Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)
Contact and dialogue with the art work. Developing spectator skills in search of meanings, themes and contexts of the work. A work of art as a way of communication. Cultural, historical and social contexts of the creation and perception of the work, their influence and transformation. Visual arts, visual culture, visual literacy - relations between them and their position in education. A world of everyday visuality: toys, games, fashion, movies, illustrations, visual narration, design. Kitsch and its role in culture and society. Relationships of art and children´s art - themes, elements of visual language (line, shape, color, space) and their use.
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)
Abeceda poučeného diváka: navázání kontaktu a vedení dialogu s výtvarným dílem. Rozvíjení diváckých dovedností při hledání významů, témat a kontextů díla. Umělecké dílo jako prostředek komunikace. Kulturní, historické a sociální kontexty vzniku a vnímání díla, jejich vliv a proměny. Společný svět - současné umění a vizuální kultura jako představitelé světa, v němž žijeme společně s našimi dětmi. Co nám říká „samo“ dílo a jaké nároky na nás klade skutečné chápání souvislostí. Výtvarné umění, vizuální kultura, vizuální gramotnost – vztahy mezi nimi a jejich postavení ve vzdělávání a výchově. Svět každodenní vizuality: hračky, hry, móda, filmy, ilustrace, vizuální vyprávění, design. Kýč a jeho role v kultuře a společnosti. Vztahy a souvislosti umění a výtvarného projevu dítěte – témata, prvky vizuálního jazyka (linie, tvar, barva, prostor) a jejich využití.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)
Samostudium literatury, obrazových zdrojů včetně návštěvy výstav - 45 hodin
Psaní seminární práce a příprava na zkoušku - 22 hodin
Aktivní účast na přednáškách a seminářích 8 hodin
Literature -
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)
BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress, 2017.
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011.
HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint, 2014.
MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012.
THULLEROVÁ, G. Jak je poznáme? Umění a kýč. Praha: Knižní klub, 2007.
TULLET, H. Art workshops for children. New York: Phaidon, 2015.
WELTONOVÁ, J. Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995.
ZUSKA, V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny). Praha: Triton, 2001.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)
Tematické okruhy přednášek:
1) Vizuální gramotnost. Proměny umění, problémy při percepci současného umění. Obraz jako sociální konstrukt.
2) Výtvarná kultura X vizuální kultura.
3) Možnosti galerijní / muzejní edukace. Příklad didaktické transformace obsahů výtvarného umění. Naučné komiksy.
4) Příklad současného uměleckého/kurátorského uvažování. Příklad didaktické transformace obsahů a forem současného výtvarného umění.
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)
Credit - active participation in seminars, submitting continuously assigned works
Last update: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D. (12.09.2023)
Zkouška - Odevzdání seminární práce – interpretace uměleckého díla (rozsah min. 900 znaků) a návrh didaktické transformace díla do výuky VV (rozsah 900 min. znaků).
Vyberte si 1 umělecké dílo z oblasti moderního nebo současného umění. Dílo se pokuste interpretovat (vyložit). Navrhněte didaktickou transformaci díla (jeho forem a obsahů) do výtvarného úkolu pro žáky. Při formulování zadání úkolu přemýšlejte o tom, co dětem takový úkol přinese, jaké nové obsahy a myšlenky dětem zprostředkujete, jak jim může pomoci zorientovat se v dnešní výrazně převizualizované době.
Kritéria hodnocení seminární práce:
Práce s informacemi a odbornými termíny z přednášek a z povinné literatury.
Invenčnost, nápaditost (jak v oblasti výběru díla, tak didaktické transformace).
Jazyková bezchybnost + uvádění citací a zdrojů (včetně obrazových).
Včasné odevzdání.
V rámci předmětu bude hodnocena i aktivita v hodinách.