|
|
|
||
Last update: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (10.08.2023)
|
|
||
Last update: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (10.08.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou výchovy a pohybových aktivit u osob se specifickými potřebami a porozumět specifikům komunikace s osobami s různým typem jinakosti ve vzdělávacích institucích. Výstupy z učení / learning outcomes: Absolvent předmětu: - dokáže vysvětlit pojmy segregace, integrace, inkluze - definuje hlavní druhy zdravotního postižení (tělesné, zrakové, sluchové, intelektové, kombinované) a jejich specifika ve vztahu ke vzdělávání a provozování pohybvých aktivit - vyjmenuje specifické poruchy učení, jejich příčiny a potřebnou podporu ve vzdělávání - dokáže popsat psychosociální aspekty vrozeného a získaného postižení, vliv na osobnost jedince a identitu rodiče - je schopen přizpůsobit komunikaci v kontaktu s OSP - dokáže navrhnout adaptace pohybových aktivit ve školní TV pro osoby s různým typem postižení |
|
||
Last update: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (10.08.2023)
Povinná literatura ke zkoušce: SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál. 2010. 168 s. VÁLKOVÁ, H. Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi 1. Olomouc: FTK UP. 2012. 92 s. VAŘEKOVÁ, J., DAĎOVÁ, K., NOVÁKOVÁ, P. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami v tělesné výchově. Praha: Karolinum. 2022. ISBN 978-80-246-5281-8 Doporučená literatura: DAĎOVÁ, K. Sport osob se zdravotním postižením. In MÁČEK, M., RADVANSKÝ, J., et al. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivit. Praha: Galén, 2011. s. 233-237. KUDLÁČEK, M., JEŠINA, O. Integrovaná tělesná výchova, rekreace a sport. Olomouc: FTK UP. 2013. 184 s. VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z, ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum. 1999. 230 s. |
|
||
Last update: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (10.08.2023)
Přednášky probíhají prezenčně. |
|
||
Last update: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (06.03.2024)
Aktivní účast ve výuce. Prezentace v rámci přednášek na zvolené téma. Ústní zkouška (znalosti viz sylabus a výstupy z učení). |
|
||
Last update: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (10.08.2023)
Přednášky: 1. Úvod do problematiky. Základní terminologie. Definice a rozdělení zdravotních postižení. Psychosociální aspekty zdravotního postižení a aplikovaných pohybových aktivit. Důležitost komunikace v práci s osobami se specifickými potřebami. 2. Problematika integrace a inkluze v tělovýchově a sportu. Adaptace pohybových aktivit pro osoby se specifickými potřebami. Základní principy komunikace s osobami na invalidním vozíku. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit. 3. Základní principy komunikace s osobami zrakově jinak disponovanými. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit. Základní principy komunikace s osobami nedoslýchavými a neslyšícími. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit. 4. Základní principy komunikace s osobami s postižením intelektu a s osobami s poruchou autistického spektra. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit. Augmentativní a alternativní formy komunikace. 5. Základní principy komunikace s osobami s poruchami učení. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit. Základní principy komunikace s osobami s poruchami řeči. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit. 6. Základní principy komunikace s osobami se sociokulturním znevýhodněním. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit. Základní principy komunikace s osobami seniorského věku. Specifika pohybových aktivit pro seniory. |