|
|
|
||
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.01.2019)
|
|
||
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)
Cílem předmětu je poskytnou svým posluchačům komplexní přehled na nový náhled na hlubokou fylogenezi eukaryot, stejně jako přehled o základních jednobuněčných zástupcích vhodných pro výuku na 2. stupni ZŠ a SŠ. |
|
||
Last update: HANELL/PEDF.CUNI.CZ (16.01.2012)
Buchar J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha Buchar J. a kol, 1993: Práce ze zoologie. UK, Praha Buchar J. a kol., 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha Papáček M. a kol., 1994 a další vyd.: Zoologie. Scientia, Praha. Rosypal S. a kol., 2003: Nový přehled biologie. Scientia, Praha. Volf P., Horák P. a kol, 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha.
Posluchačům kurzu jsou k dispozici prezentace z přednášek a praktických cvičení v prostředí Moodle
https://moodle.pedf.cuni.cz/login/index.php
|
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2021)
Přednášky,cvičení |
|
||
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)
Předmět je zakončen písemnou zkouškou (délka trvání: 90 minut). Písemný test je představován 15-20 otázkami. Některé z otázek jsou testového charakteru (jediná správná odpověď), další jsou spojovací (např. patogen a působená choroba). Většina otázek je však otevřená. Otevřené otázky jsou věnovány především morfologii a životním cyklům základních skupin prvoků, se kterými byli účastníci kurzu seznámeni v průběhu semestru, v případě patogenní prvoků specifikaci příznaků působené choroby a způsobů léčení. V každé verzi testu je jedna otázka zaměřená na morfologii a funkci konkrétní organely eukaryotické buňky (jádro, ER, Golgiho komplex, mitochondrie, plastidy, vakuola; cytoskelet), stejně jako jedna otázka zaměřená na obecný popis některé z probíraných superskupin eukaryot (SAR, Excavata, Amoebozoa, Opisthokonta). Pokud není v zadání testu uvedeno jinak, každá z odpovědí je hodnocena jedním bodem. Maximální bodový zisk z testu je 20 bodů. Není vyžadována prezence na přednášce. Bodové rozmezí klasifikace je nastaveno následovně:
- 20-17 bodů = výborně - 16,5-13 bodů = velmi dobře - 12,5-10 bodů = dobře - méně než 10 bodů = nedostatečně |
|
||
Last update: HANELL/PEDF.CUNI.CZ (16.01.2012)
Sylabus praktických cvičení
I. Úvod - seznámení s programem cvičení, literatura, základy práce s optikou, podmínky zápočtu, jak získat "prvoky" na praktická cvičení Excavata I:
II. Excavata II:
Amoebozoa I. (= Rhizopoda - měňavkovci, kořenonožci), Rhizaria I.
III. Amoebozoa I. (= Rhizopoda - měňavkovci, kořenonožci)
Rhizaria I.
IV. Rhizaria II
Chromalveolata I
V. Chromalveolata II
VI. divoké vzorky a nálevy - především různí zástupci nálevníků, slunivky, trubénky:
|
|
||
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (27.01.2019)
Předmět je zakončen písemnou zkouškou (délka trvání: 90 minut). Písemný test je představován 15-20 otázkami. Některé z otázek jsou testového charakteru (jediná správná odpověď), další jsou spojovací (např. patogen a působená choroba). Většina otázek je však otevřená. Otevřené otázky jsou věnovány především morfologii a životním cyklům základních skupin prvoků, se kterými byli účastníci kurzu seznámeni v průběhu semestru, v případě patogenní prvoků specifikaci příznaků působené choroby a způsobů léčení. V každé verzi testu je jedna otázka zaměřená na morfologii a funkci konkrétní organely eukaryotické buňky (jádro, ER, Golgiho komplex, mitochondrie, plastidy, vakuola; cytoskelet), stejně jako jedna otázka zaměřená na obecný popis některé z probíraných superskupin eukaryot (SAR, Excavata, Amoebozoa, Opisthokonta). Pokud není v zadání testu uvedeno jinak, každá z odpovědí je hodnocena jedním bodem. Maximální bodový zisk z testu je 20 bodů. Není vyžadována prezence na přednášce. Bodové rozmezí klasifikace je nastaveno následovně:
- 20-17 bodů = výborně - 16,5-13 bodů = velmi dobře - 12,5-10 bodů = dobře - méně než 10 bodů = nedostatečně
Zkoušení bude probíhat v červnu, po dohodě mohou být vyhlášeny termíny také v červenci a srpnu (nejvýše dva každý měsíc). Přesné termíny písemné zkoušky stanovuje přednášející. |
|
||
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (30.01.2019)
Adl S. a kol. (2012): The Revised Classification of Eukaryotes. The Journal of Eukaryotic Biology 59 (5): 429–514. Buchar J. a kol. (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha. Brusca R.C., Brusca G. J. (2002): Invertebrates. Second edition. Sinauer Accociates, Inc., Sunderland, Massatchutsetts. Čepička I, Eliáš M. a Hampl V. (2010): Řád z Chaosu. Rozmanitost protistů z pohledu 21. století. Vesmír 89 (7–8): 464–469. Hausmann K., Hülsmann N. (2003): Protozoologie. Academia Praha. Jíra J. (2009): Lékařská protozoologie: protozoální nemoci. Galén. Macháček T., Mikešová K., Turjanicová L. a Hampl V. (2016): Proměny vyšší systematiky eukaryot a její odraz ve středoškolské biologii. Živa 1/2016: 27 Volf P., Horák P. a kol. (2007): Paraziti a jejich biologie. Triton Praha.
Výukové prezentace z přednášek a praktických cvičení jsou uloženy v prostředí Moodle (https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=4411)
http://www.protistologie.cz/ |