SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Instructional Technology - OKNUZ19208
Title: Didaktická technika a technologie
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 4
Hours per week, examination: 0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc.
PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Is incompatible with: OKNUZ19008
Is interchangeable with: OKNUZ19008
Annotation -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (12.05.2019)
The subject is oriented to the area of ​​didactic specifics and possibilities of using a specific type of didactic means, referred to as didactic technology or technical teaching resources. Its learning outcome is to equip students with relevant knowledge and competencies, which they can apply together with the knowledge of their didactics in their teaching practice. he aim of the course is to acquaint students with the current technical means used in education, respectively. their complexes, especially with interactive means, with their basic technological characteristics, educational potential, ways of their functional implementation and utilization of given possibilities in education. Thematically, the course focuses on the basic terminological constructs of the didactic means, the issue of the creation and implementation of didactic materials, teaching aids, respectively of digital objects, didactic aspects and functions of technical teaching tools and to know the parameters and didactic specifics of selected contemporary technical teaching tools. In particular, the area of ​​projection techniques and presentation systems and the area of ​​interactive technology, resp. interactive whiteboards.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (25.02.2013)

BĚLOHLÁVKOVÁ, V. 33 rad jak úspěšně prezentovat. Brno : Computer Press, 2004. 110 s. ISBN 80-251-0326-9

DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti. 2008. Dostupný z WWW: http://nazornost-ucebni-pomucky.xf.cz/ucebni_pomucky_a_zasada_nazornosti.pdf.

GAGE, J. How to use an interactive whiteboard really effectively in your secondary classroom. London : David Fulton Publis, 2006. 139 pp. ISBN 978-1-84312-262-3

LEE, M., BETCHER, CH. The Interactive Whiteboard Revolution. Australian Council Educational Research, 2009. ISBN 0864318170

RAMBOUSEK, V. Funkce technických výukových prostředků ve vyučovacím procesu. In: Didaktická technologie. Praha : Karolinum, 1994, s. 42 - 90.

ROBLYER, M.D. Integrating Educational Technology into Teaching, Upper Saddle River : Pearson Education, 2004, ISBN 0-13-117392-8

ROTPORT, M. Didaktická technika. Praha: Vysoká škole ekonomická, 2003. ISBN 80-245-0481-2.

VOOGT, J., KNEZEK, G. (ed.) International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education. Springer Science+Business Media, LLC, 2008. ISBN 9780387733142

Portál na podporu interaktivní výuky: http://www.veskole.cz/

Stránky společnosti AV Media: http://www.avmedia.cz/

Stránky společnosti Luidia: http://www.e-beam.com/

Stránky společnosti Promethean: http://www.prometheanworld.com/

Materiály a soubory předávané v průběhu semestru

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (10.02.2015)

Technické prostředky v edukaci, základní terminologické konstrukty oblasti

Didaktické aspekty a funkce technických výukových prostředků

Didaktická specifika technických prostředků v edukaci

Záznamové plochy, Interaktivní technika

Prostředky pro poskytování zpětné vazby

Vzdělávací prostředí

Didaktické materiály a možnosti jejich tvorby

Interaktivní tabule, možnosti využití, softwarová podpora

Zásady a způsoby práce s interaktivními tabulemi

Tvorba výukových objektů pro prezentaci na interaktivní tabuli

Práce s tablety ve výuce

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (12.05.2019)
Požadavky k zápočtu (každý z úkolů, požadavků lze v případě neuznání jednou opravit):
  • zpracování úkolů vyplývajících z výuky
  • odevzdání, schválení a prezentace  závěrečné práce digitálního učebního objektu pro potřeby výuky dle aprobačního předmětu + prezentace vlastního DUM 
  • příprava metodiky a modelového příkladu pro práci s mobilními zařízeními ve výuce
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html