SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Object-oriented programming - OPBI2I110A
Title: Objektové programování
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D.
Pre-requisite : OPBI2I120B
Is pre-requisite for: OPBI2I124B, OPBI2I125B
Annotation -
Last update: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. (05.09.2018)
The aim of the course is to develop practical skills in programming with emphasis on the basics of object-oriented programming and programming in the Windows OS environment, and providing adequate theoretical knowledge. The mission of the course is to acquaint students with the object-oriented approach to algorithms and programming through Java language in contrast to the procedural, respectively funkcional approach.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. (05.09.2018)

Cílem předmětu je rozvinutí praktických dovedností v programování s důrazem na základy programování objektového a poskytnutí odpovídajících teoretických poznatků. Posláním předmětu je seznámení studentů s objektovým přístupem k algoritmizaci a programování v jazyce Java a jeho specifiky v kontrastu k procedurálnímu, resp. funkcionálnímu přístupu. Cílem předmětu v oblasti teoretické je vybavit studentu poznatky z teorie OOP a její reflexí v algoritmizaci. V oblasti praktické je cílem zvládnutí vlastního programování a realizace projektů v objektových vývojových nástrojích. Obsah předmětu sleduje linii cílových oblastí a věnuje se teorii objektů, objektovým typům, problematice konstruktorů, alokaci a uvolňování paměti, resp. garbage collectoru, základům dědičnosti, referencím, a to v rozsahu nutném pro implementaci jednodušších projektů. Dále se věnuje základům práce ve vybraném prostředí a problematice tvorby GUI aplikací, s důrazem na využití hotových tříd a komponent. 

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. (30.09.2020)

V případě distanční výuky bude kurz probíhat v řádně rozvrhované době (dle SIS) a v prostředí Google Meet. K připojení do online výuky je třeba pouze webový prohlížeč. Online výuka bude probíhat na adrese:

https://meet.google.com/dmo-jfka-tmn

 

Pro podporu studia bude též využit LMS Moodle:

název kurzu Moodle: Objektové programování ONLINE (ZS 2020/2021)

URL: https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2052

klíč k zápisu: bude sdělen na první online výuce a následně zaslán účastníkům kurzu e-mailem prostřednictvím SIS

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. (05.09.2018)

HEROUT, P. Učebnice jazyka Java. České Budějovice : Kopp, 2010.
ECKEL, B. Thinking in Java. Prentice Hall, 2006.
LIGUORI, R., LIGUORI, P. Java Pocket Guide. O´Reilly, 2008.
McLAUGHLIN, B., POLLICE, G., WEST, D. Head First Object-Oriented Analysis and Design. O´Reilly, 2006.
SCHILDT, H., Java: The Complete Reference, Ninth Edition, 2017.
SCHILDT, H., Java: A Beginner's Guide, Seventh Edition, 2017.
VIRIUS, M. Základy algoritmizace. Praha : ČVUT, 2008.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. (05.09.2018)

ZKOUŠKA

Zkouška bude mít část praktickou a část ústní.

Praktická část: Studující obdrží zadání 4 - 6 jednodušších úloh a jeho úkolem bude naprogramovat funkční řešení ve stanoveném časovém limitu.

Ústní část: Studující obdrží 2 - 3 otázky týkající se základních pojmů nebo rysů jazyka Java a jeho úkolem bude je vysvětlit.

Syllabus -
Last update: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. (05.09.2018)
  1. Introduction to objects
  2. Java - programming language
  3. Basic data types overview
  4. Classes and objects
  5. Object - attribute, method a constructor
  6. Java and terminal input/output
  7. String
  8. Java access specifiers
  9. Inheritance
  10. Interface
  11. Exceptions
  12. Práce se soubory
  13. Graphics user interface in Java
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html