The course presents fundamental paradigms of health promotion, based on the aims of WHO plan called "Health 21". It explains health determiners and specifies health literacy issue.
It mentions coherent demographic and epidemiological data and discusses lifestyle issues. It namely focuses on infectious diseases and chronic diseases in childhood, civilization diseases, children’s injuries, provision of first aid and protection in emergency situations.
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2011)
Předmět předkládá základní paradigmata podpory zdraví, opírá se o cíle programu WHO "Zdraví 21". Vysvětluje determinanty zdraví, vymezuje problematiku zdravotní gramotnosti.
Uvádí související základní demografické a epidemiologické údaje, diskutuje otázky životního stylu. Pozornost je zaměřena na infekční choroby a chronická onemocnění v dětském věku, civilizační choroby, prevenci dětských úrazů, poskytování první pomoci a ochranu za mimořádných událostí.
Aim of the course -
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2011)
The aim of the course is to develop students’ health literacy and motivate them to active interest in the issue of health education in the context of enlightenment. Students make concrete ideas about lifestyle, health determinants, namely factors influencing the health of children and youngsters.
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2011)
Cílem předmětu je rozvíjet zdravotní gramotnost studentů a motivovat je studenty k aktivnímu zájmu o problematiku výchovy ke zdraví v kontextu výchovy a vzdělávání. Studenti si vytvářejí konkrétní představy o životním stylu, o determinantách zdraví, zejména o faktorech ovlivňujících zdravotní stav dětí a mládeže.
Literature - Czech
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (22.06.2013)
HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0 JANEČKOVÁ, H.; HNILICOVÁ, H. Úvod do veřejného zdravotnictví. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-592-9 Kol. Jak jsou na tom se zdravím naše děti. Praha: SZÚ, 1999. Kol.: Manuál prevence, díl I až IX. Praha: SZÚ, 1998-2002. KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. aj. Člověk a prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2. MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl I. Praha: Fortuna, 1998, 2000, 144 s. ISBN 80-7168-712-X. MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl II. Praha: Fortuna, 1999, 120 s. ISBN 80-7168-643-3. MZ ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha : 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5 PAYNE, J. aj. Zdraví : hodnota a cíl moderní medicíny. Praha : Triton, 2002. ISBN 80-7254-293-1 SAK, P. Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč, 2000, 291 s. ISBN 80-7229-042-8
Requirements to the exam - Czech
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (19.12.2010)
Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích, úspěšné absolvování zápočtového testu.
Syllabus -
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2011)
1. The definition of health, models of health
2. Basic demographic data
3. Health determinants
4. Programme WHO "Health 21", health promotion strategies in Europe
5. Health Literacy
6. Hygiene and Epidemiology
7. Infectious diseases in childhood
8. Vaccination schedule
9. Childrens injurie
10. Civilizational illnesses
11. Health problems related to children's lifestyles and chronic disease
12. First aid
13. Health in Emergency
Last update: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2011)
1. Definice zdraví, modely zdraví
2. Základní demografické údaje
3. Determinanty zdraví
4. Program "Zdraví 21", strategie podpory zdraví v Evropě
5. Zdravotní gramotnost
6. Hygiena a epidemiologie
7. Infekční choroby v dětském věku
8. Očkovací kalendář
9. Úrazy dětí, prevence dětské úrazovosti
10. Civilizační choroby
11. Zdravotní problémy dětí související s životním stylem a chronickým onemocněním