SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
ICT Didactics 05 with reflection on practice - ON2319912
Title: Didaktika ICT 05 s reflexí praxe
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D.
Pre-requisite : ON2319812
Is pre-requisite for: ON2319011
Annotation -
Last update: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2012)
Subject ON2319912 builds on the previous teaching didactically oriented subjects of technical education and information, especially on the thematic areas of Educational Technology and Didactics of ICT. The course focuses on current trends in the use of technology in teacher practice. In accordance with the prevailing didactic and methodological orientation of the second cycle of the MSc study is to develop the ability of students to be able to predict the future development of education in the development of technology and artificial intelligence and transform acquired knowledge and skills into real learning activities used in practice. Special emphasis will be placed on the ability to use technology to build personal learning environment and to initiate a process leading to lifelong professional growth of graduate not only in field of the application of ICT in education.
Literature - Czech
Last update: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2012)

·        Voogt, J.; Knezek G. ed. International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education. Springer International Handbooks of Education, 2009. 1225 s. ISBN: 978-0387733142

·        BRDIČKA, B. Učení s počítačem. Praha : PřF UK, 1996.

·        BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. AISIS, Kladno 2003, ISBN 80-239-0106-0, http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/.

·        Portály zabývající se danou problematikou - především Učitelský spomocník, RVP.cz, Česká škola, eTwinning ad.

·        Zdroje Internetu odkazované ze stránek kurzu

·        Materiály a soubory předávané v průběhu semestru

 

Syllabus - Czech
Last update: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2012)

Teoretické základy

·        Budoucnost vzdělávacích technologií - profesionální a osobní prognózy

·        Vývoj role učitele - implementace modelu 1:1

·        Katalog výukových aktivit využívajících technologie, model TPCK

·        Formy ovlivňování výukových výsledků v důsledků využití technologií

·        Vývoj didaktických teorií - behaviorismus, kognitivismus, konstruktivismus, konektivismus

·        Osobní vzdělávací prostředí žáka a učitele

·        Význam otevřených a volně dostupných zdrojů, převrácená třída

·        Sdílení informací, zkušeností a výukových materiálů - sociální sítě

·        Výukové možnosti využití sociálních sítí, model osobní a profesní identity

·        Kurzy typu MOOC

·        Daty řízené školství - možnosti a omezení, online systémy ověřování minimálních standardů znalostí

Metodické postupy

·        Informační zdroje učitele

·        Metodika tvorby a sdílení výukových materiálů online

·        Využití digitálních učebních materiálů, e-učebnice

·        Posun role učitele v podmínkách soustavného automatického ověřování výukových výsledků

·        Online učitel v praxi - organizace online výuky ve formě kombinované i čistě distanční, problematika hybridních a virtuálních škol

·        Budování komunity za účelem sdílení zkušeností, Internet jako nástroj odborného růstu

Semestrální práce

·        Návrh a tvorba vlastní práce odpovídající zadání reflektující návrhy a rady získané konzultacemi a diskusí v otevřeném online prostředí

·        Spolupráce na návrhu obsahu prací jiných studentů a podíl na jejich průběžném zdokonalování

·        Obhájení vlastní práce reflektující získané znalosti probírané problematiky

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html