SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of for Teaching IT at primary education - OKMN0I142A
Title: Didaktika informačních technologií
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Teacher(s): doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
PhDr. Jakub Lapeš
PhDr. Josef Procházka, Ph.D.
Pre-requisite : OKMN0I124A
Interchangeability : OPMN0I142A, O01119112
Annotation -
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (18.01.2024)
The course is focused on a constructivist (and constructionist) approach to teaching about IT and with IT, on the development of competences in the field of a specific branch of applied robotics - educational robotics, the development of algorithmic and comuputational thinkind and information literacy, and the development of work with didactic technology and interactive digital devices. Therefore, it is focused on the acquisition of didactic competences required for the implementation of computer science teaching at primary school education in the context of current trends. Through activities associated with algorithmization and programming, it creates space for the acquisition of knowledge and skills necessary for the development of computational thinking of primary school pupils, regardless of the use of a specific programming environment. The course introduces student teachers to the possibilities of integrating interactive/digital technologies into the educational process at primary schools.
Aim of the course -
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (18.01.2024)

1) to introduce primary school student teachers into educational robotics to be able to implement robotics into primary education

2) to intruduce primary school student teachers into typology of interactive technology and into how to implement these technologies into teaching and learning into primary education

3) to present primary school student teachers some examples how to develop algorithmic thinking without using specific programming environment and how to apply didactics approaches for information and computational thinking development of primary education pupils

Descriptors - Czech
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (18.01.2024)

Vzhledem k typu praktického zaměření předmětu bude probíhat prezečně, dle rozvrhu. Prezenční výuka předmětu bude probíhat s využitím on-line podpory v moodle.

základní deskriptory:

asistence žákům a příprava na ni: 23 hodin
samostudium: 25 hodin

Literature -
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (18.01.2024)

KALAŠ, I., MIKOVÁ, K. (2020) Základy programování ve Scratch pro 5. ročník základní školy. https://www.imysleni.cz/ucebnice/zaklady-programovani-ve-scratchi-pro-5-rocnik-zakladni-skoly

LOVÁSZOVÁ, G., PALMÁROVÁ Viera a CÁPAY, Martin. Didaktika programovania pre ZŠ 2: línia: didaktika informatiky a informatickej výchovy. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2011. ISBN 978-80-8118-091-0.

VANÍČEK, Jiří. Informatika pro 1. stupeň základní školy: informační a komunikační technologie. Brno: Computer Press, 2012. 88 s. ISBN 978-80-251-3749-9.

HAVELKA, Martin a STOFFOVÁ, Veronika. Robotika - stavba a programování robotů [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5194-7.

ALIMINIS, D et al. Teacher Education on Robotics- Enhanced Constructivist Pedagogical Methods. Athens: ASPETE, 2009, ISBN978-960-6749-49-0.

Další zdroje e-učebnic a materiálů, např. imysleni.cz (další zdroje dle LMS Moodle)

Syllabus - Czech
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (18.01.2024)

Jednotlivé tématické celky:

  • edukační robotika u žáků mladšího školního věku

  • interaktivní zařízení a další didaktická technika

  • rozvoj algoritmického myšlení u žáků mladšího školního věku

Základy algoritmizace, dětské programovací jazyky.

  • příklady využívaných prostředí: Kodu, Minecraft EDU, Scratch

  • příklady využívaných online aktivit: code.org, cs.unplugged

Robotické hračky, využití pro výuku algoritmizace.

  • příklady využívaných robotických hraček: Beebot, Ozobot, Edison

  • příklady využívaných robotických stavebnic: WeDo

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jakub Lapeš (26.01.2024)

Hodnocení bude probíhat na základě zpracovaných dílčích úkolů v rámci celého semestru v oblasti rozvoje algoritmického myšlení a v závislosti na využitých didaktických prostředků, tj. programovatelných stavebnic, robotických hraček (daných VLE Moodle).

Pro úspěšné zakončení předmětu je potřeba získat určitý počet procent:

70 % - 79 % - dobře

80 % - 89 % - velmi dobře

90 % - 100% - výborně

Úkoly budou prioritně opravovány po ukončení doby pro jejich vytvoření. V případě, že existuje potřeba studentky/studenta o opravu úkolů v dřívějším termínu kontaktuje konkrétního vyučujícího, který daný úkol opravuje. V případě, že je nutné řešit další záležitosti ohledně předmětu, ukončení nebo zápisu předmětu, kontaktujte garanta předmětu. 

Learning resources - Czech
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (18.01.2024)
Pro podporu výuky bude využito VLE Moodle (virtuální vzdělávací prostředí). Odkaz na kurz a klíč k zápisu budou sděleny na první výuce.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html