Last update: MA Clemens Kafka, BA, M.A. (18.09.2022)
The goal of the language exercises is the development of all language skills (listening and reading comprehension, speaking and writing), including interaction. Students deal with selected grammatical phenomena of the German language in connection with thematic areas supporting the deepening of vocabulary knowledge. The goal is to gradually reach the B2 level. In addition to the practice of grammatical phenomena intended for all seminar groups, language exercises also provide the opportunity to address the individual needs of individual students' language improvement. Content focus of the seminar: Sentence frame violations after wie and als. Grading of adjectives in the adjective. Forms of adverbs in -(e)stens, -st. Use of machen and tun. The verb werden. Determining the gender of nouns. Infinitive construction with zu, um ... zu. Modal particles. Examples of weak noun declension. Present and past participles. Substantive adjectives and participles. Thematic areas: Climate. Weather. Environmental Protection. Food preparation. Foods. The culture of dining. Historical and cultural monuments.
Last update: Mgr. Eva Markvartová, Ph.D. (27.05.2020)
Cílem jazykových cvičení je rozvoj všech řečových dovedností (poslech a čtení s porozuměním, mluvení a psaní) včetně interakce. Studenti se zabývají vybranými gramatickými jevy německého jazyka v propojení s tematickými okruhy podporujícími prohloubení znalosti slovní zásoby. Cílem je postupné dosažení úrovně B2. Nad rámec procvičování gramatických jevů určených pro všechny seminární skupiny poskytují jazyková cvičení také možnost věnovat se individuálním potřebám jazykového zdokonalování jednotlivých studentů.
Obsahové zaměření semináře: Porušování větného rámce po wie a als. Stupňování přídavných jmen v přívlastku. Tvary příslovcí na -(e)stens, -st. Použití machen a tun. Sloveso werden. Určování rodu podstatných jmen. Infinitivní konstrukce s zu, um ... zu. Modální částice. Příklady slabého skloňování podstatných jmen. Příčestí přítomné a minulé. Zpodstatnělá přídavná jména a příčestí. Tematické okruhy: Klima. Počasí. Ochrana životního prostředí. Příprava pokrmů. Jídla. Kultura stolování. Historické a kulturní památky.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Eva Markvartová, Ph.D. (08.09.2021)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
30 minut
Samostudium literatury (za semestr)
5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
10 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
40 hodin
Literature - Czech
Last update: MA Clemens Kafka, BA, M.A. (12.09.2022)
JIN, Friedericke; VOSS Ute. Grammatik Aktiv B2-C1 – Üben, Hören, Sprechen. Berlin: Cornelsen, 2021. ISBN 978-3-06-021482-2.
BUSCHA, Anne; SZITA, Silvia. B Grammatik. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache. Leipzig: Schubert Verlag, 2011. ISBN 978-3-941323-10-0.
DREYER, Hilke; SCHMITT, Richard. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik: Neubearbeitung. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1996. ISBN 3-88532-717-1.