SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Continuous Praxis at Secondary School - OPNV4V033A
Title: Souvislá praxe na SŠ s reflexí
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / 11 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNV4V023A
Annotation -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (07.09.2023)
The internship will acquaint students with the specific school environment and how it structures the demands on teachers. Students will go through situations of teaching art education first in the position of an observer (listening lessons), later in cooperation with a faculty teacher in the role of a teacher. The independent management of the lessons takes place in cooperation with the faculty teacher and in connection with his teaching plan. Students learn to build a lesson within a thematic unit so that they can verify their own teaching goals. The practice is focused primarily on developing and consolidating the basic skills needed for the preparation, self-management and effective reflection of lessons. During the internship, students keep a pedagogical diary, whose reflections together with the documentation of the internship are presented at the final exhibition.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (07.09.2023)

FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. 
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> 
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001. 
RVP ZV 
RVP G 
Příklady vybraných Školních vzdělávacích programů 
 
BRÜCKNEROVÁ, K.: Skici ze současné výtvarné výchovy, MU Brno, 2011, ISBN 978-80-210-5616-9. 
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově I. TU Liberec, 2002 
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. TU Liberec, 2002.

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (07.09.2023)

zápočet prezentace záznamů, dokumentace a pedagogická reflexe vlastních odučených hodin;

společná výstava výsledků praxe v prostorách fakulty jako součást prezentace pedagogického reflektivního deníku z realizované výuky

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html