Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (03.09.2020)
Identification with a site in a landscape; using the expressive language of traditional and contemporary art. Topic work,
projects, installations, action art. Final presentation, exhibition, critique.
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (03.09.2020)
Třídenni kurz, kterého se účastní studenti denního i kombinovaného studia. Základní informace o organizaci najdete v příloze.
Obsahem kurzu je vnímání "genia loci" určitého místa a lidské činnosti v konkrétní lokalitě. Mapování místa, jeho pozorování a definování témat. Výstupem kurzu je individuální projekt studenta jako specifická intervence do konkrétního místa, reflektující a využívající dané prostředí. Zásadním je se vztah k individualitě výrazu a v návaznost na možné pedagogické působení při činnostech s dětmi a studenty v prostorové, objektové, výtvarně dramatické a akční tvorbě. Součástí projektu jsou technické (foto, video) záznamy akcí, objektů a instalací jako podklad pro celkové hodnocení studenta.
Cílem kurzu je aplikování a zúročení poznatků ze semestrální výuky a pochopení spojitosti funkce krajiny a žité architektury ve výtvarném umění. Nalézání vztahu a postoje ke zvolenému místu, ke konkrétnímu prostoru v krajině. Možnost transformace probraného tématu (genia loci určitého místa) do příkladové vyučovací hodiny.
Výsledkem je prezentace a reflexivní komentář.
Aim of the course -
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (16.09.2020)
Enlargement of basic knowledge about 2 dimensional and 3 dimensional expression. Perception and experience of concrete enviroment.
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (04.08.2020)
* Cíl předmětu: Rozšíření základních vědomostí a poznatků o plošném i prostorovém vyjadřování. Vnímání a prožívání určitého prostředí, hledání významného podnětu, jeho emocionální i racionální uchopení, pokus o výtvarné sdělení. Vznik výtvarné řady, projektu; akce, instalace.
Literature -
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (16.09.2020)
Literature:
CÍLEK, V. Krajiny vnitřní a vnější. Praha: Dokořán, 2002.
CÍLEK, V. Makom. Kniha míst. Praha: Dokořán, 2004.
CÍLEK, V. MUDRA, P., LOUŽEK, V. a kol.: Vstoupit do krajiny. Praha 2004.
PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem, Praha: Herman a synové, Praha, 2009
Doporučená literatura:
BACHELARD, G. Poetika Prostoru, Praha: Malvern, 2009
KRATOCHVÍL, P. Městský veřejný prostor. Praha: Zlatý řez, 2015
SITTE, Camillo. Stavba měst podle uměleckých zásad. Rakousko: Arch, 1995.
ŠÉPKA, Jan a Mirka TŮMOVÁ. Jak se dělá město. Praha: Prostor-architektura, interiér, design, 2015.
ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992.
GAJDOŠÍKOVÁ, P. Fenomén architektury ve vlastním uměleckém a pedagogickém díle (Pedagogické implikace), disertační práce, Pedagogická fakulta, 2019
PAUCHOVÁ, P. Místo kde žijeme, diplomová práce, Pedagogická fakulta, 2019
ZAVŘELOVÁ, V. Architektura jako životní prostor člověka, diplomová práce, Pedagogická fakulta, 2019
Teaching methods -
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (16.09.2020)
3rd day course, which takes place at the Department of KVV Pedf Uk and partly in the open air. (we use mainly the Prague environment: Vyšehrad, Břevnov Monastery, etc ..)
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (21.09.2020)
3. denní kurz, který probíhá na Katedře KVV Pedf Uk a částečne v plenéru. (využíváme převážně pražské prostředí: Vyšehrad, Břevnovnovský klášter, atd..)
V případě omezení prezenční výuky bude kurz veden distanční formou.
Requirements to the exam -
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (16.09.2020)
- active participation in lectures - making of tasks and presentation of record - diary of course - instructions in lectures
Everything sent by October 30, 2020 in PDF format to the teacher's address.
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (21.09.2020)
- plná a aktivní účast na kurzu (dle vývoje situace- možný přechod na distanční výuku) - plnění zadaných úkolů a prezentace výsledů - vedení deníkových záznamů kurzu dle instrukcí zadaných na počátku kurzu
Vše odesláno do 30. 10.2020 ve formátu PDF na adresu vyučujícího.
Syllabus -
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (16.09.2020)
* Sylabus: Identification with place in the landscape (in the landscape of town) with using traditional and contemporary art production. Art series, instalations, actions. Prezentation, exhibition, comentary. * Key words: Phenomenon of landscape and nature and town enviroment, contemplation, impression, expression, construction, enviroment - sense perception, synesthesia, detail - whole, action, diaryal record, presentation, instalation
Last update: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (16.09.2020)
* Sylabus:
- Úvodní setkání: teorie architektury a umění, seznámení s daným místem
- Společný průzkum místa, mentální mapa, diskuze, výrazné prvky
- Individuální a skupinová konzultace prvotních nápadů projektu
- Samostatná práce na projektech pod vedením umělce a pedagoga
co je na kurz potřeba: základní kreslící a malířské prostředky (tužky, uhly, barvy dle výběru studenta),
Papíry různých rozměrů a kvalit + desky formát A3 či A2 pro využítí pro kresbu v plenéru