů a jak se jim žije v českých věznicích. Podíváme se do
jedné z českých věznic a budeme mluvit jak se zaměstnanci Vězeňské služby, tak s odsouzenými i
s pracovníky neziskových organizací, které se této cílové skupině snaží pomáhat. Pozornost bude
věnována i otázce, čemu odsouzení čelí po svém propuštění, kdy nezřídka musejí přijmout druhý,
tentokrát nespravedlivý trest, v podobě stigmatizace a diskriminace od většinové společnosti.
Požadavky na splnění kurzu jsou kombinací aktivní účasti, skupinové výzkumné práce zahrnující sběr
dat pomocí rozhovorů s odsouzenými ve věznici a závěrečný písemný test.
Kurz je vyučován v češtině, avšak část povinných zdrojů k samostudiu je v angličtině. Kurz tak
předpokládá alespoň dobrou pasivní znalost angličtiny.
Témata, literatura další zdroje
1. Úvod do problematiky vězeňství, stručná historie moderního vězeňství ve světě a v Česku,
české věznice
- Definice vězeňství a jeho místo v rámci veřejné politiky státu.
- Význam veřejných politik a vězeňství jako ukazatel kvality politiky.
- Přehled českých věznic, jejich kapacita a problémy s přeplněností.
- Stručná historie moderního vězeňství ve světě a vývoj v České republice.
- Analýza faktorů, které vedou k nadprůměrnému počtu vězňů v České republice.
- Diskuse o míře kriminální recidivy a jejích příčin.
DRÁPAL, Jakub, Václav JIŘIČKA a Tereza RASZKOVÁ, ed., 2021. České vězeňství. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s.
ISBN 978-80-7676-066-0.
2. Vězni a život ve vězení, odborné zacházení ve výkonu trestu.
- Charakteristika českých vězňů a faktory, které vedou k jejich uvěznění.
- Podmínky života ve vězení, včetně bydlení, stravování a zdravotní péče.
- Denní režim vězňů, včetně vzdělávání, pracovních aktivit a volnočasových aktivit.
- Problematické aspekty vězeňství, jako jsou násilí, drogy a psychické problémy.
- Role a význam odborného personálu ve věznicích a jejich práce s vězni.
Pravděpodobným hostem bude PhDr. Václav Jiřička, Ph.D., vedoucí psycholog Vězeňské služby ČR.
DRÁPAL, Jakub, Václav JIŘIČKA a Tereza RASZKOVÁ, ed., 2021. České vězeňství. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s.
ISBN 978-80-7676-066-0.
3. Mezinárodní kontext a pohledy jinam – příklady zahraniční praxe
- Srovnání vězeňských systémů a politik ve vybraných zemích
- Příklad úspěšné reformy vězeňství
- Porovnání různých přístupů k trestání a rehabilitaci vězňů.
- Analýza úspěšných příkladů alternativních trestů a programů resocializace.
- Diskuse o různých filosofiích vězeňství a možnostech přenosu osvědčených postupů.
- BOURGON, Jocelyne, 2012. The Story of the Singapore Prison Service: From Custodians of Prisoners to Captains of Life. 14.
4. Příprava na propuštění, propuštění, postpenitenciární péče a problém sociálního
začleňování osob s trestní minulostí
- Význam přípravy na propuštění a programů pro resocializaci vězňů.
- Výzvy a překážky při návratu do společnosti po propuštění.
- Postpenitenciární péče a podpora pro bývalé vězně.
- Stigmatizace a diskriminace bývalých vězňů ve společnosti.
- Možnosti sociálního začleňování a integrace bývalých vězňů.
Pravděpodobnou hostkou bude Mgr. Gabriela Hendlová z neziskové organizace RUBIKON Centrum.
MERTL, Jiří, 2020. „Musíte makat a poslouchat, no“: Vězení, potlačování autonomie a responsibilizace u vězněných a
propuštěných osob v ČR. Czech Sociological Review [online]. 56(4), 523–553. ISSN 00380288, 2336128X. Dostupné z:
doi:10.13060/csr.2020.017
Extra exkurze: Návštěva věznice, výzkum s odsouzenými
Věznici je potřeba zažít na vlastní kůži. Součástí kurzu je proto celodenní návštěva věznice (nejspíše
Vinařice poblíž Kladna). Součástí návštěvy bude prohlídka částí věznice, beseda s pracovníky věznice a
především příležitost pro provedení výzkumných rozhovorů s odsouzenými. Do věznice není možné
vnášet žádná záznamová zařízení, rozhovory tak nebude možné nahrávat a bude nutné pořizovat záznam písemně v podobě tužka-papír. Pro návštěvu věznice je potřeba mít s sebou platný občanský průkaz či pas a respektovat pokyny vyučujícího a zaměstnanců věznice.
KVÁČA, Vladimír, 2021. Vinarice Prison - Case Study. Human Learning Systems [online] [vid. 2021-04-21]. Dostupné z:
https://www.humanlearning.systems/uploads/Vinarice%20Prison%20-%20Case%20Study.pdf
Hlavní studijní zdroje:
BOURGON, Jocelyne, 2012. The Story of the Singapore Prison Service: From Custodians of Prisoners to Captains of Life. 14.
DRÁPAL, Jakub, Václav JIŘIČKA a Tereza RASZKOVÁ, ed., 2021. České vězeňství. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s. ISBN 978-80-7676-066-0.
KVÁČA, Vladimír, 2021. Vinarice Prison - Case Study. Human Learning Systems [online] [vid. 2021-04-21]. Dostupné z: https://www.humanlearning.systems/uploads/Vinarice%20Prison%20-%20Case%20Study.pdf
MERTL, Jiří, 2020. „Musíte makat a poslouchat, no“: Vězení, potlačování autonomie a responsibilizace u vězněných a propuštěných osob v ČR. Czech Sociological Review [online]. 56(4), 523–553. ISSN 00380288, 2336128X. Dostupné z: doi:10.13060/csr.2020.017
Relevantní části zdrojů a další literatura budou poskytnuty v rámci Moodlu elektronicky.
Cíle kurzu
Kurz vám pomůže:
- Seznámit se po stránce racionální i emocionální s prostředím českého vězeňství.
- Pochopit politiku vězeňství a její vývoj v souvislosti s trestní politikou i sociální politikou státu.
- Umět porovnat českou situaci se zahraničním kontextem i mezinárodními trendy a vybranými případovými studiemi.
- Procvičit si některé techniky společenskovědního výzkumu v podmínkách bez jakékoliv technické
- podpory.
- Pohlížet na vězeňství jako na systém a uvědomovat si možnosti a limity jeho změny.
- Potkat lidi, které byste jinak potkávali jen obtížně.
-
Forma kontroly studia (požadavky na ukončení předmětu)
Hodnocení (zkouška) je založena na kombinaci následujících aktivit a úloh:
Aktivita/Úkol Možné body
Příprava a účast na seminářích 4 body za setkání, max. 20 bodů
Skupinová práce a její obhajoba Max 50 bodů
Test Max. 30 bodů
CELKEM Max. 100 bodů.
Příprava a účast na seminářích
Kontaktní výuka se skládá ze šesti setkání (zpravidla) po dvou týdnech, která se zpravidla skládají
z přednášky a semináře, místo jednoho setkání je zařazená terénní návštěva věznice. Za účast na celém
jednom semináři student získá 4 body, až do maxima 20 bodů. To znamená, že jedna absence
neohrožuje bodový zisk. Pro každý seminář je vyžadována příprava, zpravidla v podobě čtení literatury
a její společná reflexe. Zjevná nepřipravenost může vyústit ve snížení bodového přídělu.
Skupinová práce a její obhajoba
Hlavní povinností v rámci kurzu je podíl na zpracování skupinové výzkumné práce, která má
komponentu desk-research či literature review a kvalitativní výzkum spočívající v individuálních
rozhovorech s odsouzenými (v rámci společné návštěvy věznice). Skupiny mohou být velké 4-6 osob a
přesné téma je třeba domluvit s přednášejícím.
Hlavním výstupem je písemná zpráva v rozsahu 20 – 30 normostran (za celou skupinu).
Dalšími požadovanými výstupy odvozenými od hlavní zprávy jsou:
- Abstrakt v rozsahu 150 - 200 slov
- Poster ve formátu A3
- Presentace v délce 15 minut v rámci závěrečné obhajoby
Presentace a obhajoba práce proběhne na samostatném setkání v lednu 2024.
Test
Písemný individuální test o délce 30 minut ověří znalost základních pojmů a pochopení hlavních
souvislostí tématu v rozsahu látky probírané na přednáškách a seminářích a obsažené v povinné
literatuře.
Studijní náročnost:
5 odpovídá 150 hodinám práce, ty se skládají z:
- 25 hodin přímé výuky (3h x 7 týdnů + konzultace, závěrečný test a obhajoba práce)
- 50 hodin čtení literatury/jiné práce se zdroji a příprava na semináře
- 60 hodin práce na skupinové práci
- 15 hodin přípravy na závěrečný test a obhajobu skupinové práce
Známkování:
Počet získaných bodů Známka
91 – 100 A – Excellent
81 – 90 B – Excellent
71 – 80 C – Very Good
61 – 70 D – Very Good
51 – 60 E – Good
50 a méně F – Fail
Harmonogram kurzu (předběžně)
1. Říjen 2023
Obecný úvod, přehled témat, organizace práce v kurzu a jeho hodnocení.
Téma 1, část 1. Úvod do problematiky vězeňství, stručná historie moderního vězeňství
ve světě a v Česku, České věznice
2. Říjen 2023
Téma 1, část 2.
Téma 2, část 1. Vězni a život ve vězení, odborné zacházení ve výkonu trestu.
3. Listopad
Téma 2, část 2. (Pravděpodobný host – PhDr. Václav Jiřička, Ph.D. hlavní psycholog
Vězeňské služby ČR)
Téma 3, část 1. Mezinárodní kontext a pohledy jinam – příklady zahraniční praxe.
4. Listopad
Návštěva věznice, výzkum s odsouzenými (polovina účastníků, druhá polovina prostor na práci)
5. Listopad
Návštěva věznice, výzkum s odsouzenými (polovina účastníků, druhá polovina prostor na práci)
6. Prosinec
Téma 3, část 2.
Téma 4, část 1. Příprava na propuštění, propuštění, postpenitenciární péče a problém
sociálního začleňování osob s trestní minulostí
7. Prosinec
Téma 4, část 2. (Pravděpodobná hostka – Mgr. Gabriela Hendlová, sociální pracovnice organizace Rubikon Centrum)
Zakončení a shrnutí kurzu. Leden 2024