Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (23.09.2022)
The course is focused on acquiring practical teaching skills. Students observe, analyze and reflect on the teaching process as a whole, pay attention to individual learning situations, organization of art activities, time phases of the learning process, motivation, reflection of the process and its evaluation. They also focus on the teacher's concept of teaching and the specific individual manifestations of students in the teaching of art education. The course develops students' ability to observe, analyze and reflect on the teaching of art education in connection with the knowledge of art culture, art theory, didactics and experience gained by the author in the scope of bachelor's study. He places students' experiences in connection with the curriculum of the educational field of Arts and Culture, selected means of expression, artistic procedures and with appropriate ways of reflection and evaluation. Based on the observed lessons, students prepare pedagogical diaries, which reflect and then form part of the pedagogical portfolio. The aim of the course is to draw students' attention to practical teaching and to lay the foundations for their own insight into their course and effectiveness. It is desirable that students have the opportunity to observe a wide range of pedagogical approaches and types of educational institutions and to consult the acquired experience with faculty teachers and subject didactics.
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (23.09.2022)
Předmět je zaměřen na získávání praktických učitelských dovedností. Studenti pozorují, analyzují a reflektují vyučovací proces jako celek, všímají si jednotlivých výukových situací, organizace výtvarných činností, časových fází výukového procesu, motivace, reflexe procesu a jeho hodnocení. Dále se zaměřují na učitelovo pojetí výuky i na konkrétní individuální projevy žáků ve výuce výtvarné výchovy. Předmět rozvíjí schopnost studentů pozorovat, analyzovat a reflektovat výuku výtvarné výchovy v návaznosti na znalosti výtvarné kultury, teorie umění, didaktiky a zkušeností nabytých autorskou tvorbou v rozsahu bakalářského studia. Zkušenosti studentů klade do souvislosti s učivem vzdělávací oblasti Umění a kultura, vybranými vyjadřovacími prostředky, výtvarnými postupy a s vhodnými způsoby reflexe a hodnocení.
Na základě pozorovaných vyučovacích hodin si studenti zpracovávají pedagogické deníky, které reflektují a následně tvoří součást pedagogického portfolia.
Cílem předmětu je obrátit pozornost studentů k praktické výuce a položit základy k vlastnímu náhledu na jejich průběh a efektivitu. Je žádoucí, aby studenti měli možnost pozorovat širokou škálu pedagogických přístupů i typů vzdělávacích institucí a nabyté zkušenosti konzultovat s fakultními učiteli a oborovým didaktikem.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (08.10.2023)
Přímá výuka
Praxe: 12 + 12 reflektivní setkání
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 20 minut
Samostudium literatury (za semestr) 4 hodiny
Práce se studijními materiály (za semestr) 4 hodiny
Plnění předmětu
Příprava na zápočet 10 hodin
Literature - Czech
Last update: Ing. Hana Straková (24.09.2019)
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001. RVP ZV, RVP G Příklady vybraných Školních vzdělávacích programů
BRÜCKNEROVÁ, K.: Skici ze současné výtvarné výchovy, MU Brno, 2011, ISBN 978-80-210-5616-9. HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově I. TU Liberec, 2002 HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. TU Liberec, 2002.
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).