SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Fundamental Social Issues from the point of view of Economics - JCM039
Title: Zásadní společenská témata očima ekonomie
Czech title: Zásadní společenská témata očima ekonomie
Guaranteed by: CERGE (23-CERGE)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:3/0, C [HT]
Capacity: 200 / unknown (200)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: prof. RNDr. Filip Matějka, M.A., Ph.D.
Teacher(s): prof. RNDr. Filip Matějka, M.A., Ph.D.
PhDr. Jan Zápal, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Jan Zápal, Ph.D. (16.11.2021)
V sérii přednášek se předmět zabývá aktuálními problémy lidstva a ukazuje, jak na ně nahlíží ekonomie. Kurz je určen studentům všech studijních oborů v libovolném ročníku, kteří se chtějí dozvědět odpovědi na otázky (popřípadě proč je těžké odpovědět na otázky) typu: co v době koronaviru zvládne vláda a co trhy, společenská nerovnost, budoucnost práce, globální oteplování, hrozby demokracii, média a (dez)informace.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Eva Kellnerová (30.09.2020)

Cílem předmětu je za použití reálných společenských problémů seznámit studenty se základními pojmy a způsobem uvažování moderní ekonomie.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jan Zápal, Ph.D. (21.09.2023)

Požadavky na zápočet:  Zápočet bude udělen na základě vypracování jedné z následujících prací. Práce musí být zaslána do poledne 31.1.2024 v elektronické podobě jako pdf soubor na email fmjz@cerge-ei.cz s předmětem „zápočtová práce X“, kde X je příjmení studenta.

1: Esej --- na libovolné ekonomické téma v rozsahu maximálně 2500 slov. Práce by měla splňovat formální požadavky na esej (obvyklé v primárním oboru studia) a ukázat, že si student z předmětu něco odnesl.

2: Recenze přečtené knihy --- ze seznamu níže v rozsahu maximálně 2500 slov. Recenze může mít buď standardní formu, tj., osvětlit čtenáři co v knize najde a zda a proč se to pisateli recenze zdá zajímavé, nebo nestandardní formu, například vysvětlit co zajímavého nebo triviálního v ní pisatele recenze zaujalo. V každém případě by se recenze měla soustředit na ekonomický obsah knihy.

Erich Maria Remarque --- Černý obelisk

Terry Pratchett --- Nadělat prachy

Tim Harford --- The Undercover Economist

Francis Spufford --- Red Plenty

John Kay --- The Truth about Markets: Why Some Nations are Rich but Most Remain Poor

Avinash K. Dixit, Barry J. Nalebuff --- Thinking Strategically: The Competitive Edge in Business, Politics, and Everyday Life

Anne Case, Angus Deaton --- Deaths of Despair and the Future of Capitalism

Angus Deaton --- The Great Escape: Health, Wealth, and the Origins of Inequality

Robert Litan --- Trillion Dollar Economists: How Economists and Their Ideas have Transformed Business

John Siegfried --- Better Living through Economics

3: Doing economics --- Cílem této práce je vypracovat jeden z 12ti projektů Doing Economics a vytvořit report v rozsahu maximálně 7mi stran (jejichž větší část by měly tvořit především grafy, nikoliv text).

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jan Zápal, Ph.D. (16.11.2021)

Základním zdrojem látky jsou přednášky. Stránky kurzu s aktuálními informacemi jsou zde.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Eva Kellnerová (30.09.2020)

1: Trhy, jejich funkce a regulace. Blahobyt. Vládní zásahy.

2: Globální oteplování. Možná řešení a jejich problémy.

3: Budoucnost práce a robotizace. Fungování trhu práce. Vliv vzdělání.

4: Sociální, ekonomická a rodová nerovnost. Její vznik a nástroje pro její zmírňování.

5: Fungování politických trhů. Současné hrozby demokracie.

6: Fungování médií a trhů s informacemi.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html