SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Visual Arts Education for pre-school level. - OK0521233
Title: Didaktika VV pro předškolní vzdělávání
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:8/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Annotation -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.09.2012)
Pedagogical aspects of aestetic interactions: Aims, contents and tools of art education on pre-school education. Conceptual models of art education as an influence of planning (teaching unit, thematic units, projects).
Aim of the course -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.09.2012)
Cíl předmětu:
Theoretical grounding of the proces of Visual Arts Education conceived as an expressive dimension on pre-school level. Receptive, productive and theoretical dimension of the pre-school teacher. Creating understanding of the creative process and basic concepts.

Key words: responsibility, competence, decision-making, information, interpretation, aesthetic intraction, visual perception, imagination, creativity, expression, purpose, form

Literature -
Last update: NOVOM8AP (23.09.2014)

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L.,SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2: umění a kultura ve školním kontextu/učení z umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v letech 2012-2013. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013, 351 s. ISBN 978-80-7290-700-7. s. 264-299

HAZUKOVÁ, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr.Josef Raabe, s.r.o., 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.

HAZUKOVÁ,H.; Didaktika výtvarné výchovy VI ( Tvořivost a výtvarná výchova). 1.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2010. 108 s. SBN 978-80-7290-434-1.
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ,H.; SLAVÍK, J. Výtvarné čarování ( Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Albra spol.s.r.o(redakce SPL-Práce), 2010.
ISBN 978-80-7361-079-1

SLAVÍK,J. Hodnocení v současné škole.(Východiska a nové metody v praxi) Praha : Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9.

Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7

FULKOVÁ, M. a kol.: Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha, Fortuna 1999.
BLÁHA,J.; SLAVÍK, J. Průvodce výtvar. uměním V. Praha: Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3
ŠAMŠULA, P.: Obrazárna v hlavě 1 - 2. Výtvar. čítanka pro 2.-5.roč.základ.školy. Praha, Práce 1996

ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvar.uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5.

ROESELOVÁ,V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8. Námět ve výtvarné výchově. Praha,Sarah 1995. Techniky ve výtvarné výchově. 1996

CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992 Malujte si s námi. Praha, Aventinum 1993 Objevujte s námi tvar. Aventinum 1995 Objevujte s námi textil. Aventinum 1996 Tužkou, štětcem nebo myší ... Aventinum 1998
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.)

http://www.crea-edu.cz/co-je-kreativita

Requirements to the exam -
Last update: NOVOM8AP (23.09.2014)

writing a paper

Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2012)

Theory:

1.1. Visual Arts Education conceived as creative and expressive discipline. Its specifics and benefits for development of the child. The relatedness of aims and means.

1.2. The means of realization of Visual Arts Education. Evaluation, objectives and aims in Visual Arts Education

1.3. Prerequisites and phases of Visual Arts perceiving and creating. The purpose of imagination and communication.

1.4. The Artwork as a system of symbols and a subject to perception. Typology of questions, their didactic purpose.

2. Practice:

2.1. Planning in Visual Arts Education. Aim, objective and problem as didactic categories in Visual Arts Education.

2.2. The relatedness of an idea, objective and problem. Thought maps, conceptual analyses of the subject matter. Contextualization of Visual Arts Education contents. Methodical and thematic approaches, integrated thematic units.

Course completion requirements -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2012)

Requirements:

Create a thought map and teach at least one lesson included in the map. Write a reflection both on the process and the results of the lesson.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html